Nokian One: Fíni majú pneumatiku, čo prežije auto! Receptom je aramid

Stane sa z výmeny pneumatík minulosť? Fínsky pneumatikársky gigant predstavil plášť s neuveriteľnou životnosťou. Nejde o koncept. Nokian One sa na trhu objaví už vo februári.

14.01.2021 12:00
debata (10)
Nová fínska pneumatika Nokian One môže „prežiť“... Foto: Nokian
Nokian - Aramid Sidewalls 2021 Nová fínska pneumatika Nokian One môže „prežiť“ aj životnosť niektorých áut. Neskutočnú odolnosť jej dávajú aramidové vlákna.

Fínsky výrobca pneumatík by mohol zmeniť históriu. Vo februári uvedie na trh vskutku revolučnú pneumatiku Nokian One. Nejde o inteligentný plášť, komunikujúci s elektronikou vozidla, teda o pokrok v oblasti, ktorý sa v pneumatikárskom priemysle očakáva v najbližšom čase. Jeho výnimočnosť spočíva v čomsi celkom inom – v neuveriteľnej životnosti. Fíni sľubujú, že táto pneumatika si zachová potrebné vlastnosti počas 80 000 míľ, čo je takmer 130 000 kilometrov. To je väčšinou viac, ako najazdíte s jedným autom.

Tajomstvo sa skrýva v použití aramidu, materiálu známeho od roku 1961. Presadil sa aj v automobilovom priemysle vo forme kevlaru a nomexu. Prvá sa využíva pri stavbe karosérií, keďže kevlar je extrémne pevný a ľahký, a nomex zas našiel uplatnenie kvôli ohňovzdorným vlastnostiam pri výrobe ochranných kombinéz pre pilotov F1 či jazdcov v iných súťažiach. Nokian objavil výhody aramidových vlákien už dávnejšie. Vystužil nimi bočnice niektorých svojich pneumatík, ktoré tak lepšie odolávajú poškodeniu. Zvlášť populárne sa stali v triede SUV a v úžitkových autách.

Aramidové vlákna použil Nokian už dávnejšie.... Foto: Nokian
Nokian - Aramid Sidewalls 2021 Aramidové vlákna použil Nokian už dávnejšie. Zatiaľ ale len na výstuže bočníc.

Teraz však tento syntetický materiál nasadil v celej konštrukcii pneumatiky. Plášť Nokian One tak bude počas svojej kariéry skôr striedať autá, ako autá meniť pneumatiky. Navyše ide o celoročné obutie, takže majitelia týchto plášťov môžu zabudnúť aj na sezónne prezúvanie. Novinka sa má na trhu objaviť v rozmeroch od 14 do 20 palcov. Zvlášť efektívna by mohla byť pri ťažkých elektromobiloch, ktoré bežné pneumatiky doslova likvidujú. Nokian navyše sľubuje nízky valivý odpor. Otázkou ostáva, aké jazdné vlastnosti táto pneumatika ponúkne.

Nie je totiž tajomstvom, že práve dlhá životnosť a nízky valivý odpor vedú pri pneumatikách ku kompromisom v oblasti ovládateľnosti či trakcie. A keď sú navyše kombinované s celoročným dezénom, väčšinou dosahujú v testoch podpriemerné hodnotenie. Odpoveď na túto otázku však tak skoro nedostaneme. Budeme si musieť počkať na niektorý nezávislý test, napríklad nemeckého ADAC-u. Ten už ale má s najväčšou pravdepodobnosťou test nových letných pneumatík za sebou. Takže celoročný Nokian One bude môcť zaradiť až do testu zimných plášťov, ktorého výsledky zverejní na jeseň.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #pneumatiky #Nokian #Nokian One
Články podľa značiek