Stellantis: Nový gigant chce vyrobiť 8,1 milióna áut hneď v úvode

Po spojení PSA a FCA prezradil nový koncern Stellantis svoju stratégiu. Má fabriky vo vyše 30 krajinách, zamestnáva 400-tisíc ľudí a autá predáva v 130 krajinách. V tomto roku chce vyrobiť 8,1 milióna áut, predstaví 10 nových elektromobilov a plánuje posilniť svoju pozíciu v Číne.

21.01.2021 12:00
debata
Stellantis vznikol fúziou automobilových...
stellantis Stellantis vznikol fúziou automobilových koncernov PSA a FCA. Oficálne sa predstavil na svojej prvej online tlačovej konferencii 19. januára.

O spojení koncernov PSA a FCA sa intenzívne hovorilo už približne dva roky. Samotná fúzia neprebiehala hladko nielen kvôli koronakríze, ale aj obavám Európskej únie z toho, že v niektorých oblastiach získa nový koncern neprimerane silné postavenie.

Týkalo sa to hlavne malých dodávok v niektorých krajinách EÚ, kde oba samostatné koncerny patrili k ich najväčším predajcom. Po spojení by získali na trhoch v 14 krajinách, vrátane Česka alebo Slovenska, takmer monopolné postavenie.

Oficiálnym zdôvodnením spojenia oboch koncernov je synergia v zdieľaní technológií, ktorá zlacní ich výrobu a vývoj a zároveň umožní efektívnejšie vyrovnávanie sa s prísnou emisnou politikou na trh v rámci EÚ.

Vyše 8 miliónov plánovaných áut

Napokon sa všetky námietky podarilo eliminovať a fúzii oboch koncernov v hodnote 52 miliárd dolárov nestálo nič v ceste. Európska komisia schválila fúziu v decembri 2020 po niekoľkomesačnom skúmaní a akcionári oboch koncernov spojenie schválili 4. januára, o formálnom zavŕšení fúzie obe automobilky oficiálne informovali 16. januára.

Carlos Tavares a John Elkann slávnoste uviedli... Foto: Stellantis
John Elkann Carlos Tavares Carlos Tavares a John Elkann slávnoste uviedli nový koncern Stellantis do života.

O ďalšie dva dni akcie automobilového koncernu debutovali na milánskej a parížskej burze. Akcie sa v Miláne začali obchodovať s cenou 12,76 eura a krátko po otvorení obchodovania vzrástli o 4,5 % na 13,12 eura. V Paríži sa akcie Stellantisu začali obchodovať na cene 12,90 eura za akciu a v určitom okamihu dosiahli hodnotu 13,08 eura.

Ročný predaj zlúčenej spoločnosti sa odhaduje na približne 8,1 milióna vozidiel, čím sa stane štvrtým najväčším výrobcom áut na svete. Združuje značky Peugeot, Citroën, DS, Opel, Chrysler, Jeep, RAM, Alfa Romeo, Fiat či Maserati. Zamestnávať bude vo svojich fabrikách vo viac než tridsiatich krajinách približne 400-tisíc ľudí a autá bude v tomto roku predávať v 130 krajinách sve­ta.

Štvrtá najsilnejšia automobilka

Za svoje silné regióny považuje aktuálne najmä Európu, Severnú a Latinskú Ameriku. Trhy, na ktorých vidí rezervu a chce sa na nich viac angažovať, sú Čína, Afrika, Blízky východ, Oceánia a India.

Pred vypuknutím pandémie nového koronavírusu, ktorá vyvolala tzv. koronakrízu, dosahoval celkový odbyt FCA a PSA zhruba 8,7 milióna vozidiel ročne a tržby 170 miliárd eur. Viac áut vyrobili v roku 2019 len Volkswagen, Toyota a Renault-Nissan.

Vďaka fúzii získa koncern FCA prístup k... Foto: Stellantis
Stellantis Vďaka fúzii získa koncern FCA prístup k najmodernejším elektrickým technológiám, čo je oblasť, v ktorej mu trochu ušiel vlak.

11-člennú správnu radu vedie predseda John Elkann, mimochodom potomok talianskej rodiny Agnelliovcov, ktorá založila Fiat. Carlos Tavares bude generálny riaditeľ a výkonný riaditeľ FCA Mike Manley povedie americkú divíziu.

Spoločnosť bude mať deväť riadiacich výborov, ktoré budú mať na starosti firemnú stratégiu, plánovanie, výrobu a predaj v jednotlivých regiónoch a samozrejme aj celkový imidž novej značky.

Dôraz na elektrine

Počas svojho oficiálneho online predstavenia sa 18. januára informovala o svojej budúcej stratégii a silných stránkach. Za ne pokladá hlavne silné portfólio elektrifikovaných áut. Ku koncu tohto roku ich bude mať v ponuke takmer štyri desiatky. Aktuálne ich predáva 29 a v nasledujúcich dvanástich mesiacoch uvedie na trh 10 nových.

FIAT Chrysler vďaka tomuto spojeniu získa prístup k moderným elektrickým technológiám, kde oproti svojim konkurentom výrazne zaostáva. Vďaka nim by mohol s nižšími flotilovými emisiami efektívnejšie pôsobiť na prísnom ekologickom európskom trhu.

Naopak, vďaka tejto fúzii sa koncernu PSA otvoria viac dvere na automobilové trhy v Severnej a Južnej Amerike, kde má oveľa silnejšiu pozíciu koncern FCA. Tam by sa chcel viac presadiť z mainstreamových značiek hlavne Peugeot a obchodný potenciál tam vidia aj pre značku Alfa Romeo.

Nový koncern Stellantis za svoju najimidžovejšiu značku považuje Maserati, jej pozíciu by chcel posilniť v Európe a aj v Amerike. Zároveň Stellantis plánuje posilniť svoju pozíciu na ázijských trhoch, hlavne v Číne, kde im v posledných rokoch trochu ušiel vlak.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #automobilky #fúzia #PSA #FCA #Stellantis
Články podľa značiek