ACEA: Európsky trh s autami padol vlani takmer o 25 %. Tak zle ešte nebolo

Je to tak, masívny pokles predaja áut spôsobený následkami koronakrízy ohol krivku na úroveň, ktorú si združenie automobilových výrobcov ACEA nepamätá. Predalo sa len 11, 9 milióna vozidiel.

22.01.2021 12:00
debata (4)
Vlani sa v Európe predalo o 3,3 milióna menej... Foto: JATO Dynamics
Predaj áut Vlani sa v Európe predalo o 3,3 milióna menej áut ako v roku 2019. To znamená medziročný pokles o 24,3 %.

Už do roku 2020 vstupovali automobilky s podlomenými kolenami. Doplácali totiž na turbulencie toho predošlého, poznačeného nástupom novej homologizácie podľa normy WLTP. Viedlo to k výpadku mnohých modelov, ktoré nový proces schvaľovania nestihli. To ale ešte netušili, čo ich čaká. Marcová pandémia koronavírusu začala zatvárať jednu automobilku za druhou. Európske predaje sa v tomto mesiaci zrútili o 55,1 % a v apríli v medziročnom porovnaní o drastických 76,3 %. Máj pokračoval prepadom o 52,3 % a jún o 22,3 %. Takže prvý polrok skončili automobilky so stratou 39,5 %.

Volkswagen si aj napriek poklesu registrácií o... Foto: Volkswagen
VW Golf - 2020 Volkswagen si aj napriek poklesu registrácií o 24,5 % udržal prvú priečku v rebríčku automobiliek a ako jediný prekonal hranicu jedného milióna predaných vozidiel.

Ďalší polrok sa začal v optimistickejších číslach. Júl zaznamenal pokles „len“ o 5,5 %, no hneď v auguste došlo opäť k prepadu o 18,9 %. September bol svetlou výnimkou, pretože bol jediným mesiacom v roku, keď registrácie prekonali čísla z roka 2019. Predalo sa o 3,1 % viac áut. Aj tak bolo jasné, že do konca roka sa stratu dohnať nepodarí. Posledný štvrťrok to len potvrdil, hoci prepady neboli až také dramatické. V októbri o 7,8, v novembri o 12 a v decembri dokonca len o 3,3 %. Tak či tak skončili automobiloví výrobcovia v 27 európskych krajinách, ktoré ACEA sleduje, so stratou 23,7 %, čo je najväčší pokles odkedy ACEA zhromažďuje štatistiky.

BMW a Mercedes-Benz sú dôkazom, že prémiové... Foto: BMW
BMW X2 xDrive25e - 2020 BMW a Mercedes-Benz sú dôkazom, že prémiové značky odolávajú krízam úspešnejšie. Ocitli sa na štvrtej a piatej priečke. Ich trhový podiel je vyšší ako pri manstreamových výrobcoch Ford, Toyota alebo Škoda a Fiat.

Vlani tak putovalo k zákazníkom len 11,9 milióna vozidiel, o približne 3,3 milióna menej ako v roku 2019. Ani jeden trh nezaznamenal nárast. Naopak, prepady sa pohybovali v dvojciferných číslach. Spomedzi najväčších automobilových trhov zaznamenalo najprudší pád Španielsko (-32,3 %), za ktorým nasledujú Taliansko (-27,9 %) a Francúzsko (-25,5 %). Nemecko sa udržalo tesne pod dvadsaťpercentnou hranicou (-19,1 %). Slovensko padlo o 24,9 %, čo zodpovedá európskemu priemeru. Najmenšie straty sa viažu k Dánsku (–12,2) a Litve (-12,9 %), ktoré zachránil najmä silný december. A Nórsko sa môže dokonca pochváliť takmer rovnakým výsledkom ako v roku 2019. Predalo sa tu len o 0,7 % menej áut.

Toyota si dokázala aj počas pandémie polepšiť... Foto: Toyota
Toyota C-HR - 2020 Toyota si dokázala aj počas pandémie polepšiť hneď o tri priečky. Dostala sa na siedme miesto.

Čo sa týka značiek, trhovou jednotkou ostáva aj napriek brutálnemu prepadu o 24,5 % Volkswagen pred druhým Renaultom, ktorý stratil 22,9 %. Nemecká značka je zároveň jedinou, ktorá dokázala prekročiť hranicu jedného milióna registrácií. Na treťom mieste je zmena, pretože Ford sa musel zmieriť so stratou až 31,7 %, vôbec najväčšou v prvej desiatke, takže padol až na šieste miesto. Uvoľnil miesto tretiemu Peugeotu, Mercedesu-Benz a BMW. Ako vidieť, prémiové značky, ktoré mieria k solventnejšiemu publiku, sú voči krízam odolnejšie. Zaznamenali stratu, ale v trhovom podiele si polepšili. Platí to ale aj o Toyote, ktorá sa posunula o tri priečky vyššie. Skončila siedma pred Škodou, Audi a Fiatom.

Kým Škoda a a Audi si vlaňajšiu pozíciu ustrážili, Opel musel prvú desiatku opustiť. Ani sa niet čomu čudovať, hlási prepad registrácií o neuveriteľných 40,4 %. V prvej dvadsiatke mala horší pokles len Mazda so 41,7 percentami. Predpovedať, ako sa bude trh vyvíjať v tomto roku, je ešte priskoro. Optimistický december nemusí totiž znamenať svitanie na lepšie časy. Skôr naopak. Išlo pravdepodobne o nútené registrácie elektromobilov a plug-in hybridov, napríklad zo strany dílerskej siete, aby automobilky čo najviac znížili riziko pokút za prekročenie emisných limitov. Táto bublina však môže v januári rýchlo spľasnúť. Navyše, koronavírus nepoľavuje, takže očakávať zásadný zvrat je pravdepodobne naivné.

Rebríček značiek podľa predajov (2020)

Poradie Registrácie 2020 (ks) vs. 2019 (%) Podiel na trhu (%)
1. Volkswagen 1 346 999 –24,5 11,3
2. Renault 819 009 –22,9 6,8
3. Peugeot 741 498 –23,2 6,2
4. Mercedes-Benz 738 236 –17,3 6,2
5. BMW 674 654 –18,8 5,6
6. Ford 654 729 –31,7 5,5
7. Toyota 648 275 –12,7 5,4
8. Škoda 643 019 –15,7 5,4
9. Audi 600 470 –19,2 5,0
10. Fiat 492 101 –25,4 5,4
11. Opel/Vauxhall 485 778 –40,4 4,1
12. Citroën 448 352 –29,6 3,7
13. Hyundai 424 805 –24,5 3,6
14. Kia 416 715 –17,1 3,5
15. Dacia 405 472 –30,2 3,4
16. Seat 370 928 –26,9 3,1
17. Nissan 290 343 –26,5 2,4
18. Volvo 286 841 –15,6 2,4
19. Mini 172 827 –20,4 1,4
20. Mazda 149 418 –41,7 1,2
Spolu 11 961 182 –24,3 100

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Európa #ACEA #predaj áut
Články podľa značiek