Fiat 500 je jedným z mála pilierov prosperity talianskej automobilky. Je pre ňu doslova zlatým vajcom. Od roku 2007, keď prišla reinkarnovaná päťstovka na svet, z nej Fiat predáva od 155 000 do 190 000 kusov ročne. Aj vlani to bolo viac ako 175 000 exemplárov. Pritom do tohto auta investoval v priebehu 13 rokov len minimálne. Najnovšie do mild-hybridného pohonu. Prechod novej päťstovky, presnejšie Fiatu New 500 na čisto elektrický pohon, sme preto označili za ekonomickú „samovraždu“. Elektrická verzia nemôže totiž kvôli trikrát vyššej cene prevziať štafetový kolík bez dramatického prepadu predajov. Základná verzia sa bude pohybovať na úrovni 30 000 a First Edition sa začína na 37 900 eurách.
Zatiaľ má síce Fiat na linkách oba modely súčasne, ale ak výroba starého Fiatu 500 skončí, čo by sa malo stať do dvoch rokov, je nepravdepodobné, že zákazníci jednoducho prestúpia zo starej päťstovky do novej. Napokon, ukazujú to už súčasné predajné čísla. Kým klasický Fiat 500 si aj v pandemickom roku zaknihoval 97 000 registrácií, na ten nový má Fiat zatiaľ len 12 000 predobjednávok. Pravdepodobne z radov nadšencov. Ani tie sa ale nemusia pretaviť do reálnej kúpy. To je naozaj žalostne nízke číslo a najmä obrovské riziko, keďže Fiat vylúčil akúkoľvek možnosť, že by New 500 mohli poháňať spaľovacie motory. Teraz však prišla priam šokujúca informácia.
Sám šéf talianskej automobilky Olivier Francois sa totiž pre britský Autocar vyjadril, že aj nový Fiat 500 je postavený na platforme, ktorá umožňuje zástavbu benzínového, hybridného a dokonca dieselového pohonu, pokiaľ to bude nevyhnutné. Francois však zdôrazňuje, že s ničím takým automobilka aktuálne nepočíta. Zároveň ale nevylučuje zmenu. Fiat teda nestavil všetko na jedinú, elektrickú kartu. A to je rozumné. Budúcnosť môže ukázať, že sa mu takáto stratégia vyplatí. New 500 so spaľovacími motormi by mohol predávať minimálne v Brazílii, kde je stále silným hráčom na trhu. V Európe to ale na benzín, tobôž na naftu, kvôli brutálnym emisným normám nevyzerá. Zákazníci si teda budú musieť na vyššiu cenu zvyknúť.
Hrozí totiž, že spaľovacie motory zmiznú rýchlo aj u konkurencie. A možno z trhu zmizne aj celá trieda malých áut. Nový šéf Renaultu Luca De Meo napríklad tvrdí, že práve malé autá sú na rane ako prvé. Pre Autocar povedal: „Vieme, že s nadchádzajúcou emisnou reguláciou budú práve malé autá tou cenou, ktorú budeme musieť zaplatiť. Je to niečo, čo si regulátori dnes vôbec neuvedomujú. Penalizovať budú malé autá dovtedy, kým z nich neurobíme čisté elektromobily. Ale na druhej strane vám neznížia náklady na batérie, takže je to pasca.“ Meo tým naráža na to, že malé autá, také citlivé na cenu, to jednoducho nemusia prežiť. A obeťou môže byť aj Fiat New 500.