Brexit je pre britské automobilky časovanou bombou. Hodinky už tikajú

Ak Veľká Británia nepodnikne urýchlené kroky, môže to mať dramatický dosah na jej automobilový priemysel. Ten pritom priamo zamestnáva 200 000 ľudí a ďalšie desiatky tisíc nepriamo.

25.01.2021 16:00
debata (9)
Veľká Británia potrebuje urýchlene rozšíriť... Foto: Honda
Honda - výroba Swindon Veľká Británia potrebuje urýchlene rozšíriť produkciu batérií pre elektromobily. Inak budú pri exporte do EÚ zaťažené 10-percentným clom. V podstate nebudú konkurencieschopné.

Dohoda medzi EÚ a Veľkou Britániou ohľadom exportu áut do Európy znie jasne. Aby autá vyrábané za kanálom La Manche neboli zaťažené 10 % clom, musia obsahovať určitý podiel komponentov vyrobených vo Veľkej Británii. Zvlášť tvrdé sú podmienky pre elektromobily. V súčasnosti predstavuje tento podiel 30 %, no v roku 2023 sa zvýši na 50 %. Dosiahnuť sa to ale nedá, ak nebudú elektromobily vyrábané vo Veľkej Británii vybavené batériami vyrobenými tiež na jej území. A to je veľký problém.

Ak by boli totiž i tak drahé elektrické autá zaťažené clom, boli by ešte drahšie, inak povedané, prakticky nepredajné. A to by malo dramatický dosah na tamojší automobilový priemysel, zamestnávajúci mnimálne 200 000 ľudí. Magazín Autocar hovorí doslova o časovanej bombe. Hodiny už pritom odpočítavajú. Lenže odkiaľ vziať britské batérie, keď na území Spojeného kráľovstva je len jediný závod na ich výrobu? Postavil ho Nissan kvôli Leafu a má ročnú kapacitu len 2 GWh, čo stačí pre zopár tisíc elektromobilov. Lenže ich produkcia bude rásť.

V Británii čoskoro spustí Nissan aj výrobu nového elektromobilu Ariya a Jaguar tu produkuje svoj i-Pace. V pláne sú desiatky ďalších. Je síce pravda, že spoločnosť Britishvolt stavia megafabriku na batérie, takže ročná kapacita by sa mala zvýšiť na 15 GWh, čo by obslúžilo asi 250 000 elektro­mobilov, no bude to najskôr v roku 2024 a tiež nie je jasné, kto bude batérie kupovať. Britské automobilky nemusia byť nutne zákazníkmi tohto podniku. Za kanálom La Manche sa pritom ročne vyrobí za normálnych okolností okolo 1,3 milióna áut.

Autocar preto upozorňuje, ak nebude chcieť Británia zdecimovať svoj automobilový priemysel, mala by podniknúť urýchlené kroky. Magazín však zatiaľ nevidí vládnu podporu ani investorov ochotných investovať do rozšírenia tamojšej produkcie. Ani sa niet čomu čudovať. Automobilkám, ktoré v Británii preinvestovali miliardy, ako Nissan, BMW, Volkswagen, Honda, Ford či Toyota už s touto krajinou kvôli nekonečnému odchodu z európskeho spoločenstva, ktorý vytváral nestabilné prostredie, dochádza trpezlivosť. Najnovšie hrozí odchodom aj Vauxhall, ktorý je súčasťou koncernu PSA.

Mini už radšej svoje elektrické Mini SE a Jaguar zas i-Pace vyrába v Európe a do Británie ho dováža. Podobne môžu na úkor Británie vyriešiť problém aj iné značky. Jednoducho, výrobu umiestnia inam. Autocar tiež poukazuje na to, že kým Británia váha, EÚ rýchlo napreduje vo svojich plánoch rozvoja a získava v tomto odvetví náskok. Britský magazín si dokonca myslí, že už dnes je pre Britániu neskoro. Stavba batériových „gigafactory“ si totiž vyžaduje miliardy a trvá minimálne dva roky. Kedy to chcú teda Briti stihnúť, nie je jasné.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #Veľká Británia #výroba áut #Brexit
Články podľa značiek