
Pred troma týždňami oznámil nový šéf Renaultu Luca de Meo strategický plán skupiny Renault, pod ktorú spadá aj Dacia či Lada. Už vtedy sme sa dozvedeli, že obe značky budú musieť kvôli efektivite pristúpiť na rozsiahlu unifikáciu. Štyri súčasné platformy nahradí jedna jediná. Pôjde o architektúru CMF-B vo verzii Low Spec, ktorú zatiaľ používa len Dacia v novom Logane a Sandere. Stane sa ale aj základom pre novú generáciu Dustera a celkom novej Lady Niva, ktorá sa predstaví v roku 2024 a nahradí pôvodnú Nivu Legend aj novšiu Nivu Travel, ktorú ešte nedávno vyrábal Chevrolet.To ale otváralo veľkú otázku.
Žiadny model Renaultu ani Dacie, postavený na CMF-B, totiž nedisponuje pohonom oboch náprav. V prípade Clia, Capturu, Loganu a Sandera to, pochopiteľne, nevadí, lenže absencia štvorkolky by bola pre Duster a najmä Nivu, ktorá predbehla svojím permanentným náhonom na všetky kolesá dobu o dve desaťročia, doslova katastrofou. Teraz sa ale zdá, že riešenie existuje. Informuje o tom ruský web Autoreview. Tvrdí, že Niva sa bude vyrábať v dvoch dĺžkových verziách. Tá základná bude mať 4 280 mm a jej rázvor bude 2 600 mm. Bude teda oveľa priestrannejšia, keďže bude zhruba taká veľká, ako súčasná 5-dverová Niva.
Čo je ale podstatné, Rusi tvrdia, že Niva rozhodne nepríde o svoje terénne gény. Naopak, bude k dipozícii aj v off-roadovej verzii so svetlou výškou 240 mm, čo je najviac v jej histórii. A čo viac, pohon oboch náprav dostane každá Niva. Tá štandardná si vystačí s elektromagnetickou spojkou, ktorá pripojí zadné kolesá len v prípade nutnosti, podobne ako súčasný Duster na staršej platforme. Verzia off-road sa však bude pýšiť stálym pohonom 4×4 s dvoma mechanickými spojkami a k tomu redukčnou prevodovkou. Generačná výmena teda nebude až takou drámou, ako sa pôvodne očakávalo.
Pod kapotou sa po prvýkrát v histórii Nivy ocitnú dva motory. Atmosférický 4-valec s objemom 1,8 litra dodá ruský AvtoVaz, kým výkonnejšiu alternatívu zastúpi preplňovaný 4-valec 1,3 TCe, známy z mnohých Renaultov, Dacií, Nissanov, ale aj niektorých Mercedesov-Benz, keďže pri spolupracoval Renault s Daimlerom. Prvý motor spojí Niva so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, výkonnejší výlučne s kontinuálnou prevodovkou CVT. Na ďalšie informácie si ešte budeme musieť počkať. Napokon, premiéra prebehne najskôr o tri roky, jedine, že by nás AvtoVaz prekvapil nejakým konceptom.