GHSP: Je toto interiér budúcnosti?

Funkcií v autách stále pribúda. Dotykové displeje sa však ukazujú ako nevhodný nástroj na ich ovládanie. Americká spoločnosť GHSP prichádza možno s riešením.

14.01.2021 16:00
debata
Dvojúrovňový kruhový ovládač má vytvárať... Foto: GHSP
GHSP - ovládač Dual Stack Rotary Dvojúrovňový kruhový ovládač má vytvárať intuitívne rozhranie medzi vodičom a funkciami vozidla. Bez dotykového displeja sa však toto naoko elegantné, priam minimalistické, riešene nezaobíde.

Pamätáte si ešte na príchod revolučného systému BMW iDrive v roku 2001? Niekoľko stoviek funkcií vozidla bolo možné zrazu ovládať jediným ovládačom na stredovej konzole, takzvaným „controllerom“. Bolo to elegantné riešenie, ktoré zbavilo interiér vtedajšieho BMW 7 množstva tradičných tlačidiel. Konkurencia Mníchov nasledovala. Odvtedy však funkcií pribudlo, a tak sa začali tlačidlá opäť vracať. Automobilky nakoniec zareagovali masívnym nástupom dotykových displejov, do ktorých integrovali väčšinu ovládacích funkcií. Lenže na tie sa v poslednom čase hrnie kritika zo všetkých strán. Odpútavajú totiž pozornosť vodičov od premávky.

Vďaka jedinému ovládaču a neviditeľným ikonám... Foto: GHSP
GHSP - ovládač Dual Stack Rotary Vďaka jedinému ovládaču a neviditeľným ikonám bude interiér pôsobiť naozaj "čisto".

Americká spoločnosť GHSP, ktorá je významným dodávateľom elektronických komponentov pre automobilky, si myslí, že má riešenie. Na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES predstavila systém Dual Stack Rotary, ktorý nás tak trochu vracia späť do minulosti. Presne k BMW radu 7 z roku 2001. Do hlavnej úlohy angažovala totiž opäť jediný multifunkčný ovládač. No keďže odvtedy ubehlo neuveriteľných 20 rokov, posunula ho na novú úroveň. Už z názvu vyplýva, že ide o dvojitý ovládač, lepšie povedané dvojvrstvový, pretože tento „controller“ má dve „poschodia“. Integruje dokonca aj funkcie ovládania prevodovky a štartovania.

Vrchná otočná časť je venovaná práve týmto funkciám. Štartuje sa senzorom odtlačku prsta na povrchu ovládača a otáčaním doprava či doľava sa zas zadávajú klasické funkcie pre jazdu vpred, vzad či parkovanie. Spodná časť, ktorá sa vysunie až po aktivácii infotainmentu, slúži zábave či komunikácii. Každé „poschodie“ ovládača má odlišný povrch a priemer, aby si ich vodič nemýlil. Aby ale systém vedel, aké funkcie má v úmysle vodič využiť, je tento volič predsa len prepojený s dotykovým displejom na stredovej konzole, ktorý zobrazuje ikony pre vstup do hlavných vetiev menu. Voľbu zvolenej funkcie potvrdí výrazný haptický ohlas displeja.

Tá sa má podieľať na intuitívnosti celého systému, o ktorom GHSP tvrdí, že je bezpečnejší ako súčasné rozhrania. Tak či tak ale musí vodič pri ovládaní odpútať zrak od vozovky, pretože dotykové ikony nie sú v jeho zornom poli. Takže sme tam, kde sme boli. Uvidíme, či sa nová technológia uchytí. Odpoveď dajú pravdepodobne samotní vodiči, teda ak si niektorá z automobiliek trúfne Dual Stack Rotary nasadiť do sériovej výroby. Integrácia ovládača infotainmentu a prevodovky do jediného prvku sa však nejaví príliš rozumne. Ľahko sa môže stať, že namiesto zmeny rozhlasovej stanice alebo teploty v interiéri zvolíte športový jazdný mód alebo dokonca zaradíte spiatočku.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #multimediálne rozhranie #rozhranie #ovládač #GHSP
Články podľa značiek