Kia: Už tento rok ukážeme elektromobily s dojazdom 500 km!

Kia predstavila svoju novú stratégiu. Zameria sa v nej na elektromobily s rýchlym dobíjaním a dojazdom, porovnateľným s autami so spaľovacími motormi. Sústredí sa zároveň aj na zdieľanie áut a ekologickú mobilitu.

18.01.2021 16:00
debata (1)
Kia plánuje elektrickú ofenzívu. Zatiaľ zostáva... Foto: Kia
Kia Kia plánuje elektrickú ofenzívu. Zatiaľ zostáva tajomnou.

Pred niekoľkými dňami predstavila spoločnosť Kia Motors svoje nové logo. To má podľa predstaviteľov automobilky vizualizovať jej ambíciu stať sa jedným z lídrov na trhu a je zároveň symbolom nového významu a hodnôt značky. Tá to vníma ako svoj verejný záväzok, preto logo vraj pripomína rukou písaný podpis. Jeho rastúce krivky demonštrujú rastúce ambície spoločnosti. Veľké ambície má aj napriek súčasnej koronakríze.

Po novom logu nová stratégia

Teraz spoločnosť zverejnila aj svoju stratégiu pre najbližšie roky. Založená je na vízii „Plan S“ z minulého roku. Možno formálnou, ale dôležitou zmenou, ktorú treba spomenúť, je zmena názvu spoločnosti. Takže zmienka v prvom odstavci o spoločnosti „Kia Motors“ je našou poslednou, odteraz je totiž jej oficiálny názov už len „Kia“.

Nové logo a slogan automobilky Kia. Foto: Kia
Nové logo automobilky Kia Nové logo a slogan automobilky Kia.

Plány a ambície spoločnosti sú veľké. Na druhú stranu, od spoločnosti, ktorá začiatkom päťdesiatych rokoch uplynulého storočia len opatrne začínala s výrobou svojich prvých bicyklov a v uplynulom roku, aj napriek pandémii, už patrila k najväčším svetovým automobilkám, pričom dokázala globálne predať 2,6 milióna áut, nič iné ani nemožno očakávať.

Ako to bude s predajom áut tento rok, si netrúfajú odhadnúť ani analytici. Záleží to od toho, ako dlho bude trvať koronakríza, či sa náhodou neobjaví príliš skoro zmutovaná podoba vírusu, rezistentná proti novým vakcínam a ak všetko pôjde dobre, ako rýchlo sa dokáže zotaviť globálna ekonomika. V Kii sa napriek tomu na najbližší rok dívajú s opatrným optimizmom. Ak všetko pôjde dobre, globálny predaj vozidiel tejto značky by mohol mierne prekročiť hranicu 2,9 milióna kusov.

Auto ako služba

Pozrime sa teraz na to, ako to chce dosiahnuť. Teda na jej novú stratégiu. Posun, ktorý registrujú analytici Kie a aj väčšiny ostatných automobiliek, spočíva v zmene prístupu zákazníkov. Tí už prestávajú vnímať auto ako symbol sociálneho statusu a prostriedok individuálnej mobility, ale pozerajú naň ako na komplexnú službu. Inak povedané – chcem maximálny úžitok s minimom starostí. Preto hrajú stále väčší prím flexibilné a individualizo­vateľné riešenia mobily s dôrazom na ich pripojiteľnosť a nové technológie.

Znie to síce odborne, ale treba za tým vidieť všetky tie existujúce a pripravované riešenia, ako čo najjednoduchšie spojiť individuálnu dopravu so zdieľanou, ako do áut efektívne zabudovať prostriedky, umožňujúce vám rýchlo prekonať „posledný kilometer“, teda rôzne v autách integrované bicykle a kolobežky, ktoré tesne pred centrom vyberiete, auto necháte na odstavnom parkovisku a do centra mesta sa doveziete niečím podobným, alebo verejnou dopravou. Na tom všetko chce, samozrejme s ohľadom na ekologické riešenia, Kia v najbližších rokoch intenzívne pracovať.

