Kupé Škoda 130 RS patrí ku klenotom histórie malodoboleslavskej automobilky. Auto, ktoré v rely zahanbilo zavedenú západnú konkurenciu, budí stále vášne. A oslovilo aj dizajnéra Aymerica Chertiera, ktorý už dva roky pracuje v štylistickom centre Škody – v najstráženejšom oddelení Česana. Práve tu sa rodia tvary nových modelov. Tentoraz sa však Chertier pozrel do minulosti. Navrhol totiž novodobú interpretáciu kultového kupé. Sám ním bol očarený.
„Toto auto vzniklo s jasným účelom. Malo byť rýchle a presne podľa toho bolo skonštruované i navrhnuté. Všetko tu má svoj význam. Tvar karosérie, bezpečnostný rám, sedadlá, celkové usporiadanie interiéru. Všetko bolo vytvorené s ohľadom na funkčnosť, a to tak, aby bolo jednoducho najrýchlejšie,“ komentuje originál Aymeric. Dlho preto neváhal, keď dostal ponuku prispieť do projektu Ikony v novom šate práve víziou novej 130 RS.
„Do novodobej interpretácie som sa pokúsil preniesť práve túto podstatu,“ vysvetľuje Aymeric. „Priemyselná realita je trochu pragmatickejšia, naše produkty sú výsledkom kompromisu a musia rešpektovať riziko, ktoré predstavujú ohromné investície do nich. Tie sa jednoducho musia vrátiť,“ opisuje princípy svojej každodennej práce. Pri tomto projekte však mohol popustiť uzdu fantázii a vytvoriť auto, ktoré rozhodne nie je stávkou na istotu, no budí emócie tak ako v sedemdesiatych rokoch.
Jeho štúdia 130 RS teda nie je len obyčajnou „štýlovkou“, ktorá by mala upútať len retro dizajnom inšpirovaným úspešným pretekárskym strojom. „Škoda 130 RS bola vo svojej dobe autom, ktoré v mnohom rúcalo hranice a vymykalo sa všetkému bežnému,“ hovorí Aymeric, ktorý možno ani netuší, že tento jeho výrok je pravdivý vo viacerých ohľadoch. Legendárne kupé bolo totiž prvým produktom socialistického Československa, ktorý prekročil hranice nášho sveta a medzinárodný úspech mu vyniesol prezývku „Porsche Východu“.
Aymeric bol pri návrhu opatrný. Ako sám hovorí, pôvodné auto chce osviežiť, nie ho meniť. „Zachoval som podstatu i charakteristické linie a pridal som detaily, ktoré poznáme napríklad z moderných špeciálov WRC,“ vysvetľuje dizajnér. Zatiaľ čo zvonku jeho 130 RS nadväzuje na tradíciu, vnútri je novátorské a rúca pomyselné hranice. Aymeric navrhol celkom novú štruktúru bezpečnostného rámu, ktorý je základnou súčasťou konštrukcie auta. Nie je to len dodatočne vmontovaná bezpečnostná klietka, ale v podstate neoddeliteľná súčasť šasi.
Škoda 130 RS – história v skratke
Jedno z najúspešnejších pretekárskych vozidiel vychádzalo zo sériového kupé Škody 110 R. Oproti nemu sa však verzia 130 RS dočkala mnohých úprav. Dostala výstuhy a ochranný rám, hliníkové panely karosérie a motor s objemom 1 298 cm3 posilnený na približne 103 kW. Vo svojej objemovej triede pravidelne vyhrávala preteky, vysoko sa umiestňovala v celkovom poradí šampionátov rely i v pretekoch na okruhoch. K najväčším úspechom patrí víťazstvo vo svojej triede v Rallye Monte Carlo 1977 a v roku 1981 vybojovaný titul majstra Európy značiek v okruhových majstrovstvách cestovných automobilov. V rokoch 1975 až 1980 vzniklo asi 200 kusov.
„Konštrukcia drží celý interiér, podporuje palubnú dosku, sedadlá i dvere a doslova objíma radiacu páku,“ vysvetľuje dizajnér svoj zámer vytvoriť nový štrukturálny základ auta. „V tomto prípade som sa nechcel len predvádzať a ukázať krásny exotický interiér, ale od začiatku som tvoril niečo funkčné a s jasným účelom využitia.“ Súčasťou celkového konceptu je aj inovatívna palubná doska, ktorú tvorí veľký displej s tromi odlišnými informačnými plochami.
Pred vodičom je tradičná zostava informácií o rýchlosti, otáčkach a ďalších základných parametroch. Uprostred sú detailnejšie údaje, ako napríklad teplota prevádzkových kvapalín a údaje o výkone motora, prípadne navigačné údaje. Vpravo pred spolujazdcom je zasa oblasť, kde sa môžu zobraziť aj ďalšie informácie, alebo napríklad obraz zo zadnej kamery vozidla.
Základný koncept dizajnu dal Aymeric dokopy za niekoľko hodín a následne sa vracal k rozpracovávaniu detailov. „Som tak trochu zo starej školy a všetko robím perom na papieri. V skiciach si rýchlo nakreslím základnú architektúru, a potom ladím proporcie či jednotlivé linky,“ opisuje Aymeric svoj postup. K práci s počítačom siahol až v poslednej fáze. „V počítači dodám celému projektu farby, aby to bolo zrozumiteľnejšie pre publikum,“ hovorí s dodatkom, že počas celej doby si je v podstate istý tým, ako bude vyzerať výsledok.
Ohľadom osudu svojej štúdie ostáva Aymeric realistom. „Aj keď sa mne a rovnako aj mojim nadriadeným páči, vieme, že ostane len pri vízii. Dizajnové štúdie vozidiel Škoda, ktoré prezentujeme verejnosti, však majú určitý vzťah k tomu, čo pripravujeme pre budúcnosť,“ vysvetľuje skutočnosť, prečo je zmierený s tým, že novodobá Škoda 130 RS zostane iba na papieri. „Ale bola by to sranda, ak by som mohol opäť trochu utiecť z reality a pripraviť aspoň malý model,“ zasníval si Aymeric Chertier. Čo poviete na jeho prácu. Páči sa vám?
ZDROJ: ŠKODA-AUTO