Cadillac zaplatí dílerom za to, že odmietnu predávať elektrické autá

V dnešných časoch to znie paradoxne, ale je to tak. Vlajková loď koncernu General Motors chce zredukovať počet predajcov. Ponúkne im zlatý padák. Tí ostatní však budú musieť poriadne investovať.

01.12.2020 12:00
debata
Dílerská sieť Cadillacu bude v súvislosti s... Foto: Cadillac
Cadillac - predajňa USA Dílerská sieť Cadillacu bude v súvislosti s masívnou elektrifikáciou ponuky o čosi redšia, ale o to exkluzívnejšia.

Elektrický rýchlik sa už dávno rozbehol, no americká automobilka Cadillac naň ešte nenaskočila. Chce však dohnať zameškané. Jej doterajšie pokusy o nízke emisie sa pritom skončili fiaskom. Spomeňme plug-in hybridný Cadillac ELR z roku 2014, ktorého výrobu musel Cadillac pre nezáujem zastaviť predčasne. Napriek tomu vidí táto vlajková loď koncernu GM budúcnosť už len elektrickú. Do roku 2030 chce mať v ponuke výlučne elektromobily. Prvou lastovičkou sa stane už na budúci rok crossover s poetickým názvom Lyriq.

Nový druh pohonu si však vyžiada veľké investície nielen do vývoja, ale aj v oblasti predaja. Cadillac požaduje, aby jeho americkí díleri investovali približne 200 000 dolárov do nabíjacej infraštruktúry, školení personálu a potrebného vybavenia. To nie je práve malá čiastka. Pre niektorých predajcov by mohla byť dokonca likvidačná. Najmä ak v posledných rokoch Cadillac predajmi práve neoslňuje. Rozhodol sa preto na neobvyklý krok. Dílerom, ktorí odmietnu takúto investíciu, zaplatí 300 000 až 500 000 dolárov za ukončenie spolupráce.

Pri malých predajcoch vraj ide o čiastku, ktorá by mohla predstavovať ich päť- až desaťročný zisk. Niektorí díleri však tvrdia, že je to málo. Jeden z nich sa vyjadril, že niektoré predajne Cadillacu zarobia pol milióna dolárov za rok, takže sa im prijať čiastku a ukončiť spoluprácu neoplatí. Stratégia Cadillacu s vyplácaním dílerov však nie je úplne nová. Deje sa tak už od roku 2016. Začal s ňou dnes už bývalý šéf automobilky Johan de Nysschen, ktorý sa rozhodol výrazne zredukovať predajnú sieť.

Podľa neho bola sieť málo exkluzívna, pretože za desaťročia narástla do obludných rozmerov. Jednoducho, Cadillac mal pobočky na každom rohu a živil príliš veľa ľudí, čo sa premietalo aj do cien vozidiel. Vtedajších 100 000 až 180 000 dolárov za ukončenie spolupráce však neprinieslo želaný efekt. Zredukovaná sieť by mala pôsobiť prestížnejšie a poskytovať kvalitnejšie služby. A aj s menšími maržami, ktoré sa budú s elektromobilmi spájať, dať dílerom šancu na slušný zárobok.

Navyše možno predpokladať, že časť predajov sa tak či tak prenesie do virtuálneho sveta, tak ako to už ukázala Tesla či Volvo, ktoré predávajú vo veľkom cez internet. Potrebných nebude ani toľko servisov, keďže elektrické autá si nevyžadujú v porovnaní s autami so spaľovacími motormi veľa starostlivosti. Prijať preto zlatý padák nemusí byť pre mnohých dílerov nevýhodné. Práve naopak, môžu sa nielen ochrániť včas pred bankrotom, ale dokonca zarobiť.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Cadillac #elektromobily #predaj áut
Články podľa značiek