Nové auto vám teraz tak ľahko nepredajú. Na vine sú emisie

Prakticky vo všetkých krajinách EÚ je predaj nových áut dočasne pozastavený. Vyrobené boli totiž v roku 2020 a preto potrebujú výnimku na zápis do evidencie, predajcovia môžu o ňu žiadať až od januára.

13.01.2021 05:00
debata
Predajcovia sa autami v minulom roku... Foto: SHUTTERSTOCK
predaj áut, nové autá, Predajcovia sa autami v minulom roku predzásobili, nerátali s tak dlhým trvaním pandémie. teraz ich môžu predať až po udelení výnimky.

Emisie automobilkám výrazne komplikujú život. Nielen kvôli pokutám, pretože žiadna nedokázala zatiaľ úplne splniť prísne európske emisné limity a rad radom budú musieť platiť penále. A nie hocijaké. Ak im Európska únia kvôli pandémii nevyjde nejako v ústrety, tak pôjde o stovky miliónov eur. V súčte za všetky v Európe fungujúce automobilky dokonca o miliardy. A Európska únia sa veľmi nehrnie do úľav, sama totiž akútne potrebuje peniaze a tie od automobiliek by im teraz prišli veľmi vhod.

Dočasne nepredateľné autá

Okrem pokút však majú automobilky aj ďalší problém, našťastie len dočasný. Ten spočíva v tom, že začiatkom roku prakticky v celej Európe nemôžu predávať nové autá. Tie, ktoré majú na skladoch a

Plánovanie výroby a predaja vozidiel v minulom roku bolo extrémne náročné a skutočne hrozilo, že na skladoch zostane veľké množstvo vozidiel, ktoré aj napriek pravidlám na udelenie výnimiek, by nebolo možné po uplynutí termínu platnosti typového schválenia umiestniť na trhu.
Ján Pribula, generálny sekretár ZAP SR

v showroomoch boli totiž vyrobené v minulom roku. Tým pádom väčšina z nich plní emisné limity Euro 6dTEMP- EVAP-ISC a Euro 6d-ISC označené písmenami DG a AM. A autá s týmito parametrami bolo možné predávať len do konca minulého roka.

„ZAP SR v priebehu roka 2020 intenzívne komunikoval s ministerstvom dopravy vo veci dopredaja sérií vozidiel, ktorým v priebehu alebo na konci roka končilo typové schválenie. Plánovanie výroby a predaja vozidiel v minulom roku bolo extrémne náročné a skutočne hrozilo, že na skladoch zostane veľké množstvo vozidiel, ktoré aj napriek pravidlám na udelenie výnimiek, by nebolo možné po uplynutí termínu platnosti typového schválenie umiestniť na trhu. Takáto situácia bola v celej EÚ,“ potvrdil nám generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) Ján Pribula.

Na udelenie výnimky a predaj čaká aj 43 áut... Foto: Lexus
Lexus IS - 2020 Na udelenie výnimky a predaj čaká aj 43 áut značky Lexus a 380 áut Toyota.

Problém bol v tom, že po rekordnom predaji v roku 2019 sa predajcovia v očakávaní ešte lepšieho roka vlani výrazne predzásobili. No pandémia záujem o autá výrazne okresala. Výsledkom sú tak plné sklady áut, ktoré sa nateraz nedajú predať. Predajcovia musia čakať, kým im ministerstvo dopravy odklepne výnimku. Keď ju dostanú, môžu dopredať autá ukončenej série – teda s minuloročnými emisnými limitmi.

Problém, ktorý môže trvať pár týždňov

Trvať to môže niekoľko týždňov. A nie je to zadarmo. Za každé auto sa platí 50 eur, pri elektronickej žiadosti je polovičná zľava. Pri tisícoch n epredaných áut na Slovensku je to už pomerne zaujímavá suma. .

Zisťovali sme, ako to vyzerá v predajniach jednotlivých značiek. „Modely značiek Toyota a Lexus disponujú naprieč celým modelovým radom vyspelou hybridnou technológiou, vďaka čomu so splnením stanovených limitov nemáme zásadné problémy. K 31. 12. 2020 eviduje spoločnosť Toyota Central Europe – Slovakia za značku Lexus 43 vozidiel, a 380 vozidiel za značku Toyota čo spolu predstavuje 423 dočasne nepredateľných vozidiel. Pri celkovom predaji vozidiel Toyota a Lexus, ktorý je na úrovni približne 6000 kusov za rok 2020 je to len 7 percent,“, povedala nám PR manažérka spoločnosti Toyota Central Europe – Slovakia Petra Tomová.

Doplnila, že na dotknuté vozidlá, ktoré budú potrebovať výnimku, budú posielať žiadosť na ministerstvo dopravy, ktoré následne vozidlá schváli. Odhaduje, že schválenie by malo trvať približne 3 až 4 týždne. Dovtedy tie autá nebudú môcť predať, môžu však v prípade záujmu uzatvoriť na ne zákaznícku zmluvu. „Avšak fyzicky ich odovzdať zákazníkovi a zaregistrovať na značky, bude možné až po schválení výnimky“, dopĺňa Tomová.

