Nórsko je krajinou, ktorá masívne podporuje elektromobilitu. Napokon, predaj áut na benzín a naftu chce zakázať už v roku 2025. Zvykli sme si preto, že na čelných priečkach najpredávanejších áut v tejto severskej krajine sa bežne umiestňujú elektromobily. Nikdy sa však ešte nestalo, a to na celej planéte, aby podiel predaja elektromobilov prevýšil registrácie tých konvenčných. Nórsku sa to však vlani podarilo. Podľa údajov nórskej asociácie pre cestnú dopravu OFV si elektromobily odhryzli z celkového koláča 54,3 %. Zo 141 412 nových vozidiel bolo 76 789 čisto elektrických. V roku 2019 tvorili elektromobily podiel 42,4 % a pred desiatimi len jedno percento.
Predaj elektromobilov sa výrazne zvyšoval najmä ku koncu roka, za december ich podiel na trhu predstavoval 66,7 percenta. Dôvodom však nie je ani tak záujem samotných zákazníkov, ako daňová politika Nórska. To výrazne oslobodzuje od daní vozidlá s nulovými emisiami, a, naopak, zaťažuje nimi autá so spaľovacími motormi. A keďže ceny klasických áut sa tým priblížili k tým elektrickým, Nórom nič iné, ako zvoliť elektromobil, ani neostáva. Takže rekordné predaje elektrických áut nie sú v Nórsku výsledkom ekologickej vyspelosti tamojších obyvateľov. Navyše, Nórsko dotuje elektromobilitu aj z masívnej ťažby ropy a zemného plynu.
Nórski politici a zástupcovia automobilového trhu sú však nadšení. „Rozhodne sme na dobrej ceste dosiahnuť cieľ stanovený na rok 2025,“ konštatoval na tlačovej konferencii šéf zväzu OFV Oyvind Thorsen. Zabudol však dodať, že v Nórsku vlani zároveň došlo k prepadu predaja nových áut, čo bolo spôsobené aj pandémiou koronavírusu, no zároveň začal bujnieť trh s ojazdenými autami, ktoré majú prevažne spaľovacie motory a to starších emisných noriem. V roku 2019 sa tu zobchodovalo neuveriteľných 2 053 309 starších vozidiel. Nóri, ktorí elektromobily odmietajú kvôli ich limitom a nové autá so spaľovacími motormi si z dôvodu vysokých daní nemôžu dovoliť, volia cestu nákupu „jazdeniek“. To emisiám iste neprospeje.