Elektromobil ID.3 je pre Volkswagen kľúčovým modelom pre budúcnosť. Zohrať má podobnú rolu ako kedysi Beetle a Golf. O to viac prekvapilo, že s jeho uvedením na trh mala automobilka veľké problémy. Tie súviseli so softvérom, ktorý sa nepodarilo doladiť do podoby, ktorá by umožňovala využívať všetky avizované funkcie vozidla. Tieto peripetie viedli až k odvolaniu šéfa vývoja softvéru Christiana Sengera. Na trh tak revolučná novinka dorazila s niekoľkomesačným oneskorením. Prvé kusy sa k zákazníkom dostali až v septembri. Ale nie kompletné. Hoci si majitelia zaplatili za head-up displej s rozšírenou realitou či konektivitu cez Apple CarpPlay a Android Auto, využívať ich nemohli.
Volkswagen dal záujemcom na výber, či si svoj ID.3 prevezmú aj v takomto stave s prísľubom, že funkcie budú aktivované neskôr, alebo si radšej počkajú. Podľa hovorcu automobilky dala väčšina prednosť prvej z možností. „U našich prvých zákazníkov sme si všimli, akí sú hrdí na to, že slúžia ako veľvyslanci značky. Čím šťastnejšími ich môžeme urobiť, tým väčšia je šanca, že vozidlo odporučia svojim priateľom a známym,“ píše sa v oficiálnom vyhlásení. To ale znamená, že ich čaká update softvéru. A ten by mal prísť už čoskoro, keďže automobilka práve oznámila, že všetky problémy má vyriešené.
Na škodu majiteľov nemôže aktualizácia prebehnúť on-line. Všetci tak budú pozvaní do servisov. Podľa Volkswagenu je rozsah aktualizácie príliš veľký na to, aby ho bolo možné uskutočniť na diaľku. Vozidlá strávia v servisnej sieti jednu noc. Potom by už mali majiteľom fungovať všetky funkcie, za ktoré si zaplatili. Vrátane spomínaného head-up displeja s rozšírenou realitou. Automobilka ponúkne solidárnym zákazníkom odškodné vo forme znížených lízingových splátok. Ešte však budú musieť byť trpezliví, pretože samotná aktualizácia bude možná až na jar budúceho roka, spolu s novým softvérovým balíčkom.
Zdá sa ale, že rozpačitý štart ID.3 neublížil. Už v októbri sa zaradil suverénne na prvú priečku najpredávanejších elektromobilov v Európe. Zaknihoval si 10 475 zákazníkov, čím porazil Renault Zoe (9 778 ks), Hyundai Kona Electric (5 261 ks) aj Kiu e-Niro (3 868 ks). Vyplýva to zo štatistík analytickej agentúry JATO Dynamics. Úspech ID.3 nakoniec ovplyvnil aj globálne štatistiky predaja elektromobilov. V októbri ich na európskych cestách pribudlo 71 800, čo predstavuje medziročný nárast o 197 %. Až s novembrovými štatistikami však uvidíme, či ide v prípade ID.3 len o efekt odložených predajov, alebo trend, ktorý z neho spraví „chrobáka“ budúcnosti.