BMW chce platiť vodičom za jazdu na elektrinu

BMW spúšťa ako prvé na svete motivačný program pre majiteľov jeho nabíjateľných hybridov. Čím viac budú jazdiť na elektrinu, tým lacnejšie „natankujú“.

28.01.2021 12:00
debata (1)
Aby majitelia plug-in hybridných modelov BMW čo... Foto: BMW
BMW - plug-in hybrid Aby majitelia plug-in hybridných modelov BMW čo najviac nabíjali batérie a jazdili čo najviac v elektrickom režime, získajú kredit na nabíjanie.

Plug-in hybridy, teda nabíjateľné hybridy, začínajú byť veľkou témou. Automobilkám vyhovujú, pretože sú relatívne jednoduchou cestou, ako podliezť kruté emisné normy, no na druhej strane je verejným tajomstvom, že majitelia ich nenabíjajú. Takže využijú dotáciu aj všetky bonusy, ale ekologický efekt sa nedostaví. Z tohto dôvodu začínajú plug-in hybridy ležať v žalúdku rôznym organizáciám. Od Transport & Environment cez Greenpeace až po inštitút Fraunhofer ISI a Medzinárodnú radu pre čistú dopravu (ICCT).

Všetky zhodne tvrdia, že emisná realita plug-in hybridov má na míle ďaleko od deklarovaných údajov o vypúšťaných emisiách CO2. Jednoducho, klamú aj o 400 %. Problémom ale je, že automobilky nemôžu zákazníkov donútiť k zmene užívateľských návykov. Nemôžu ich teda prinútiť, aby svoje nabíjateľné hybridy pravidelne dobíjali. BMW, ktoré rozšírilo ponuku plug-in hybridov už na 15 modelov a tento rok chce ich odbyt zvýšiť o 50 %, preto prichádza s projektom odmeňovania vodičov za jazdu v čisto elektrickom režime.

Za každý kilometer prejdený na elektrinu udelí automobilka majiteľom ocenenie v podobe jedného bodu. Dvojitá porcia bodov bude nasledovať za jazdenie v elektrickom móde v takzvaných BMW eDrive Zone, teda v ekologických zónach. Nazbierané body budú môcť majitelia využiť ako kredit pri nabíjaní batérií na značkových nabíjacích staniciach BMW Charging Stations. Budú teda dobíjať lacnejšie, aj keď BMW zatiaľ nespresnilo o koľko. Podmienkou je mať infotainment BMW Live Cockpit Plus a balík Connected Professional, ktoré sú ale štandardnou súčasťou najnovších plug-in hybridných modelov.

Infotainment obsahuje nielen spomínanú digitálnu službu odmeňovania BMW Points, ale aj službu BMW eDrive Zone. Vďaka nim bude mať automobilka prehľad o najazdených kilometroch v elektrickom režime. A funguje to aj naopak. V momente, keď vozidlo vojde do centra mesta, ktoré vozidlo na základe údajov z GPS a systému eDrive Zone vyhodnotí ako oblasť určenú pre vjazd vozidiel s elektrickým pohonom, ovládací systém automaticky aktivuje čisto elektrický jazdný režim. Okrem oficiálne vyhradených zón v Nemecku dokáže eDrive Zone rozpoznať zóny s ekologickými obmedzeniami vo viac ako 80 európskych mestách.

Problémom však je, že plug-in hybridy BMW nepodporujú rýchle nabíjanie. Dobitie relatívne malých akumulátorov mimo vlastnej garáže či parkovacieho miesta tak trvá neúmerne dlho. A dojazd je zatiaľ skromný. To je aj jedna zo zásadných výhrad k plug-in hybridom všeobecne. Riaditeľ ICCT Dr. Peter Mock preto navrhuje, aby výrobcovia plug-in hybridov zvýšili elektrický dojazd z dnešných približne 50 aspoň na 90 km. Inak sa dočkáme právnych úprav, ktoré umožnia výrobcom vypínať plug-in hybridom na diaľku spaľovací motor a nedovolia im naštartovať napríklad v zelených zónach.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #plug-in hybridy
Články podľa značiek