Euro NCAP: Sú dodávky bezpečné? Konzorcium porovnalo až 19 modelov

31.12.2020 06:00
Euro NCAP - dodavky
Pri strete dodávky s bežným osobným autom má dodávka „výhodu“ dvojnásobnej hmotnosti a vyššieho posedu. Autor:

Na cestách ich jazdí mnoho, no v porovnaní s osobnými autami sa na ich bezpečnosť dbá o niečo menej. Napraviť sa to snaží organizácia Euro NCAP, ktorá okrem tradičných disciplín otestovala aj zrážku dodávky s osobným automobilom.

Je to zvláštny fenomén, ale bezpečnosti dodávkových vozidiel z hľadiska posádky aj okolitých účastníkov premávky sa nevenuje taká pozornosť ako tradičným osobným automobilom. Pritom dodávky či vany stretávame dennodenne, či už ako vodiči, alebo ako chodci a cyklisti. Navyše už na prvý pohľad sú tu riziká, ktoré netreba brať na ľahkú váhu.

Vodiči dodávok majú obmedzený výhľad dozadu, takže prítomnosť parkovacích senzorov, cúvacej kamery, či upozornenia na pohyb za vozidlom by mohli predísť mnohým nehodám. A potom je tu hmotnosť a stavba karosérie. Pri strete dodávky s bežným osobným autom má totiž dodávka „výhodu“ dvojnásobnej hmotnosti a vyššieho posedu.

Rozhodnutie európskej bezpečnostného konzorcia Euro NCAP otestovať bezpečnosť dodávkových áut je preto veľmi vítané. Vďaka nemu získavame predstavu o tom, ako jednotliví výrobcovia kladú dôraz na bezpečnosť posádky a aké bezpečnostné asistenty do svojich modelov montujú.

Do skúšok bolo zaradených 19 modelov, ktoré predstavujú 98 % všetkých vozidiel tohto segmentu v Európe. A keďže pravidlá pre túto kategóriu sa sprísňujú pomalšie, použité boli kritéria z roku 2018. Posudzovali sa tradične výsledky nárazových testov, ale aj prítomnosť a funkčnosť asistenčných systémov. Na záver dostal každý z modelov konečné hodnotenie. Úspešné modely dostali symbolicky drahé kovy, no päť modelov označili technici ako neodporúčané. Dôvodom však bola predovšetkým absencia asistenčných systémov v základnej výbave.

Najlepšie platinové hodnotenie nezískal nikto, no zlaté si vyslúžili tri modely, a to Ford Transit, Mercedes-Benz Vito a Volkswagen Transporter. Okrem tradičného posudzovania nasimulovalo Euro NCAP aj čelnú zrážku osobného auta s dodávkou s 50% prekrytím v mestskej rýchlosti 50 km/h. Poslúžili na to modely Nissan Juke a Nissan NV400. Dobrou správou je, že napriek fyzikálnej nevýhode posádka crossoveru neutrpela vážnejšie zranenia

Hodnotenie nárazových testov dodávok podľa Euro NCAP

Model Hodnotenie
Ford Transit zlaté
Mercedes-Benz Vito zlaté
Volkswagen Transporter zlaté
Ford Transit Custom strieborné
Mercedes-Benz Sprinter strieborné
Opel Vivaro strieborné
Peugeot Expert strieborné
Volkswagen Crafter strieborné
Citroën Jumper bronzové
Citroën Jumpy bronzové
Fiat Ducato bronzové
Iveco Daily bronzové
Peugeot Boxer bronzové
Toyota Proace bronzové
Fiat Talento neodporúča
Nissan NV400 neodporúča
Opel Movano neodporúča
Renault Master neodporúča
Renault Trafic neodporúča

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#nárazové testy #Euro NCAP #dodávka #crashtest
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek