Syntetické palivá, takzvané e-palivá, vyrobené umelo z vodíka a uhlíka, získaného napríklad z CO2, teda zo skleníkového plynu, sú kontroverznou témou. Ich produkcia síce nie je zložitá a výsledkom môže byť benzín, nafta, lieh či parafín, no vyžadujú si množstvo elektrickej energie. Ak je však táto energia zelená, teda z obnoviteľných zdrojov, môžu byť obrovským prínosom. Dekarbonizovať totiž dokážu aj sektory závislé od fosílnych palív. Pre automobilový priemysel, ktorý sa viac ako 100 rokov vyvíjal na báze spaľovacích motorov, by boli ako stvorené. Použiť ich totiž môžu súčasné aj staršie autá na benzín či naftu.
Niektoré automobilky, ako napríklad Mercedes-Benz, však cestu v syntetických palivách nevidia. Tvrdia, že ak vieme vyrobiť zelenú energiu, je výhodnejšie uložiť ju priamo do batérií elektromobilu. Každou ďalšou transformáciou tejto energie, napríklad na výrobu vodíka a následne syntetického paliva, dochádza totiž k stratám. No sú tu aj nepopierateľné lákadlá. Ak by bol syntetický benzín dostupný, spaľovacie motory by boli razom uhlíkovo neutrálne. Nebolo by nevyhnutné vyvíjať elektromobily, vyrábať pre ne batérie a budovať novú nabíjaciu infraštruktúru. To všetko totiž vedie k produkcii CO2.
Syntetické palivá by jednoducho umožnili legalizovať spaľovacie motory. A presne taký plán má Porsche. To síce už predáva elektrický Taycan, takže elektromobilitu rozhodne neignoruje, uvažuje tiež nad čisto elektrickým Caymanom, Boxsterom a Macanom, no nevie čo s legendárnym Porsche 911. To je jeho ikonou, ktorá sa elektrifikácii a hybridizácii zatiaľ bráni. Porsche tvrdí, že touto cestou by zničilo jeho DNA. Skúšalo to, ale neuspelo. Vedenie hybridnej deväťstojedenástke zelenú nedalo. Preto sa rozhodlo, že ju zachráni aj s jej 6-valcovým boxerom pomocou syntetických palív.
„Ak sa nám všetko podarí, od roku 2024 budú nové Porsche 911 Carrera, predávané na celom svete, poháňané výlučne syntetickým benzínom,“ uviedol Michael Steiner, člen predstavenstva spoločnosti Porsche pre výskum a vývoj. Keď Porsche splní tento cieľ, stane sa prvou automobilkou, ktorá prejde na tento typ paliva. Očakáva sa, že syntetický benzín využije aj v motoristickom športe, aj v programoch pre staršie modely 911, keďže až 70 % zo všetkých vyrobených Porsche je stále v prevádzke. A že to Porsche myslí vážne, dokladuje výstavbou nového zariadenia na výrobu e-palív v Čile.
Región Patagónie si vybralo kvôli silným vetrom z Antarktídy, ktoré budú roztáčať vrtule veterných elektrární zásobujúcich závod čistou elektrickou energiou. Ako zvládne Porsche distribúciu tohto paliva, netušíme. A vyriešiť bude musieť aj otázku ceny. V súčasnosti totiž stojí liter syntetického benzínu približne 10 dolárov. Víziou je stlačiť cenu na dva. „Veríme, že syntetické palivá zo stopercentne obnoviteľných zdrojov majú potenciál stať sa do budúcnosti dôležitými,“ uviedol v rozhovore Oliver Blume, šéf automobilky Porsche. A dodal, že v súčasnosti už testujú syntetický benzín v modeli 911 s veľmi dobrými výsledkami.