Služba WiBLE bola spustená v septembri 2018 a... Foto: Wible
wible Služba WiBLE bola spustená v septembri 2018 a prevádzkuje 500 plug-in hybridných elektrických vozidiel Kia Niro, ke najúspešnejšou svojho druhu v Európe. Využíva ju vyše 130-tisíc klientov.

Túto stratégiu vidieť už aj v posledných krokoch Kie. V roku 2018 napríklad investovala do spoločnosti Grab, najväčšej s v juhovýchodnej Ázii na zdieľanie áut, rozvoz jedál a riešenia v oblasti platieb a v marci 2019 do indickej spoločnosti Ola, ktorá ponúka zdieľanie áut, taxi, rozvoz jedál a ďalšie služby v oblasti mobility. V tomto trende bude pokračovať aj naďalej a už sa s ním snaží etablovať aj na európskom trhu.

Príkladom môže byť WiBLE – spoločný podnik s významnou španielskou energetickou spoločnosťou Repsol v Madride, určený na zdieľané využívanie automobilov. Služba bola spustená v septembri 2018 a prevádzkuje 500 plug-in hybridov Kia Niro. Tá sa stala jedným z najúspešnejších systémov zdieľanej mobility v Európe. V súčasnosti ju využíva už vyše 130-tisíc ľudí.

V septembri 2020 bola spustená aj ďalšia nová služba s názvom KiaMobility, konkrétne v Taliansku a Rusku, ktorá urýchlila transformáciu spoločnosti na poskytovateľa riešení v oblasti mobility. Služba KiaMobility bude v nasledujúcich rokoch zavedená aj na niekoľkých nových trhoch.

Kto bude lídrom?

A pokiaľ ide o samotné autá, ambícia spoločnosti je daná prevládajúci trendmi – v najbližších rokoch vyhrá ten, kto ako prvý dokáže v dostatočnom množstve priniesť na trh cenovo dostupné elektromobily s dlhým dojazdom a rýchlym nabíjaním. A keď sa pozrieme na to, kto čo vo svete vyvíja, tak aj napriek všetkému rešpektu voči Tesle, by sme tejto značke v súčasnosti nedôverovali tak bezhlavo a nekriticky, ako to robilo v posledných mesiacoch množstvo investorov.

Na trh sa totiž už chystajú prvé elektrické autá s tisíckilometrovým dojazdom, dočkáme sa ich zrejme už v budúcom roku. A o slovo sa hlási aj ďalšia spoločnosť, ktorú treba brať vážne. V posledných mesiacoch sa čoraz častejšie hovorí o novom „Apple aute“. A Apple je firma, ktorá ak už príde s niečím novým, je to buď skutočne revolučná záležitosť, ktorá mení celý trh, alebo kardinálny „prúser“.

Mainstream sa tejto americkej značke akosi nedarí. Uvidíme, ako to bude v prípade ich pripravovaného elektromobilu, ktorý by na trh mohol prísť v rokoch 2024 alebo 2025. Spomíname ho aj preto, lebo v súvislosti s ním sa čoraz častejšie hovorí aj o úzkej spolupráci s kórejským výrobcom a viac sa v tejto súvislosti spomína Kia, než Hyundai.

Nová platforma a sedem elektromobilov

A jeden z dôvodov záujmu o toto spojenie je aj nová stratégia Kie. Tá plánuje rozšíriť svoje globálne portfólio a do roku 2027 uvedie na trh sedem nových elektromobilov v podstate pokrývajúcich všetky dôležité triedy – od hatchbackov cez SUV a MPV rôznych veľkostí.

Hyundai Kia - elektrická platforma E-GMP Foto: Hyundai Kia
Hyundai Kia - elektrická platforma E-GMP Hyundai Kia - elektrická platforma E-GMP

Dôležité je, že každé bude obsahovať špičkové technológie pre jazdu s dlhým dojazdom a vysokorýchlostné nabíjanie z novej globálnej elektrickej modulárnej platformy E-GMP, ktorú budú zdieľa modely Kie a aj Hyundai.

