Vyplýva to z návrhu zákona o podpore ekologických vozidiel cestnej dopravy, ktorý vo štvrtok schválila vláda. Táto povinnosť sa bude týkať aj lízingu, splátkového predaja, prenájmov, niektorých služieb vo verejnom záujme v osobnej doprave či služieb, ktoré sa vykonávajú s pomocou vozidla.
Každe štvrté bude ‚eko‘
Podiel obstarávaných nízkoemisných alebo bezemisných osobných vozidiel, mikrobusov a nákladných áut do 3,5 tony by mal byť v päťročnom referenčnom období do konca roku 2025 22 perent.
U ostatných nákladných automobilov budú musieť obstarávatelia a verejní obstarávatelia zabezpečiť osempercentný podiel týchto vozidiel, no od roku 2026 a tiež v treťom referenčnom období od roku 2031 do roku 2035 to už bude o percento viac.
Významný nárast povinného podielu ekologických vozidiel čaká v prípade schválenia návrhu zákona obstarávateľov a verejných obstarávateľov u autobusov a trolejbusov, a to z 34 percent v období od augusta 2021 do konca roka 2025 na 48 % od roku 2026.
Čo je a čo nie je ekologické
Za ekologické vozidlo v kategóriách osobné vozidlo, mikrobus alebo nákladné vozidlo do 3,5 tony návrh zákona do konca roka 2025 považuje také, ktoré má emisný limit oxidu uhličitého (CO2) vo výške 50 gramov na kilometer. Od roku 2026 bude v týchto kategóriách za ekologické považované vozidlo s nulovými emisiami CO2.
Nákladné automobily nad 3,5 tony a autobusy budú považované za ekologické, pokiaľ budú napríklad využívať elektrickú energiu, prípadne alternatívne palivá ako vodík, syntetické a parafinické palivo, stlačený zemný plyn (CNG), skvapalnený zemný plyn (LNG), skvapalnený ropný plyn (LPG) či biopalivo.
Dopad na verejný rozpočet je v prípade návrhu zákona do značnej miery podmienený druhom obstarávaného ekologického vozidla a jeho pohonom (vozidlo na LPG, CNG, hybridné vozidlo, plug-in hybridné vozidlo, elektrické vozidlo, vodíkové vozidlo, vozidlo na tekuté biopalivá). Dopad na rozpočet je rovnako podmienený výberom konkrétnej továrenskej značky ekologického vozidla a konkrétnym modelom. Platí to nielen pre náklady spojené s nákupom ekologického vozidla, ale aj s jeho prevádzkou.
Batériové elektroautobusy sa pohybujú na úrovni 200 – 250 percent ceny dieselového autobusu, vodíkové autobusy sú na úrovni 300 až 400 percent ceny dieselového autobusu a ceny autobusov na kvapalné biopalivá sú na úrovni 105 percent ceny dieselového autobusu.