Volvo zhodilo 10 nových autá zo žeriava. Kvôli záchranárom!

Bol to najextrémnejší crashtest, aký sme kedy podstúpili, tvrdia predstavitelia Volva. Asi tušíte, že dôvodom, prečo švédska automobilka ničila novučičké áutá pádom z výšky tridsiatich metrov, je bezpečnosť. Všetko sa v laboratóriu jednoducho nasimulovať nedá.

26.11.2020 18:00
debata (7)
Extrémny pád zo žeriava zmenil nové Volvá na... Foto: Volvo
Volvo - crashtest pre záchranárov Extrémny pád zo žeriava zmenil nové Volvá na nepoznanie. A presne o to išlo. Simulovali sa poškodenia, ktoré nie je možné dosiahnuť v laboratóriu.

Volvo sa nedávno zaviazalo, že pomôže záchranným službám pripraviť sa na možné scenáre tých najťažších havárií. A urobilo to bezprecedentným spôsobom. Rozhodlo sa simulovať sily, ktoré ukážu svoju deštrukčnú energiu len pri tých najextrémnejších nárazoch. Volvo išlo jednoducho nad rámec toho, čo vyžaduje legislatíva, a tiež toho, čo je možné zvládnuť v laboratóriu crashtestov. Recept? Nové Volvá CX40, XC60 a V60 zhodilo zo žeriava z výšky tridsiatich metrov.

Záchranári majú málokedy príležitosť trénovať... Foto: Volvo
Volvo - crashtest pre záchranárov Záchranári majú málokedy príležitosť trénovať vyslobodzovanie z nových áut, ktorých tuhosť karosérie je podstatne vyššia ako pri autách vyrobených pred desiatimi či dvadsiatimi rokmi.

Netradičný crashtest nemal ale slúžiť na overenie samotnej bezpečnosti vozidiel, ale pre potreby záchranárov. Len málokedy majú totiž možnosť trénovať vyslobodzovanie osôb z nových vozidiel po ťažkých haváriách. Napríklad takých, pri ktorých sa autá zrazia čelne vo vysokej rýchlosti alebo pri ktorých vozidlo narazí vo vysokej rýchlosti do kamióna. Tréning je pritom extrémne dôležitý. Každá sekunda môže znamenať smrť alebo život.

A takto to vyzeralo na začiatku. Foto: Volvo
Volvo - crashtest pre záchranárov A takto to vyzeralo na začiatku.

Odborníci na vyslobodzovanie hovoria o takzvanej „zlatej hodine“, keď musia do 60 minút vyslobodiť posádku z havarovaného vozidla a dostať ju z miesta nehody do nemocnice. „Už dlhé roky spolupracujeme so švédskymi záchrannými službami,“ hovorí Håkan Gustafson, hlavný analytik Volva pre výskum dopravných nehôd. „Je to preto, že máme rovnaký cieľ. Chceme bezpečnejšie cesty pre všetkých. Hoci dúfame, že nikto nebude účastníkom ťažkej nehody, vyhnúť sa im nedá.“

Preto je podľa Gustafsona dôležité, aby existovali metódy, ktoré pomáhajú zachraňovať ľudské životy. Všetky zistenia zo skúšobných nárazov a následných vyslobodzovacích prác Volvo zhrnie v rozsiahlej správe, ktorá bude k dispozícii ľubovoľným záchranárom. Budú to cenné rady, pretože záchranné zložky získavajú cvičné vozidlá zväčša len zo šrotovísk. Tie sú však často aj 20 rokov staré, čo znamená, že pevnosť skeletu a „klietky prežitia“ nezodpovedá súčasným štandardom. Jednoducho, vyslobodzovať posádku zo starého a z nového auta je veľký rozdiel. „Autá havarujeme väčšinou len v laboratóriu, ale teraz sme ich prvý raz zhodili zo žeriava. Vedeli sme, že po tejto skúške budeme svedkami extrémnych deformácií. Urobili sme to preto, aby sme dali záchrannému tímu príležitosť zlepšiť svoju techniku,“ hovorí Gustafson. Volvo takto „zničilo“ desať vozidiel. Ešte pred pokusom bezpečnostní technici vykonali presné výpočty veľkosti tlaku a sily, ktorým boli autá vystavené. Aby si boli istí, že sa dosiahne požadovaná úroveň poškodenia.
Volvo - crashtest pre záchranárov
Volvo - crashtest pre záchranárov
+8Volvo Cars drops new cars from 30 metres to...

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #záchranári #Volvo #crashtest
Články podľa značiek