
Automobilky na celom svete v súčasnosti nebojujú len s celkovým poklesom predaja, rátaným medziročne v desiatkach percent a európskou emisnou politikou, ktorá im cez pokuty uberá zo ziskov desiatky miliónov eur, ale aj s ďalším, pomerne kurióznym, problémom.
Pandémia spôsobila, nielen to, že klesol záujem o autá, ale aj to, že výrazne stúpol o počítače a prenosnú elektroniku. Tomu sa prispôsobili aj výrobcovia počítačov. Tí navýšili produkciu procesorov pre počítače, notebooky, tablety a nositeľnú elektroniku a znížili výrobu tých, ktoré automobilky potrebujú do svojich riadiacich jednotiek. Nastal samozrejme aj problém s ďalšími dielmi, obsahujúcimi polovodiče.
Procesory chýbajú, autá sa nevyrábajú
Lenže automobilový trh sa správa v súčasnosti nepredvídateľne, celkový pokles nebol až tak dramatický, ako sa očakávalo a navyše v mesiacoch uvoľňovaniam opatrení záujem o autá nárazovo stúpa. A automobilky by ich aj vyrobili, ale nemôžu. Chýbajú im totiž už zmienené procesory, pretože ich výrobcovia nedokážu tak operatívne reagovať na zvýšené požiadavky. A problém je to pomerne vážny.

Ako sme už písali, automobilka Toyota priznala, že z dôvodu nedostatku čipov bola nútená spomaliť výrobu veľkého SUV Tundra v továrni v texaskom San Antoniu. Ford z rovnakého dôvodu presunul plánovanú výrobnú prestávku v závode v Kentucky o týždeň skôr s vierou, že zatiaľ sa nedostatok čipov vyrieši. Továrne zastavil aj Fiat Chrysler (FCA), napríklad v Bramptone či v mexickej Toluce. Volkswagen spomalil kvôli čipom produkciu už v decembri a harmonogram výroby museli upraviť aj spoločnosti Nissan a Toyota vo svojich japonských závodoch. A najnovšie zastavil výrobu Mercedes-Benz vo svojom závode v Rastatte.
V našom bezprostrednom okolí nedostatku čipov čelí napríklad česká Škoda, čo potvrdil jej firemný týždenník Škodovácky odborář. „Kvôli výpadku dodávok polovodičov v dodávateľskom reťazci celého koncernu Volkswagen bude aj spoločnosť Škoda v nasledujúcich mesiacoch čeliť nedostatku týchto komponentov,“ uviedla hovorkyňa automobilky Martina Gillichová.
Situácia v slovenských automobilkách
Zisťovali sme preto, aká je situácia v slovenských automobilkách, či tento problém eviduujú a ohrozuje v nich výrobu. Predstavitelia všetkých štyroch sa zhodli v tom, že problém je naozaj vážny a pozorne ho monitorujú.
Za automobilku Jaguar Land Rover sa pomerne stroho vyjadrila jej manažérka pre firemné vzťahy Miroslava Remenárová, od ktorej sme sa dozvedeli, že „Sme si vedomí problému a dôsledne situáciu monitorujeme“. Bližšie informácie o tom, nakoľko automobilke komplikuje situáciu, sme nezískali.
Výroba v trnavskom závode spoločnosti PSA v súčasnosti prebieha podľa plánu. „Zatiaľ v trnavskej automobilke Groupe PSA Slovakia neevidujeme žiadne ťažkosti tohto druhu,“ informoval nás riaditeľ vonkajších vzťahov Peter Švec.

Za bratislavskú fabriku Volkswagenu sa vyjadrila jej hovorkyňa Lucia Kovarovič Makayová, ktorá pre Pravdu uviedla, že zníženie produkcie v niektorých výrobných fabrikách spoločnosti Volkswagen sa bratislavského závodu zatiaľ netýka: „V spoločnosti Volkswagen Slovakia prebieha v tomto momente výroba bez obmedzení a nateraz výpadky v našich dodávkach neevidujeme. V spolupráci s koncernom však situáciu naďalej pozorne vyhodnocujeme, aby sme na ňu vedeli aj my ihneď flexibilne reagovať.“
O probléme vedia aj v žilinskom závode spoločnosti Kia. „V Kia Motors Slovakia zatiaľ neevidujeme nedostatok dielov s polovodičmi, výroba je plynulá. Situáciu vo svete však pozorne sledujeme a sme pripravení na ňu reagovať,“ uviedol hovorca žilinskej Kie Ján Žgravčák.
Automobilky o tomto probléme vedeli už dlhšie, niektoré sa naň stihli pripraviť. Prvé varovné signály sa totiž objavili už v lete minulého roka. Potom situáciu ešte viac zhoršilo rozhodnutie Trumpovej vlády zaradiť jedného z najväčších výrobcov čipov, čínsku spoločnosť Semiconductor Manufacturing International Corporation (SMIC), na čiernu listinu pre údajné zneužívanie pracovnej sily.