Obrovská rozloha Ruska, jeho nedostatočná infraštruktúra a nízke teploty v severských oblastiach stoja za vznikom tých najextrémnejších nákladných áut, aké sa kedy pohybovali na tejto planéte. Takých, ktoré inde na svete nestretnete. Spomeňme si na kolosy z čias bývalého ZSSR, napríklad 3-nápravové monštrum ZIL E167 alebo na „pátrača“ 290062, ktorý nahradil kolesá rotujúcimi skrutkovicami. Rusi to jednoducho s terénnymi „ nákladiakmi“ vedia. A vo svojom umení nepoľavili. Dôkazom je nový gigant Tonar-7052. Vznikol pre potreby ťažby železnej rudy v odľahlých sibírskych oblastiach Ruska. Bežné nákladné vozidlá tu totiž pri nízkych teplotách zlyhávali ako na bežiacom páse. Praskali im pružiny a v prípade, že ťahali príves, sa im lámali oje.
Tonar-7502 podobné problémy nemá. Pritom ide o čosi, čo by sme mohli nazvať „vlakom na kolesách“. Rozmery tomu zodpovedajú. Na výšku má viac ako 4,5 metra a v plnej poľnej, keď zapriahne deväťmetrový náves a rovnako dlhý príves, meria na dĺžku 28 metrov. Bližšie k svetu železníc má aj počet náprav. Je ich neuveriteľných osem. Veď majú na starosti 43 ton samotného stroja a k tomu 127 ton železnej rudy, ktoré Tonar odvezie. Celková hmotnosť súpravy tak dosahuje gigantických 170 ton. Túto nádielku musí pritom zvládať pri teplotách mínus 60 stupňov Celzia. Takže oceľové pružiny nahrádza elastickými gumovými elementmi a listovými pružinami. Špeciálne sú aj pneumatiky s rozmerom 385/95, obuté na 25-palcových diskoch kolies.
O dostatok sily sa stará prekvapivo zahraničná technika. Pred tou vlastnou dali konštruktéri prednosť 19-litrovému turbodieselu Cummins QSK, ktorý produkuje 559 kW a gigantických 3 084 Nm krútiaceho momentu. Ten spracúva automatická prevodovka Allison 6620, prepojená so všetkými troma nápravami ťahača. Ak by to náhodou nestačilo, Tonnar má v zálohe redukciu ZF VG2700/400, ktorá dokáže preniesť rekordných 35 000 newtonmetrov. Naložená súprava sa pohybuje rýchlosťou maximálne 45 km/h. Bez nákladu je Tonar o 20 km/h rýchlejší. Jeho autonómiu v krutých podmienkach zabezpečujú dve 610-litrové nádrže na palivo. Dojazd na jedno tankovanie Tonar neuvádza, ale ak by spotreboval aj 200 litrov nafty na 100 km, tankovať bude až po 600 kilometroch.
Ovládanie tohto monštra by malo byť pritom komfortné. Kabína, umiestnená za pohonnou jednotkou, disponuje klimatizáciou aj výkonným filtračným systémom. A posádku nemá obťažovať ani extrémnym hluk. Zvuk obrovského motora má vďaka robustnej izolácii produkovať maximálne 70 decibelov. O ostatné sa starajú posilňovače riadenia a bŕzd. Takže jazdiť s týmto monštrom by mal vedieť takmer každý. Rešpektovať však treba rozmery a profil terénu. Pri dĺžke spomínaných 28 metrov tu predsa len sú limity. Odhad je naozaj nutný, pretože Tonar nemá kamerový systém. Výrobca tvrdí, že v podmienkach, v ktorých sa pohybuje, by bol kvôli námraze a nečistotám aj tak nepoužiteľný.
Ak máte záujem, firma je pripravená dodať svoj kolos prakticky kdekoľvek na svete. Výrobca si za súpravu pýta 42 miliónov rubľov, čo je v prepočte približne 473 000 eur. Nie je to až tak veľa, ak vnímame Tonar- 7502 ako výrobný prostriedok, ktorý si na rozdiel od bežných áut na seba dokáže zarobiť.