
Problém s množstvo rôznych tlačidiel, dotykových plôch a hardvérových ovládačov nie je úplne nový. Po prvýkrát ho automobilky museli – vzhľadom na zvyšujúci sa počet funkcií – riešiť približne na prelome tohto a minulého storočia. Vtedy sa v testoch automobilových novinárov začali objavovať prirovnania prístrojových dosiek moderných áut plných najrôznejších tlačidiel a ovládačov ku kokpitom lietadiel.
Bolo to neúnosné najmä v luxusných autách – o to viac, že ich vodiči chceli všetky moderné funkcie, ale zároveň sa chceli v aute cítiť aj pohodlne a komfortne. Čakalo sa preto na nejakú novú architektúru, ktorá by zásadným spôsobom zjednodušila nastavovania stále väčšieho množstva funkcií.
Revolúcia na prelome storočí
Napokon revolučné riešenie prišlo v roku 2001 spolu s predstavením luxusnej limuzíny BMW radu 7 – volalo sa iDrive. Z hľadiska dizajnu automobilových interiérov bolo rovnako prelomovým počinom, ako predstavenie prvého iPhonu – na ten sme si ale museli počkať ďalších šesť rokov.
Množstvo tlačidiel bolo nahradené dovtedy nevyužívanou kombináciou veľkého displeja uprostred prístrojovej dosky a otočného ovládača v stredovom tuneli. A zrazu vodič dokázal prostredníctvom tohto ovládača, jeho stláčaním, otáčaním a posúvaním – teda prirodzenými pohybmi, pre ktoré naň netreba sústrediť vizuálnu pozornosť – v menu displeja nastavovať desiatky rôznych funkcií, pre ktoré bolo v iných autách vyhradených množstvo tlačidiel. A pritom stačilo odvrátiť zrak od vozovky len na minimálny čas.

Je to veľmi prirodzený a intuitívny spôsob nastavovania množstva funkcií, preto túto kombináciu ovládača v stredovom tuneli a displeja postupne prebralo mnoho iných automobiliek. Nestalo sa však tak hneď. iDrive totiž v prvej verzii nefungoval dobre. Pravdou je, že jeho prvé verzie boli komplikované, nespoľahlivé a systém pomerne často mrzol.
A v BMW mu aj napriek tomu verili a tento systém ďalších 15 rokov evolučne vylepšovali. Prvá inovácia prišla v roku 2003. Bol ňou výkonnejší procesor, DVD a dve hardvérové tlačidlá – „Domov“ a programovateľné.
Tlačidlá a dotyky
Okolo ovládača sa postupne objavili tlačidlá pre rýchlu voľbu najdôležitejších funkcií, v BMW ako prví využili kapacitné tlačidlá, ktoré po priložení prstu zobrazili náhľad funkcie, ktorá sa aktivovala až stlačením. Nakoniec dotykový povrch získal aj samotný centrálny ovládač – stal sa z neho iDrive Touch, predstavený bol v roku 2012, ako inak, vo vlajkovej lodi BMW radu 7.
Ale aby to nevyzeralo tak, že celú dekádu v BMW vylepšovali len nejaký okrúhly ovládač v stredovom tuneli. Už v roku 2004 v BMW predstavili koncept ďalšieho prevratného prvku, zjednodušujúceho ovládanie auta – stal sa ním head-up displej.

Zároveň v tejto dekáde začala aj integrácia online funkcií. V roku 2007 ste už mohli mať v BMW integrovaný vyhľadávač Google a o rok na to dokonca neobmedzený prístup k internetu. Možno povedať, že v rokoch 2007 a 2008 sa zároveň rodil koncept prepojeného auta, ktorý sa naplno presadil po ďalších desiatich rokoch.
V roku 2016 umožnila aplikácia BMW Connected zdieľať cez smartfón dáta s autom a dokonca ho cezeň aj čiastočne ovládať a napríklad, preniesť navigačné dáta zo smartfónu priamo do palubnej navigácie. Neskôr nasledovala pokročilejšie aplikácia s väčším množstvom funkcií, nazvaná My BMW.
Gestá a hlas
V roku 2015 prišlo k ďalšej dôležitej, tentokrát opäť revolučnej zmene – kontrolný displej sa stal dotykovým, čo ešte viac rozšírilo možnosti ovládania vozidla. Adaptácia dotykového ovládania možno trvala BMW trochu dlhšie, no zároveň s ňou prišli aj ďalšie zásadné vylepšenia: ovládanie gestami a príkazmi prirodzenou hovorenou rečou. A ovládanie hovorenou rečou sa ďalej vylepšovalo, v roku 2018 sa stal súčasťou infotainmentu inteligentný hlasový asistent, tentokrát však pre zmenu v BMW radu 3.

A dá sa povedať, že sme opäť tam, kde sme boli pred dvadsiatimi rokmi. Opäť máme v autách množstvo funkcií, množstvo displejov a k tomu hneď niekoľko spôsobov, ako všetky funkcie ovládať: dotykom, hlasom, alebo gestami.
Budúcnosť
Opäť čakáme na revolučnú zmenu, ktorá výrazne zjednoduší ovládanie áut. Tentokrát to bude pravdepodobne vďakla kombinácii umelej inteligencie, hlasového asistenta a OLED displejov, ktoré budú v interiéri rovnakou dizajnovou revolúciou, akou bol z hľadiska vonkajšieho dizajnu príchod LED svetiel.
Kto s ňou príde, je otázne. Pravdou je, že v BMW dotiahli za uplynulých 20 rokov systém iDrive z hľadiska ergonómie temer k dokonalosti, len trochu pozabudli na inovácie v oblasti dizajnu. Uvidíme, čo prinesie najbližšia budúcnosť. Tá by mala ukázať svoju tvár v novom BMW iX, v ktorom sa predstaví úplne nový iDrive – inteligentný a navyše navrhnutý tak, aby, podľa slov vlastných tvorcov „zotrel rozdiel medzi analógovým a digitálnym ovládaním“ a dokázal efektívne zdieľať informácie aj s inými autami.