O niečo menej áut stojí v predajniach značke Citroën. „V našom prípade ide približne o 220 vozidiel, o výnimky na ich uvedenie do evidencie žiadame práve teraz,“ hovorí Alexander Kasalovský, riaditeľ zastúpenia spoločnosti Citroën na Slovensku. Na základe predošlých skúseností ráta s tým, že to potrvá približne dva až tri týždne.

Nové auto si teraz teoreticky kúpiť môžete, ale... Foto: Ivan Majerský, Pravda
evidenčné číslo, ŠPZ Nové auto si teraz teoreticky kúpiť môžete, ale značky k nemu nedostanete. (Il. foto)

Podľa riaditeľa spoločnosti MSC Suzuki Slovensko Andreja Ilavského nejde o novú situáciu. Sťažuje ju však turbulentný vývoj z minulého roka, zapríčinený koronakrízou. Všetko je tak o niečo komplikovanejšie ako po minulé roky. „Nemám ešte presné dáta ku koncu minulého roka, ale v našom prípade pôjde rádovo maximálne o desiatky vozidiel,“ odhaduje Ilavský. Dopĺňa, že prakticky celé ich portfólio je už v súčasnosti hybridizované. Výnimky sa tak modelov Suzuki týkajú len okrajovo.

Čakanie na výnimku

Ako funguje výnimka? „Zástupcovia výrobcov môžu v rámci limitov vozidiel ukončenej série podať návrh na povolenie evidencie, uvedenie na trh alebo uvedenie do prevádzky v cestnej premávke nových vozidiel, aj keď ich typové schválenie už nie je platné,“ vysvetľuje ministerstvo dopravy. Platí však, že vozidlá, ktoré sú v skladoch, budú musieť značky po udelení výnimky predať do konca tohto roka. Tie, čo prichádzajú do predajní teraz, môžu potom predávať o pol roka dlhšie.

V súčasnosti môžeme konštatovať, že uplatnením zmenených pravidiel na udeľovanie výnimiek aj opatreniami na strane importérov a predajcov sa podarilo tento problém na konci roka eliminovať. Pri registráciách vozidiel pred koncom roka bolo nápomocné aj MV SR, ktoré zabezpečilo, že dopravné inšpektoráty vybavovali žiadosti o registrácie vozidiel do poslednej možnej chvíle. Zvýšený záujem o registrácie vozidiel pred koncom roka pomohla vyriešiť aj možnosť zaregistrovať vozidlo elektronicky.

„O výnimku je možné na ministerstve žiadať až od začiatku tohto roka, bez nej nie je možné autá dopredať,“ spresňuje Pribula s tým, že veľkou pomocou je zavedenie elektronickej registrácie. Vybavenie zaberie dva až štyri týždne. Počas nich sú skladové autá, ktorých počet sa ráta na tisícky, fakticky nepredajné. Navyše sa povolenie udeľuje podľa vopred známeho kľúča a len v obmedzenom množstve. A to preto, aby sa zabránilo špekuláciám.

Ministerstvo: Budeme sa snažiť byť rýchli

Presné čísla nepredateľných áut nemá ani rezort dopravy. „Žiadosti, vzhľadom na sviatok a predĺžený víkend, prijímame a spracovávame až od 4. januára, zatiaľ ešte nemáme vedenú evidenciu počtu podaní a počtu identifikačných čísiel vozidiel VIN,“ tvrdí ministerstvo dopravy. Nové auto s papiermi a zľavou?

Nové autá, vyrobené v roku 2020, čakajú na... Foto: JATO Dynamics
predaj-aut-2015-clanok W Nové autá, vyrobené v roku 2020, čakajú na udelenie výnimky, proces môže trvať niekoľko týždňov.

Niektoré značky sa na problémy okolo nepredateľných áut pripravili už vlani. Situácia tak v niektorých predajniach nie je až taká dramatická. Časť predajcov totiž autá z minulého roku k jeho koncu aj zaregistrovala. Zákazníci ich tak dostanú aj so značkami, stále však nové, s nulovým nájazdom kilometrov. I keď „papierovo“ budú už niekoľko mesiacov registrované. Výsledkom môže byť aj mierne zníženie ich hodnoty pri následnom odpredaji.

Za už zapísané vozidlá však museli predajcovia zaplatiť aj registračnú daň. A to buď v plnej výške podľa výkonu motora, alebo ich zaregistrovali ako predvádzacie. Vtedy platili len minimálnu sadzbu 60 eur. V tom prípade ich však zákazníci budú musieť registrovať opätovne. A to podľa štandardného registračného kľú¬ča. Teoreticky môžu noví majitelia využiť aj dočasné značky. Na nich môžu neregistrované autá jazdiť dva týždne.

Ak však predajcovia žiadnu z uvedených možností nevyužili – a tých je väčšina, nemôžu skladové zásoby predávať. Zákazníci si tak na autá vyrobené ešte vlani počkajú minimálne nasledujúce dva až štyri týždne.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #registrácia vozidiel #ZAP SR #nové auto #predaj nových áut
Články podľa značiek