FAT Truck: Tento off-road nepozná prekážky. A nie je z Ruska

Ultimátne terénne vozidlá zvyčajne pochádzajú z Ruskej federácie, aby pomohli zdolávať prekážky drsnej sibírskej krajiny. Rovnako schopné vozidlo však dokážu vyrobiť aj v Kanade.

02.01.2021 07:00
CM20200601-13242-21f11 Foto:
FAT Truck je čistokrvným kanadským výrobkom, pričom až na dodávateľa pneumatík, sídlia všetky dodávateľské firmy v provincii Québec.
debata (28)

Pri pohľade na model FAT Truck od kanadskej firmy Zeal Motor sa vám možno vybaví ruské terénne vozidlo Šerp. Zvonku sú si podobné, no odlišujú sa viac ako sa môže zdať. Hlavným rozdielom je hlavne krajina pôvodu, keďže FAT Truck je čistokrvným kanadským výrobkom, pričom až na dodávateľa pneumatík, sídlia všetky dodávateľské firmy v provincii Québec.

FAT Truck
FAT Truck
+6FAT Truck

Možno sa zdá, že ide o terénne auto pre zábavu alebo dobrodruhov, no jeho hlavným poslaním je slúžiť ako úžitkové alebo záchranárske vozidlo. Na pohon mu slúži 2,2-litrový naftový štvorvalec s výkonom 50 kW (67 k) a krútiacim momentom 224 Nm. Dosahuje maximálnu rýchlosť 40 km/h. O prenos sily motora na permanentne poháňané všetky štyri kolesá slúži prevodovka s dvomi režimami, pričom každý z nich má desať stupňov. Hmotnosť vozidla je 2 700 kilogramov a smer nemení vychýlením náprav, ale zrýchlením vonkajších kolies, takže sa dokáže otočiť prakticky na mieste.

Okrem vodiča a spolujazdca dokáže vzadu odviezť... Foto: Zeal Motor
rear seats 1586290826 Okrem vodiča a spolujazdca dokáže vzadu odviezť šesťčlennú posádku.
Ako vyplýva z parametrov, jeho doménou nebude rýchlosť, hoci je homologizovaný aj na premávku po bežných komunikáciách. FAT Truck však má za úlohu pomáhať na stavbách a v nehostinnej prírode. Preto sa aj jeho spotreba neudáva v litroch na sto kilometrov ale v motohodinách. Nádrž má objem 68 litrov a vozidlo za hodinu prevádzky spotrebuje 5,7 litra nafty. Na jednu nádrž teda dokáže pracovať dvanásť hodín.

Asi jeho najväčšou zvláštnosťou je riadenie. Nemá totiž pedále ani volant. Všetko sa ovláda joystickom v strede palubnej dosky. Šoférovať ho tak môžu vodič aj spolujazdec. Tí nastupujú do vozidla spredu. Ostatní pasažieri nastupujú cez zadné dvere. Hoci FAT Truck vyzerá veľmi kompaktne, okrem vodiča a spolujazdca dokáže vzadu odviezť šesťčlennú posádku.

Prekonávať extrémne prekážky mu pomáhajú štyri jazdné režimy, ktoré možno meniť na stredovej konzole. Všetky potrebné informácie sa zobrazujú na farebnom displeji. Okrem prispôsobenia práce motora a prevodovky je hlavným tromfom FAT Trucku okamžitá úprava tlaku v obrovských pneumatikách s priemerom jeden a pol metra.

V režimoch Sneh a Blato vstavaný kompresor zníži tlak v pneumatikách na minimum, čo zlepší trakciu a umožní zdolávať obrovské nerovnosti terénu. V režime Cesta sa naopak pneumatiky nahustia na maximum, aby vozidlo ľahšie dosiahlo maximálnu rýchlosť. A vďaka režimu Voda je auto obojživelné, keďže dokáže plávať, a to dokonca s celou posádkou na palube. V tomto režime sa auto dokáže plaviť rýchlosťou 3 km/h.

Nastupovanie dopredu uľahčujú výsuvné schodíky. Foto: Zeal Motor
front entry 1 1586290648 Nastupovanie dopredu uľahčujú výsuvné schodíky.

Na výber je aj niekoľko prvkov voliteľnej výbavy. Kabínu možno vybaviť klimatizáciou alebo rádiom umožňujúcim pripojenie externých zariadení cez Bluetooth, či komunikačným systémom medzi prednou a zadnou časťou kabíny, keďže prevádzkový hluk preniká aj dovnútra. Situáciu vonku pomôže vodičovi sledovať kamerový systém a zrkadlá. Prepravnú kapacitu zväčšuje strešný nosič s prístupovým rebríkom a prívesný vozík.

Spoločnosť Zeal Motor sídliaca v meste Bromont v kanadskej provincii Québec dodáva FAT Truck do celého sveta. Jeho základná cena je 127 000 amerických dolárov, teda približne 104 000 eur.

© Autorské práva vyhradené

28 debata chyba
Viac na túto tému: #off-road #úžitkové autá #FAT truck
Články podľa značiek