Nie je nič nepríjemnejšie, ak keď kvôli prázdnej nádrži uviaznete na okraji vozovky. A ešte horšie je to pre majiteľov elektromobilov. V kanistri si totiž energiu do elektrického auta nedonesú. Toyota sa rozhodla tento problém vyriešiť a predložila patentovému úradu projekt autonómneho vozidla, ktoré vodičom v núdzi dodá elektrickú energiu, ale môže ísť aj o bežné palivo. Ako to bude fungovať?
Podľa opisu v patentovej prihláške systém prijme požiadavku na tankovanie alebo nabíjanie od zákazníka, ktorý sa dostal do núdze. Stačí, ak uvedie značku auta a miesto, kde uviazol. Systém potom rozhodne, ktoré z flotily „tankovacích“ autonómnych vozidiel k nemu vyšle. Určí to na základe ich polohy a polohy auta zákazníka. Pomocou autonómneho jazdného systému sa takéto vozidlo dostane až na miesto.
Po dosiahnutí cieľa sa „tankovacie“ vozidlo postaví do potrebnej polohy a pomocou senzorov vzdialenosti sa automaticky pripojí k vybitému elektromobilu. Aby bol systém pomoci čo najefektívnejší, poskytne na jeden výjazd službu tankovania alebo nabíjania viacerým autám. Potom sa vráti na základňu doplniť si nádrž a batériu.
Z dokumentov vyplýva, že zákazník by nemusel počas celého procesu ani pohnúť prstom. Na bezchybné fungovanie by však boli potrebné štandardizované palivové nádrže a nabíjacie porty vo všetkých autách podporovaných týmto systémom. Podľa Toyoty nie je však dôvod, prečo by si výrobcovia automobilov v tejto veci nevyšli v ústrety.
Riešenie, ktoré opísala Toyota v patentovej prihláške je dôležité nielen pre zábudlivých vodičov, ale aj pre autonómne vozidlá. Z názvu patentu (On-the-fly autonomous vehicle refueling and recharging), totiž vyplýva, že pri autonómnych autách by mohol systém pracovať aj počas jazdy. Prirovnať sa to dá k dotankovaniu lietadiel počas letu. Autá by teda nestrácali čas v priebehu dopĺňania energie.