Na vlaňajší rok automobilky len tak ľahko nezabudnú. Koronakríza zosekala ich predaje najviac od čias druhej svetovej vojny. Na rebríček najväčších koncernov, značiek a najúspešnejších modelov áut to ale v celosvetovom meradle až taký dopad nemalo. Silní ostali stále silnými. Potvrdzujú to najnovšie štatistiky spoločnosti Focus2Move, ktorá poskytla ako prvá dáta o globálnom predaji áut. V každom prípade sú jej rebríčky odlišné od tých európskych. V TOP 10 nájdete len torzo áut, ktoré kraľujú starému kontinentu.
Rebríček koncernov podľa predaja (2020)
Koncern | Predaj (ks) | vs. 2019 (%) |
---|---|---|
1. VW Group | 9 310 000 | –14,5 |
2. Toyota Group | 8 900 000 | –12,0 |
3. Renault-Nissan | 7 950 000 | –20,5 |
4. Hyundai-Kia | 6 520 000 | –10,4 |
5. General Motors | 6 260 000 | –13,2 |
6. Honda Motor | 4 500 000 | –14,1 |
7. Ford Group | 4 150 000 | –18,3 |
8. FCA (Fiat Chrysler) | 3 900 000 | –16,8 |
9. PSA (Peugeot Citroen Opel) | 2 910 000 | –22,0 |
10. Daimler | 2 550 000 | –12,2 |
Pozrime sa ale najprv na rebríček koncernov. Na prvej priečke ostáva aj napriek masívnemu prepadu o 14,5 % VW Group. Zákazníkom dodal až 9,31 milióna áut, čím si vydobyl trhový podiel 11,6 %. Viac ako každé desiate nové auto tak pochádzalo vlani z jeho produkcie. Aj druhá Toyota sa musela zmieriť s poklesom odbytu, tentoraz o 12 %. Stále má však výrazný náskok pred alianciou Renault-Nissan, kórejským gigantom Hyundai-Kia a piatim General Motorsom. Do prvej desiatky sa ešte zmestili Honda, Ford, FCA, PSA a Daimler. Všetky však s horšími medziročnými výsledkami. Najväčšie straty zaznamenal francúzsky koncern PSA (-22 %) a Ford (-18,3 %).
Rebríček značiek podľa predaja (2020)
Značka | Predaj (ks) | vs. 2019 (%) |
---|---|---|
1. Toyota | 8 060 000 | –12,2 |
2. Volkswagen | 5 730 000 | –16,8 |
3. Honda | 4 330 000 | –14,1 |
4. Ford | 4 180 000 | –18,3 |
5. Nissan | 3 800 000 | –15,2 |
7. Chevrolet | 2 960 000 | –22,4 |
8. Kia | 2 690 000 | –4,6 |
9. Mercedes-Benz | 2 430 000 | –8,4 |
10. BMW | 2 050 000 | –8,4 |
Uvidíme, ako to bude tento rok. Na svete je totiž nový automobilový „obor“ Stellantis, ktorý vznikol zlúčením koncernov PSA a FCA a už v tomto roku má ambíciu dodať na trh 8,1 milióna áut, čo by ho „vystrelilo“ na štvrté či dokonca na tretie miesto tabuľky. V rebríčku značiek je to trochu inak. Kraľuje mu jednoznačne Toyota s takmer 8,1 milióna registráciami, čo znamená priam gigantický náskok pred druhým Volkswagenom s 5,73 miliónami predaných áut. Nasledujú Honda, Ford, Nissan, Hyundai, Chevrolet a napokon aj dve nemecké prémiové značky Mercedes-Benz a BMW. Ich prítomnosť v prvej desiatke len potvrdzuje, že bohatých sa pandémia až tak nedotkla. Zároveň mali najmenšie straty – „len“ 8,4 %.
Najpredávanejšie autá na svete (2020)
Model | Predaj (ks) | vs. 2019 (%) |
---|---|---|
1. Toyota Corolla | 1 134 262 | –8,8 |
2. Toyota RAV4 | 971 516 | +1,9 |
3. Honda CR-V | 705 651 | –13,2 |
4. Honda Civic | 697 945 | –16,3 |
5. Volkswagen Tiguan | 607 121 | –18,8 |
6. Toyota Camry | 592 648 | –13,2 |
7. Nissan Sylphy | 544 376 | +14,4 |
8. Volkswagen Golf | 492 262 | –28,6 |
9. Volkswagen Lavida | 463 804 | –13,0 |
10. Hyundai Tucson | 462 110 | –14,6 |
A ako je to s najpredávanejšími modelmi v celosvetovom kontexte? Tak tu je opäť lídrom Toyota so svojou rokmi nedostižnou Corollou. Predalo sa jej 1,13 milióna kusov, je zároveň jediným modelom, ktorý prekonal miliónovú hranicu, i keď v medziročnom porovnaní prišla o 8,8 % zákazníkov. Svoje vedúce postavenie však pre istotu Toyota ešte „zaklincovala“ SUV RAV4. „Ravke“ s 971 516 registráciami sa dokonca podarilo prekonať výsledok z roka 2019 o 1,9 %. To je v pandemických časoch naozaj neuveriteľné. Na krk jej však dýcha Honda a to hneď dvoma modelmi – tretím SUV CR-V a piatou Hondou Civic.
Najúspešnejším Volkswagenom je Tiguan na piatej priečke, pred ďalšou Toyotou – sedanom Camry a Nissanom Sylphy, ktorý v Európe vôbec nepoznáme. Na ôsmej a deviatej priečke nájdeme ďalšie dva Volkswageny. Samozrejme Golf, ale aj nám neznámy sedan Lavida, vyrábaný a „úradujúci“ v Číne. To len potvrdzuje silu ríše stredu. Z Lavidy sa predalo 463 804 kusov bez toho, aby zavítala do iných regiónov. Dokonca viac ako z Hyundia Tucson, ktorý operuje v Ázii, Európe aj USA a uzatvára rebríček desiatich najúspešnejších modelov planéty. Škoda, že štatistika nezahŕňa americké pikapy, pretože z takého Fordu F-150 sa v USA predalo vlani 968 179 kusov, čo by znamenalo pre tento „full size truck“ tretiu priečku.