Primárne pri nej bude poháňaná zadná náprava, samozrejmosťou je aj pohon 4×4. Umožní aj konštrukciu športových elektromobilov, napríklad bude na nej postavený aj výkonný model, schopný zrýchliť z nuly na 100 km/h za menej než 3,5 sekundy a maximálkou 260 km/h. Hyundai na nej postavil nový Ioniq 5, s ktorým sa v rámci teasrových kampaní začína chváliť práve v týchto dňoch.

Prvého z nich s (už inovovaným) logom Kia sa dočkáme o niečo neskôr, príde však už v priebehu prvého kvartálu, pôjde o elektrický crossover. Výnimočný bude hneď z niekoľkých dôvodov. Tým prvým je, že bude postavené na vyššie zmienenej platforme E-GMP. Dojazd by malo mať na úrovni 500 kilometrov a vybavené bude aj rýchlonabíjaním, umožňujúcim dobiť ho za 20 minút.

Kia aj Hyundai vstúpili do spoločného podniku... Foto: Ionity
ionity-ladestation-charging-station-extra-msa-group-uk-2020-01-min Kia aj Hyundai vstúpili do spoločného podniku veľkých automobilových koncernov Ionity. Ten má prispieť k budovaniu rýchlej nabíjacej infraštruktúry.

Samozrejme, benefity rýchleho nabíjania sú podmienené dostupnou nabíjacou infraštruktúrou. Tu má však kórejský koncern podiel v spoločnosti Ionity, respektíve vstúpil dd tohto spoločného podniku veľkých automobilových koncernov, ktorý patrí v tomto smere k lídrom a chce a chce úrispieť k urýchleniu výstavby rýchlonabíjačiek.

Rýchlejšie nabíjanie

Práve rýchlosť nabíjania je jednou z dôležitých súčastí novej platformy. Aby sme boli konkrétni: Na nej založené autá skutočne zvládnu vyše 500 km na plné nabitie (podľa WLTP) a nabijú sa na 80 percent kapacity už za 18 minút prostredníctvom vysokorýchlostného nabíjania. A čo je nemenej dôležité – pri rýchlom nabíjaní možno predĺžiť dojazd o 100 km v priebehu piatich minút.

Táto platforma totiž štandardne ponúka nabíjanie 800 V a umožňuje aj nabíjanie 400 V bez potreby ďalších komponentov alebo adaptérov. Systém viacnásobného nabíjania je prvou patentovanou technológiou na svete, ktorá poháňa elektromotor a menič s cieľom zvýšiť napätie zo 400 V na 800 V na zaistenie stabilného nabíjania.

Hyundai Kia - elektrická platforma E-GMP. Prvý... Foto: Hyundai Kia
Hyundai Kia - elektrická platforma E-GMP Hyundai Kia - elektrická platforma E-GMP. Prvý model s ňou a novým logom Kie sa objaví už v tomto kvartáli.

Na rozdiel od väčšiny elektromobilov, ktoré vedia využívať iba jednosmerné nabíjanie, je nabíjací systém platformy E-GMP flexibilnejší. Jej nová integrovaná riadiaca jednotka predstavuje upgrade existujúcich palubných nabíjačiek (OBC), ktoré zvyčajne umožňujú prúdenie elektrickej energie iba jedným smerom, z vonkajšieho zdroja napájania.

Nová integrovaná riadiaca jednotka má navyše funkciu V2L (medzi vozidlom a zaťažením), ktorá môže dodatočne vybíjať energiu z akumulátora vozidla bez ďalších komponentov. To umožňuje auto s novou platformou kdekoľvek napájať aj iné elektrické zariadenia (110 V/220 V). A čo je možno ešte dôležitejšie – systém možno použiť aj na nabitie iného elektrického vozidla.

Práve táto nová – a svojim spôsobom naozaj revolučná platforma – stojí za smelým plánom Kie, ktorá chce už v roku 2025 dosiahnuť 6,6-percentný podiel na svetovom trhu s elektromobilmi a do roku 2026 ich chce ročne predávať pol milióna.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #elektromobil #nová platforma #E-GMP
Články podľa značiek