Už do roku 2020 vstupovali automobilky s podlomenými kolenami. Doplácali totiž na turbulencie toho predošlého, poznačeného nástupom novej homologizácie podľa normy WLTP. Viedlo to k výpadku mnohých modelov, ktoré nový proces schvaľovania nestihli. To ale ešte netušili, čo ich čaká. Marcová pandémia koronavírusu začala zatvárať jednu automobilku za druhou. Európske predaje sa v tomto mesiaci zrútili o 55,1 % a v apríli v medziročnom porovnaní o drastických 76,3 %. Máj pokračoval prepadom o 52,3 % a jún o 22,3 %. Takže prvý polrok skončili automobilky so stratou 39,5 %.
Ďalší polrok sa začal v optimistickejších číslach. Júl zaznamenal pokles „len“ o 5,5 %, no hneď v auguste došlo opäť k prepadu o 18,9 %. September bol svetlou výnimkou, pretože bol jediným mesiacom v roku, keď registrácie prekonali čísla z roka 2019. Predalo sa o 3,1 % viac áut. Aj tak bolo jasné, že do konca roka sa stratu dohnať nepodarí. Posledný štvrťrok to len potvrdil, hoci prepady neboli až také dramatické. V októbri o 7,8, v novembri o 12 a v decembri dokonca len o 3,3 %. Tak či tak skončili automobiloví výrobcovia v 27 európskych krajinách, ktoré ACEA sleduje, so stratou 23,7 %, čo je najväčší pokles odkedy ACEA zhromažďuje štatistiky.
Vlani tak putovalo k zákazníkom len 11,9 milióna vozidiel, o približne 3,3 milióna menej ako v roku 2019. Ani jeden trh nezaznamenal nárast. Naopak, prepady sa pohybovali v dvojciferných číslach. Spomedzi najväčších automobilových trhov zaznamenalo najprudší pád Španielsko (-32,3 %), za ktorým nasledujú Taliansko (-27,9 %) a Francúzsko (-25,5 %). Nemecko sa udržalo tesne pod dvadsaťpercentnou hranicou (-19,1 %). Slovensko padlo o 24,9 %, čo zodpovedá európskemu priemeru. Najmenšie straty sa viažu k Dánsku (–12,2) a Litve (-12,9 %), ktoré zachránil najmä silný december. A Nórsko sa môže dokonca pochváliť takmer rovnakým výsledkom ako v roku 2019. Predalo sa tu len o 0,7 % menej áut.
Čo sa týka značiek, trhovou jednotkou ostáva aj napriek brutálnemu prepadu o 24,5 % Volkswagen pred druhým Renaultom, ktorý stratil 22,9 %. Nemecká značka je zároveň jedinou, ktorá dokázala prekročiť hranicu jedného milióna registrácií. Na treťom mieste je zmena, pretože Ford sa musel zmieriť so stratou až 31,7 %, vôbec najväčšou v prvej desiatke, takže padol až na šieste miesto. Uvoľnil miesto tretiemu Peugeotu, Mercedesu-Benz a BMW. Ako vidieť, prémiové značky, ktoré mieria k solventnejšiemu publiku, sú voči krízam odolnejšie. Zaznamenali stratu, ale v trhovom podiele si polepšili. Platí to ale aj o Toyote, ktorá sa posunula o tri priečky vyššie. Skončila siedma pred Škodou, Audi a Fiatom.
Kým Škoda a a Audi si vlaňajšiu pozíciu ustrážili, Opel musel prvú desiatku opustiť. Ani sa niet čomu čudovať, hlási prepad registrácií o neuveriteľných 40,4 %. V prvej dvadsiatke mala horší pokles len Mazda so 41,7 percentami. Predpovedať, ako sa bude trh vyvíjať v tomto roku, je ešte priskoro. Optimistický december nemusí totiž znamenať svitanie na lepšie časy. Skôr naopak. Išlo pravdepodobne o nútené registrácie elektromobilov a plug-in hybridov, napríklad zo strany dílerskej siete, aby automobilky čo najviac znížili riziko pokút za prekročenie emisných limitov. Táto bublina však môže v januári rýchlo spľasnúť. Navyše, koronavírus nepoľavuje, takže očakávať zásadný zvrat je pravdepodobne naivné.
Rebríček značiek podľa predajov (2020)
Poradie | Registrácie 2020 (ks) | vs. 2019 (%) | Podiel na trhu (%) |
---|---|---|---|
1. Volkswagen | 1 346 999 | –24,5 | 11,3 |
2. Renault | 819 009 | –22,9 | 6,8 |
3. Peugeot | 741 498 | –23,2 | 6,2 |
4. Mercedes-Benz | 738 236 | –17,3 | 6,2 |
5. BMW | 674 654 | –18,8 | 5,6 |
6. Ford | 654 729 | –31,7 | 5,5 |
7. Toyota | 648 275 | –12,7 | 5,4 |
8. Škoda | 643 019 | –15,7 | 5,4 |
9. Audi | 600 470 | –19,2 | 5,0 |
10. Fiat | 492 101 | –25,4 | 5,4 |
11. Opel/Vauxhall | 485 778 | –40,4 | 4,1 |
12. Citroën | 448 352 | –29,6 | 3,7 |
13. Hyundai | 424 805 | –24,5 | 3,6 |
14. Kia | 416 715 | –17,1 | 3,5 |
15. Dacia | 405 472 | –30,2 | 3,4 |
16. Seat | 370 928 | –26,9 | 3,1 |
17. Nissan | 290 343 | –26,5 | 2,4 |
18. Volvo | 286 841 | –15,6 | 2,4 |
19. Mini | 172 827 | –20,4 | 1,4 |
20. Mazda | 149 418 | –41,7 | 1,2 |
Spolu | 11 961 182 | –24,3 | 100 |