Ohrozuje výrobu áut na Slovensku nedostatok procesorov? Chýbajú na celom svete

Nedostatok polovodičov spôsobuje vážne problémy a pokles výroby, prípadne dokonca pozastavenie produkcie v niektorých výrobných závodoch značiek koncernu VW, Fiat-Chrysler, ale aj v japonských automobilkách Honda alebo Toyota.

15.01.2021 16:00
debata
Zástupcovia slovenských automobiliek sa zatiaľ... Foto: Kia
Kia - výroba motorov Žilina Zástupcovia slovenských automobiliek sa zatiaľ k problému s polovodičmi vyjadrujú len veľmi opatrne.

Automobilky na celom svete v súčasnosti nebojujú len s celkovým poklesom predaja, rátaným medziročne v desiatkach percent a európskou emisnou politikou, ktorá im cez pokuty uberá zo ziskov desiatky miliónov eur, ale aj s ďalším, pomerne kurióznym, problémom.

Pandémia spôsobila, nielen to, že klesol záujem o autá, ale aj to, že výrazne stúpol o počítače a prenosnú elektroniku. Tomu sa prispôsobili aj výrobcovia počítačov. Tí navýšili produkciu procesorov pre počítače, notebooky, tablety a nositeľnú elektroniku a znížili výrobu tých, ktoré automobilky potrebujú do svojich riadiacich jednotiek. Nastal samozrejme aj problém s ďalšími dielmi, obsahujúcimi polovodiče.

Procesory chýbajú, autá sa nevyrábajú

Lenže automobilový trh sa správa v súčasnosti nepredvídateľne, celkový pokles nebol až tak dramatický, ako sa očakávalo a navyše v mesiacoch uvoľňovaniam opatrení záujem o autá nárazovo stúpa. A automobilky by ich aj vyrobili, ale nemôžu. Chýbajú im totiž už zmienené procesory, pretože ich výrobcovia nedokážu tak operatívne reagovať na zvýšené požiadavky. A problém je to pomerne vážny.

Toyota musela kvôli nedostatko polovidčov... Foto: Toyota
Toyota Tundra Toyota musela kvôli nedostatko polovidčov výrazne obmedziť produkciu veľkého pickupu Tundra.

Ako sme už písali, automobilka Toyota priznala, že z dôvodu nedostatku čipov bola nútená spomaliť výrobu veľkého SUV Tundra v továrni v texaskom San Antoniu. Ford z rovnakého dôvodu presunul plánovanú výrobnú prestávku v závode v Kentucky o týždeň skôr s vierou, že zatiaľ sa nedostatok čipov vyrieši. Továrne zastavil aj Fiat Chrysler (FCA), napríklad v Bramptone či v mexickej Toluce. Volkswagen spomalil kvôli čipom produkciu už v decembri a harmonogram výroby museli upraviť aj spoločnosti Nissan a Toyota vo svojich japonských závodoch. A najnovšie zastavil výrobu Mercedes-Benz vo svojom závode v Rastatte.

V našom bezprostrednom okolí nedostatku čipov čelí napríklad česká Škoda, čo potvrdil jej firemný týždenník Škodovácky odborář. „Kvôli výpadku dodávok polovodičov v dodávateľskom reťazci celého koncernu Volkswagen bude aj spoločnosť Škoda v nasledujúcich mesiacoch čeliť nedostatku týchto komponentov,“ uviedla hovorkyňa automobilky Martina Gillichová.

Situácia v slovenských automobilkách

Zisťovali sme preto, aká je situácia v slovenských automobilkách, či tento problém eviduujú a ohrozuje v nich výrobu. Predstavitelia všetkých štyroch sa zhodli v tom, že problém je naozaj vážny a pozorne ho monitorujú.

Za automobilku Jaguar Land Rover sa pomerne stroho vyjadrila jej manažérka pre firemné vzťahy Miroslava Remenárová, od ktorej sme sa dozvedeli, že „Sme si vedomí problému a dôsledne situáciu monitorujeme“. Bližšie informácie o tom, nakoľko automobilke komplikuje situáciu, sme nezískali.

Výroba v trnavskom závode spoločnosti PSA v súčasnosti prebieha podľa plánu. „Zatiaľ v trnavskej automobilke Groupe PSA Slovakia neevidujeme žiadne ťažkosti tohto druhu,“ informoval nás riaditeľ vonkajších vzťahov Peter Švec.

V trnavsko závode PSA beží zatiaľ výroba bez... Foto: Pravda, Robert Hüttner, Robert Huttner
PSA, Trnava, baterkáreň V trnavsko závode PSA beží zatiaľ výroba bez zádrhelov.

Za bratislavskú fabriku Volkswagenu sa vyjadrila jej hovorkyňa Lucia Kovarovič Makayová, ktorá pre Pravdu uviedla, že zníženie produkcie v niektorých výrobných fabrikách spoločnosti Volkswagen sa bratislavského závodu zatiaľ netýka: „V spoločnosti Volkswagen Slovakia prebieha v tomto momente výroba bez obmedzení a nateraz výpadky v našich dodávkach neevidujeme. V spolupráci s koncernom však situáciu naďalej pozorne vyhodnocujeme, aby sme na ňu vedeli aj my ihneď flexibilne reagovať.“

O probléme vedia aj v žilinskom závode spoločnosti Kia. „V Kia Motors Slovakia zatiaľ neevidujeme nedostatok dielov s polovodičmi, výroba je plynulá. Situáciu vo svete však pozorne sledujeme a sme pripravení na ňu reagovať,“ uviedol hovorca žilinskej Kie Ján Žgravčák.

Automobilky o tomto probléme vedeli už dlhšie, niektoré sa naň stihli pripraviť. Prvé varovné signály sa totiž objavili už v lete minulého roka. Potom situáciu ešte viac zhoršilo rozhodnutie Trumpovej vlády zaradiť jedného z najväčších výrobcov čipov, čínsku spoločnosť Semiconductor Manufacturing International Corporation (SMIC), na čiernu listinu pre údajné zneužívanie pracovnej sily.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky #pozastavenie výroby #polovodiče #procesory #riadiace jednotky
Články podľa značiek