Trabant: Je legenda NDR opäť v hre? Herpa si predĺžila licenciu

Pokus o návrat legendárneho Trabanta spoločnosti Herpa pred desiatimi rokmi nevyšiel. No do hry sa môže predsa len vrátiť. Do plachiet mu fúka pokrok v technológii elektromobilov aj dotácie na ich nákup.

17.12.2020 18:00
debata (21)
Herpa doviedla Trabant nT v roku 2009 až do... Foto: Herpa
Trabant nT - 2009 Herpa doviedla Trabant nT v roku 2009 až do štádia funkčného prototypu. Mal elektrický pohon a dizajn od autora novodobého Beetle. Tam sa ale projekt skončil.

Pamätáte si ešte na premiéru modelu New Trabi v roku 2007 na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom? Hoci išlo len o model v mierke 1 : 10, bol hviezdou tamojšej automobilovej prehliadky. Za myšlienkou oživiť túto bakelitovú legendu z čias východonemeckej NDR stála spoločnosť Herpa – známy výrobca automobilových miniatúr. Retro modely boli v tom čase v kurze. Spomeňme si na New Beetle, znovuzrodené Mini alebo úspešný Fiat 500. Aby však Herpa zbavila Trabant nánosov komunistickej minulosti a imidžu dvojtaktného ekologického strašiaka, plánovala ho vzkriesiť ako elektromobil. Na tie časy naozaj odvážne.

O dizajn sa postaral Nils Poschwatta, ktorý predtým pracoval pre Volkswagen na novodobej generácii VW Beetle. V roku 2009 vznikol dokonca funkčný koncept s dĺžkou 3 950 mm, o 400 mm dlhší ako bakelitový originál, a elektromotorom s výkonom 47 kilowattov. Nový Trabant s označením nT mal mať vďaka li-ion batérii dojazd do vzdialenosti približne 160 km a cenu 20 000 eur. Všetko vyzeralo sľubne. No do deja zasiahla finančná kríza. Herpe sa nakoniec nepodarilo získať pre projekt silného investora, hoci spočiatku mala až 100 záujemcov. Celý zámer tak putoval do zásuvky. A ostal v nej viac ako desať rokov.

Úplne stratený však byť nemusí. Naznačuje to informácia, že spoločnosť Herpa si vlani predĺžila licenciu na používanie značky Trabant. Je tu síce ďalšia kríza, no elektromobilov sa rozhodne netýka. Trabantu nT by teda fúkal do plachiet rastúci záujem o batériové vozidlá a štedré dotácie viacerých krajín na nákup elektromobilov. Kým v roku 2007 bola idea elektrického Trabanta tak trochu „bláznovstvom“, hoci až 93 % opýtaných návštevníkov IAA vo Frankfurte reagovalo na jeho návrat kladne, dnes by už z radu až tak nevytŕčal. A to ani cenou, ktorá sa zdala v tom čase extrémna.

Za posledné desaťročie došlo totiž k obrovskému pokroku vo vývoji elektrického pohonu, batérie zlacneli o 80 % a dojazd sa predĺžil aspoň trojnásobne. Ak si to dáme všetko dohromady, oprášenie pôvodných plánov nemusí byť vylúčené. Otázkou ostáva, či Trabant ešte stále vyvoláva takú nostalgiu a či nie je len regionálnou spomienkou Nemcov, navyše na časy totalitnej NDR. Prirovnávať totiž Trabant k Fiatu 500, VW Beetle, Mini či Citroënu 2CV nie je celkom na mieste. Kým tieto lacné autá motorizovali povojnovú Európu plnú entuziazmu, dymiaci Trabant bol iba symbolom neschopnosti komunistického hospodárstva.
Trabant nT - 2009
Trabant nT - 2009
+2Trabant nT - 2009

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba
Viac na túto tému: #Trabant #Herpa
Články podľa značiek