Už dávnejšie sa Daimler dohodol so svojím čínskym partnerom Geely, že vývoj a výroba budúcej generácie Smartov sa presťahujú do Číny. Nemecký koncern sa tým zbaví dlhodobo stratovej značky. Nepomohla jej totiž ani kooperácia s Renaultom. Otázkou ostávalo, čo sa stane s výrobným závodom Smartu vo francúzskom Hambachu. Ten bol slávnostne otvorený v roku 1997 a vo svojom čase patril k vôbec najmodernejším automobilkám planéty. Teraz ho už ale Daimler potrebovať nebude. Šetrí a riziká redukuje na minimum.
Rozuzlenie súvisí s iným príbehom. A to príbehom britského miliardára Jamesa Arthura Ratcliffa, ktorý nedokázal preniesť cez srdce koniec výroby klasického Land Roveru Defender. Pôvodne sa s britskou automobilkou pokúšal dohodnúť na produkcii klasickej verzie v malosériovej podobe, no neuspel. Land Rover mu odmietol predať licenciu na výrobu svojej ikony, hoci za ňou urobil definitívnu bodku. Nový Defender nemožno totiž považovať za priameho nástupcu. Ratcliffe sa ale nevzdal, založil spoločnosť Ineos a vyvinul drsný off-road Grenadier, ktorý akoby z oka vypadol britskej terénnej legende.
Skupina Ineos musela, pochopiteľne, tiež riešiť otázku, kde bude nový Grenadier produkovať. Pôvodne chcela montovať podvozky v Portugalsku a autá finalizovať vo Walese. Potom sa ale preťali záujmy Daimleru a Ineosu práve v Hambachu. Nevyužitá fabrika „Smartwille“ sa ukázala pre Ineos, ako ideálna príležitosť dostať produkciu pod jednu strechu. Navyše v regióne so silnou dodávateľskou sieťou a skvelou polohou na pomedzí Francúzska a Nemecka. To, o čom sa nedávno ešte len šuškalo, je dnes potvrdené. Daimler oznámil, že Ineosu svoj závod predá.
„Hambach nám ponúkol jedinečnú príležitosť, ktorú sme nemohli ignorovať, teda kúpiť moderný závod na výrobu automobilov so špičkovou pracovnou silou,“ komentoval akvizíciu závodu predseda skupiny Ineos Jim Ratcliffe. Zároveň oznámil, že popri samotnom vývoji auta už môžu konečne začať prípravné práce na sériovej produkcii. Tá má byť spustená v roku 2022. Spokojný je aj Daimler. S novým majiteľom sa totiž dohodol, že v prechodnom období bude Ineos pokračovať vo výrobe Smartov Fortwo.
„Pri predaji závodu v Hambachu bolo naším cieľom zachovať výrobu súčasných elektrických modelov Smart a zabezpečiť zamestnanosť v závode. Dosiahli sme oba ciele súčasne,“ povedal k predaju francúzskeho závodu Jörg Burzer, člen predstavenstva Mercedesu-Benz zodpovedný za produkciu a dodávateľský reťazec. V Hambachu a u dodávateľov tak nájde prácu 1 300 ľudí. Pre región je to veľká úľava, keďže ešte nedávno nemal Mercedes-Benz pre podnik výrobný program. Najmä potom, čo padli plány, produkovať v Hambachu elektrický Mercedes-Benz EQB.