
Možnosť získať auto zadarmo v Nemecku skutočne existuje a je názorným príkladom trochu absurdnej situácie okolo elektromobilov. Politici sa rozhodli, že elektrické autá budú našou budúcnosťou a snažia sa ich presadiť za každú cenu. Zákazníci sa zas rozhodli, že drahé elektrické autá s problematickým dojazdom si kupovať nebudú. A výrobcovia ich samozrejme nezlacnia, nebudú predsa vyrábať so stratou.
Preto je jedinou cestou, ak ich dostať na cesty, systém dotácií. Ak sú v dostatočnej výške, majú určite žiadaný efekt. Príkladom môže byť aj slovenská 9-tisícová dotácia, ktorá sa „rozchytala“ prakticky za štyri minúty. Ďalšia by mala prísť už na konci tohto roku, tak štedrá však už určite nebude. Na druhú stranu – mal by mať k nej prístup každý, kto o ňu požiada a splní podmienky, ktoré ešte len budú stanovené.
Nemci majú dotáciu v podobnej výške a keďže majú viac finančných zdrojov, ponúkajú ju neobmedzene. A podmienky na jej získanie sú nastavené pomerne benevolentne, takže sa k nim dostanú aj firmy – a to vrátane tých, ktoré poskytujú autá na operatívny lízing. Aj keď nie priamo, ale malou kľučkou, využívajúcou medzeru v systéme.

A tu sa dostávame k vyššie zmienenému modelu „nemeckého socializmu“. Pri limitovanom kilometrovom nájazde ide o sumu, ktorá bohato pokryje amortizáciu niektorých elektromobilov za dva roky. Takže skutočne stačí s lízingovou spoločnosťou podpísať zmluvu, v ktorej máte nulové splátky, auto dva roky používate, zaviažete sa, že ročný nájazd nebude viac ako 10-tisíc kilometrov a po uplynutí zmluvnej doby ho vrátite firme späť. Tá zinkasuje vašu dotáciu, rozloženú do mesačných „lízingových splátok“. Ona má následne podchyteného klienta a auto, ktoré môže opäť prenajať, alebo elektromobil výhodne odpredať a ešte bude mať aj zisk. Táto ponuka je aktuálne obmedzená len na firmy.
Získať elektromobil máte však v Nemecku možnosť aj ako súkromná osoba získať temer zdarma. V polovici minulého roku na to upozornila prieskumná agentúra BloombergNEF. Dotáciu na elektromobil v spoločnosti si totiž bolo možné rozdeliť aj do mesačných splátok, podmienkou nebol nákup elektromobilu. Takže aj súkromní klienti mali možnosť pri dodržaní nájazdu 10-tisíc kilometrov a zaplatení manipulačného poplatku získať Renault Zoe na dva roky s nulovými mesačnými nákladmi – a to aj vrátane servisu. Nemecká spoločnosť zinkasovala miesto toho ponúkanú akontáciu.
Aktuálne v nemeckých lízingových spoločnostiach bez problému získate niektoré elektromobily pri dvojročných zmluvách len s dvojcifernými mesačnými splátkami. Ponuky s nulovým lízingom sa objavujú len zriedka a autá sa vždy rýchlo rozchytali.