To, že autá s bezkľúčovým prístupom sú ľahkou korisťou dlhoprstých, je fakt, známy už niekoľko rokov. Stačí takzvaný predlžovač signálu a auto sa vzdá zlodejom, ako keby bolo ich. Alarmujúce je, že vlaňajší test nemeckého ADAC-u preukázal, že z 360 modelov áut, ktoré podstúpili simulovanú krádež, odolalo útoku len niekoľko modelov Jaguaru, Land Roveru a nový VW Golf. Všetky ostatné bolo možné nelegálne odomknúť, prípadne aj naštartovať. Nemožno sa čudovať, že niektorým poisťovniam dochádza trpezlivosť. A tým holandským už aj došla.
Holandská asociácia poisťovateľov prijala od 1. januára tohto roku bezprecedentné opatrenie. Od záujemcov o poistenie áut proti krádeži požadujú poisťovne certifikát, ktorý je zárukou, že bezkľúčový systém je vybavený ochranou proti takémuto zneužitiu, napríklad deaktiváciou kľúča po piatich minútach a podobne. Aby sme si urobili predstavu, do akých obludných rozmerov sa tento druh trestnej činnosti dostal, uveďme niekoľko dát z Holandska. Na tamojších cestách jazdí 900 000 áut s „inteligentným“ kľúčom, z ktorých 800 000 je možné ukradnúť.
Podľa údajov asociácie bolo len v roku 2019 odcudzených približne 7 000 takýchto vozidiel, pričom priama škoda sa vyšplhala na 100 miliónov eur. Cieľom zlodejov sú najmä nové a drahé autá, ako napríklad Toyota RAV4 alebo Toyota C-HR. Medzi septembrom 2019 a septembrom 2020 v Holandsku zmizlo napríklad 200 kusov C-HR v hodnote 10 miliónov eur. Odcudzených bolo tiež 327 Volkswagenov Golf, zvyčajne typu GTI. Náklady pre poisťovne predstavovali takmer päť miliónov eur. A tak by sme mohli pokračovať ďalej.
Väčšina automobilov následne putuje do východnej Európy a Afriky, kde sa po nich doslova zľahne zem. Často sa takýmto spôsobom kradnú len komponenty. Fenoménom je z tohto pohľadu Audi A3, kde poisťovne zaznamenali 800 krádeží volantov! Tieto sa dostávajú do Poľska a odtiaľ sa distribuujú do celej Európy. Vylúčené nie je ani to, že sa vrátia späť do Holandska. Od nového pravidla, požadovať certifikát ACC, ktorý dostanú len autá s bezpečným bezkľúčovým prístupom, si holandské poisťovne sľubujú zníženie miliónových strát.
Zároveň tým vytvoria tlak na výrobcov áut, ale aj na zákazníkov, ktorí sa pri kúpe auta budú viac zaujímať o odolnosť bezkľúčového prístupu voči krádeži. Kto certifikát neprinesie, bude mať smolu. Poisťovňa môže poistenie odmietnuť. Dá sa očakávať, že podobnú stratégiu si zvolia podľa vzoru Holanďanov aj ďalšie poisťovne v Európe. Zatiaľ sa môžu majitelia rizikových áut chrániť aspoň deaktiváciou „inteligentných“ kľúčov alebo vložením takéhoto kľúča do špeciálneho puzdra, ktoré zabráni zachyteniu signálu nelegálnym zariadením.