Európska únia tlačí všetky odvetvia k znižovaniu produkcie emisií a k ochrane životného prostredia na všetkých frontoch. Automobilový priemysel je pravdepodobne pod najväčším drobnohľadom odbornej aj laickej verejnosti. Ruku k dielu sa preto rozhodla priložiť aj organizácia Euro NCAP, ktorú poznáme ako dlhoročnú autoritu posudzujúcu bezpečnosť automobilov zväčša vykonávaním crashtestov.
Do jej portfólia však pribudla aj oblasť zisťovania ekologickosti prevádzky motorových vozidiel. Hneď prvé kolo tzv. „Zelených NCAP“ testov porovnalo 24 automobilov rôznych kategórií. Testovanie bolo zamerané na množstvo vyprodukovaných skleníkových plynov a škodlivých častíc a energetickú účinnosť. Ide o prvú fázu testovania, ktorá sa v budúcnosti rozšíri o zohľadnenie emisnej stopy pri výrobe palív a elektriny a zohľadní celý životný cyklus vozidiel.
Premiérové testovanie ekologickosti sa nieslo v duchu rozmanitosti. Medzi 24 modelmi boli elektromobily, hybridy, malé benzínové autá, naftové sedany strednej triedy, autá spaľujúce CNG, benzínové a naftové SUV aj dodávky. Tentoraz chýbali dobíjateľné hybridy, no tých sa dočkáme už v druhom kole testov. Ako je pri Euro NCAP zvykom, hodnotenie je vyjadrené hviezdami, pričom maximom je zisk piatich hviezd.
Podľa očakávania si plný počet hviezd pripísali dva elektromobily, a to Hyundai Kona a Renault Zoe. Zaujímavejšie však dopadlo porovnanie benzínových hybridov Toyota C-HR a Honda CR-V. Kým Toyota získala 3,5 hviezdy Honda iba 2,5. Rozdiel má na svedomí odlišná koncepcia hybridného pohonu. Efektívnejšie pracuje systém Toyoty, ktorý umožňuje spoluprácu benzínového a elektrické motora, kým v prípade Hondy je zážihový agregát využívaný prevažne ako generátor elektrickej energie. Toyota si polepšila aj účinnejším filtrom pevných častíc.
Lepšie hodnotenie ako hybridná Honda mali aj benzínové modely Peugeot 208, Peugeot 2008, Renault Clio, Renault Captur, Volkswagen Polo aj naftový Mercedes-Benz triedy C 220d a Seat Ibiza spaľujúci stlačený zemný plyn, ktoré si pripísali na konto zisk troch hviezd. Zvyšok testovaných áut zaznamenal horšie hodnotenie hlavne pre vyššiu hmotnosť, horšiu aerodynamiku a vyšší výkon, keďže ide hlavne o autá segmentov SUV a osobných dodávok.
Výsledky prvého kola ekotestov Green NCAP
Model | Palivo | Čistota vzduchu | Energetická účinnosť | Skleníkové plyny | Počet hviezd |
---|---|---|---|---|---|
Hyundai Kona | elektrina | 10 | 10 | 10 | 5 |
Renault ZOE | elektrina | 10 | 10 | 10 | 5 |
Toyota C-HR | hybrid | 6 | 6,9 | 5,4 | 3,5 |
Mercedes-Benz triedy C | nafta | 7 | 5,7 | 2,9 | 3 |
Peugeot 2008 | benzín | 5,3 | 5,8 | 4,8 | 3 |
Peugeot 208 | benzín | 4,7 | 6,2 | 5,1 | 3 |
Renault Captur | benzín | 5,1 | 5,3 | 4,7 | 3 |
Renault Clio | benzín | 4,6 | 6,9 | 5 | 3 |
Seat Ibiza | CNG | 6,7 | 5,7 | 4,5 | 3 |
Volkswagen Polo | benzín | 6,3 | 6,2 | 4,9 | 3 |
BMW radu 3 | nafta | 6,2 | 6 | 0,6 | 2,5 |
Dacia Duster | nafta | 5,1 | 5,1 | 2,8 | 2,5 |
Honda CR-V | hybrid | 5,3 | 4,2 | 4,1 | 2,5 |
Nissan Qashqai | benzín | 6,1 | 4,5 | 4,1 | 2,5 |
Peugeot 3008 | nafta | 4,3 | 5,3 | 2,8 | 2,5 |
Suzuki Vitara | benzín | 3,3 | 4,9 | 4,2 | 2,5 |
Volkswagen Passat | nafta | 4,6 | 6 | 2,1 | 2,5 |
Audi A4 | CNG | 4,6 | 3,3 | 1,9 | 2 |
Jeep Renegade | nafta | 4,9 | 4,7 | 0,8 | 2 |
Mazda CX-5 | benzín | 3,8 | 4,1 | 3,7 | 2 |
Kia Sportage | nafta | 3,4 | 3,2 | 0,1 | 1,5 |
Mercedes-Benz triedy V | nafta | 7,2 | 1,2 | 0 | 1,5 |
Opel Zafira Life | nafta | 6,8 | 1,3 | 0,1 | 1,5 |
Volkswagen Transporter | nafta | 5,6 | 0,6 | 0 | 1,5 |
*maximálny počet bodov v každej čiastkovej disciplíne bol 10