Citroën C4 Cactus: Misia ukončená, francúzsky ‘lowcost‘ sa nechytil

Francúzsky Citroën oznámil, že s okamžitou platnosťou zastavuje výrobu svojho avantgardného crossoceru C4 Cactus. Končí už po šiestich rokoch a to bez nástupcu. Predajmi očakávania nenaplnil.

14.12.2020 18:00
debata
Francúzi si od C4 Cactusu sľubovali oveľa viac.... Foto: Citroën
Citroën C4 Cactus - 2017 Francúzi si od C4 Cactusu sľubovali oveľa viac. Invenčný crossover však doplatil na cenu. Pôvodne mal konkurovať Daciám, no nakoniec bol výrazne drahší.

V roku 2014 predstavil Citroën svoj avantgardný model C4 Cactus. Pôvodne sľuboval, že na zákazníkov zaútočí dizajnovou invenciou v kombinácii s nízkou cenou. Aj preto nedostal Cactus sťahovacie zadné okná ani pravý prieduch klimatizácie na palubnej doske. „Lowcost“ sa ale nakoniec nekonal. A to bol asi hlavný dôvod, prečo predaje Cactusu nikdy nenaplnili pôvodné očakávania. Napriek originalite, ktorú reprezentovali ochranné prvky Airbump či dizajn kabíny inšpirovanej nábytkovým dizajnom, si nedokázal nájsť v Európe ročne viac ako 80 000 zákazníkov.

Jeho najlepším výsledkom bolo 78 888 kusov v roku 2015, potom ale registrácie klesli na 71 378 kusov a v roku 2017 na 56 245 kusov. Predvlani sa Citroën pokúsil oživiť záujem veľkou modernizáciu. V súvislosti s ukončením výroby pôvodného Citroënu C4, premenil Cactus doslova z večera do rána na konvenčnejší hatchback. Tým však Cactus prišiel o svoju DNA. A hoci mal mať k dispozícii aj klientelu C4, predaje ďalej stagnovali. Vlani sa z neho predalo len 52 600 exemplárov. O tomto roku radšej pomlčme.

V Paríži tak nad Cactusom vyniesli rýchly rozsudok. Automobilka oznámila, že s okamžitou platnosťou končí s jeho výrobou, teda len po šiestich rokoch produkcie. A to bez nástupcu. Udržiavať ho pri živote jednoducho nemalo význam. Aj kvôli prísnejším emisným normám. Stará, len mierne upravená platforma z Citroënu C3, ktorú si Cactus požičal, totiž neumožňovala zástavbu žiadnych alternatívnych pohonov. V budúcnosti by tým Cactus už len kazil emisný priemer značky, a vlastne celého koncernu PSA.

Počítať nemohol ani s modernými asistenčnými systémami, ktoré sú dnes podmienkou pre 5-hviezdičkové hodnotenie v crashtestoch Euro NCAP. Cactus tak končí svoju relatívne krátku púť. A hoci nemožno hovoriť o úplnom fiasku, o úspechu tiež nie. V ponuke by ho mal čiastočne zastúpiť nový Citroën C4, postavený na modernej platforme e-CMP, ktorá dovoľuje montáž naftového, benzínového aj čisto elektrického pohonu. To ale zároveň znamená vyššiu cenu, takže štafetu po Cactuse nový C4 určite neprevezme.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Citroen #Citroën C4 Cactus
Články podľa značiek