Nie je to žiadne veľké prekvapenie. Už v novembri totiž koncern VW ústami svojho finančného riaditeľa Franka Wittera priznal, že sa mu v tomto roku nepodarí ustrážiť flotilové emisie CO2 na úrovni 95 gramov na kilometer. „Bolo by, samozrejme, skvelé, keby sme limity splnili už v roku 2020. Pokiaľ sklameme na začiatku, nie je to dobré, ale svet sa kvôli tomu nezrúti,“ povedal Witter. Samozrejme, výnimkou nie je ani koncernová značka Škoda.
Dôvodom prekročenia limitov má byť z veľkej časti koronakríza. „Očakávame, že v tomto roku stanovené ciele CO2 nesplníme. V dôsledku neočakávaného vplyvu pandémie koronavírusu došlo totiž k oneskoreniu uvedenia našich elektromobilov na jednotlivé trhy,“ povedal vedúci komunikácie Tomáš Kotera. Európska rada sa podľa neho uzniesla pre ďalšie roky na ešte prísnejších klimatických cieľoch. „Spoločnosť Škoda Auto je presvedčená, že ďalšie sprísnenie klimatických cieľov je ambiciózne, ale splniteľné,“ uviedol Kotera.
V novembri však šéf automobilky Thomas Schäfer uviedol, že aj napriek meškaniu vo výrobe elektromobilov sa automobilke podarí limity CO2 dodržať. Škoda ponúka svojim zákazníkom napríklad elektrické SUV Enyaq, prípadne modely Superb a Octavia s plug-in hybridným pohonom. „Vďaka našej stratégii elektrifikácie, modulárnym platformám pre elektromobily koncernu VW a elektromobilom založeným na tejto technológii a v neposlednom rade tiež ďalšej hybridizácii modelového portfólia sme dobre pripravení,“ povedal Kotera.
Pre prechod na ekologickejšie pohonné jednotky je podľa Koteru potrebné masívne rozšírenie nabíjacej infraštruktúry, zvýšenie podielu využívania obnoviteľných zdrojov na výrobu energie a zvýšenie cien emisných povoleniek približne na 100 eur. „Aj naďalej budeme optimalizovať efektivitu flotily vozidiel so spaľovacími motormi a vyvíjať elektromobily s nižšími emisiami. Urobíme všetko, čo je v našich silách, aby sme náročné ciele CO2, stanovené pre rok 2021, splnili,“ povedal.
Aj pre Škodu bude sklz v plnení emisných limitov znamenať pokuty. Za každý nadlimitný gram každého predaného auta odvedie automobilka do bruselskej kasy 95 eur. Ak hovoríme o státisícoch predaných áut v Európe, nejde o drobné. Podľa staršieho odhadu agentúry AP Consulting hrozí, že výrobcovia zaplatia na sankciách za rok 2020 celkom 14,65 miliardy eur. Na samotný koncern Volkswagen má z toho pripadať 4,5 miliardy eur.