Študenti navrhli filter pevných častíc na pneumatiky. Uchytí sa?

10.12.2020 12:00

Opotrebovanie pneumatík je pre životné prostredie veľkou záťažou. Miznúci dezén končí vo forme mikroplastov nekontrolovane v prírode. Nový filter by mohol pomôcť.

Filter na zachytávanie mikroplastov z pneumatík...
Filter na zachytávanie mikroplastov z pneumatík pracuje na elektrostatickom princípe. Umiestnený je v blízkosti najväčšieho zdroja gumeného prachu. Autor: TTC

V súvislosti so škodlivými vplyvom áut na životné prostredie sa hovorí zväčša len o emisiách výfukových plynov. CO2 a NOx sú doslova strašiakmi. Na pneumatiky sa ale akosi zabúda. Pritom nejde o maličkosť. Systém ich recyklácie po skončení životnosti je síce podchytený, ale veľkú záťaž pre prírodu predstavujú aj počas „služby“. Postupom času sa totiž opotrebúvajú. Keď mieri použitá pneumatika na skládku, má menší priemer, pretože veľká časť jej dezénu je nenávratne preč. Kde sa stratí?

Oderom o asfalt sa pôvodne homogénna gumová zmes dezénu mení na miniatúrne častice, ktorým sa hovorí mikroplasty. Dnes neexistuje žiaden spôsob, ako ich zachytiť, a tak končia v prírode. Ak si uvedomíme, že len v Európskej únii sa ročne predá približne 128 miliónov pneumatík a v USA ešte o 120 miliónov viac, ide o obrovský objem materiálu. Podľa niektorých štúdií sú pneumatiky v súčasnosti už druhým najväčším zdrojom mikroplastov na svete, ktoré sa dostávajú do ovzdušia či pôdy a odtiaľ do ľudského tela.

Zachytený prach je dočasne uložený v zásobníku,...
Zachytený prach je dočasne uložený v zásobníku, ktorý by sa priebežne vyprázdňoval. Cieľom je ale vyvinúť bezúdržbovú verziu filtra. Autor: TTC

Situácia sa bude pravdepodobne len zhoršovať, pretože na planéte stále stúpa počet áut a navyše sa začínajú presadzovať elektromobily, ktoré majú kvôli batériám vyššiu hmotnosť. Pneumatiky preto „ničia“ oveľa rýchlejšie ako konvenčné vozidlá so spaľovacími motormi. Riešenie sa pokúsil nájsť študentský tím, ktorý si hovorí “The Tyre Collective“ (TTC). Mladí vedci navrhli filter pevných častíc uvoľňujúcich sa z pneumatík. Zariadenie je umiestnené v blízkosti kontaktu dezénu s vozovkou. Teda tam, kde dochádza k najväčšej tvorbe prachu.

A keďže odletujúce častice sú nabité pozitívne, filter je vybavený elektrostatickými lamelami, ktoré mikroplasty pritiahnu a uložia v zásobníku až do jeho vyprázdnenia. Zariadenie vraj nie je náročné na energiu, vystačí si s tou, ktorú má auto k dispozícii v elektrickej sieti. Študenti sa so svojím nápadom prihlásili do súťaže britského vynálezcu a miliardára James Dyson Awards a vraj patria k favoritom. Samozrejme, ich riešenie vyvoláva aj množstvo otázok. Filter je totiž umiestnený na veľmi zraniteľnom mieste. Ťažko si predstaviť, že by dokázal „prežiť“ nástrahy obrubníkov, prašných ciest alebo prevádzku na snehu či v blate.

TTC -
		filter mikroplastov z
		pneumatík
TTC -
		filter mikroplastov z
		pneumatík
+1TTC - filter
		mikroplastov z
		pneumatík

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#pneumatiky #mikroplasty #filter pevných častíc #filter #dezén
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek