Zmiznú z ulíc autovraky? Novela cestného zákona to povolí

Mestské správy považujú proces odstraňovania autovrakov za komplikovaný a zdĺhavý. Jeho zjednodušenie by privítali.

02.02.2021 06:00
debata (6)
Vraky sa najprv musia stať oficiálne odpadom,... Foto: Pixabay
vrak, autovrak Vraky sa najprv musia stať oficiálne odpadom, aby ich bolo možné legálne odtiahnuť.

Nejedno parkovacie miesto blokuje vrak starého vozidla, ku ktorému sa nik nehlási. Mesto či obec s ním tak hnúť nemôžu. Zmeniť by to mohla novela cestného zákona z dielne skupiny koaličných poslancov na čele s Mariánom Viskupičom (SaS). Tá totiž okrem zmien v prenositeľnosti značiek zjednoduší i odťahovanie autovrakov. O návrhu budú poslanci rokovať už na tejto schôdzi parlamentu.

Po novom by tak už nebolo treba najprv vrak vyhlásiť za odpad. Správca komunikácie by tak mohol odtiahnuť na zberné parkovisko aj auto, ktoré už nejazdí. Teda rečou zákona nie je spôsobilé na premávku a jazdu po ceste.

Nepojazdné vraky často stoja aj niekoľko rokov,... Foto: Renáta Jaloviarová, Pravda
vrak, auto, vrakovisko, odtah Nepojazdné vraky často stoja aj niekoľko rokov, kým ich je možné odtiahnuť.

Odstraňovanie autovrakov je nielen administratívny, ale aj praktický problém väčšiny miest a obcí, vysvetľuje hovorca Združenia miest a obcí Slovenska Michal Kaliňák. „Dopátranie sa majiteľa auta alebo jeho vyhlásenie za nespôsobilé cestnej premávky je veľmi komplikované a zväzuje mestám ruky,“ hovorí. Výsledkom je živelný vznik nelegálnych autovrakovísk, s ktorými si samosprávy ani štát nevedia poradiť. Ako príklad uvádza Kaliňák Sninu. Práve tu vzniká obrovské vrakovisko s množstvom áut evidovaných pôvodne na Ukrajine.

Stovky vrakov

„Autovraky mesto odťahuje v zmysle zákona o odpadoch. V súčasnosti ide o zdĺhavý proces, počas ktorého nevieme s vozidlom – vrakom – nič reálne urobiť,“ povedala Zdenka Marhefková, hovorkyňa mesta Banská Bystrica. Každé zjednodušenie platnej legislatívy tak bude podľa nej len a len vítané.

V Banskej Bystrici nateraz prijali aspoň všeobecne záväzné nariadenie o využívaní verejného priestranstva, ktoré odťahovanie dlhodobo odstavených vozidiel a autovrakov čiastočne zjednodušilo. Za druhý polrok minulého roka sa im tak podarilo dostať z verejných priestranstiev približne 170 takýchto vozidiel.

Vítame, že už nebude potrebné čakať, kým sa administratívne určí, že vozidlo je vrakom, čo celý proces odťahovania značne predlžovalo.
Katarína Rajčanová, hovorkyňa mesta Bratislava

Autovraky spôsobujú ťažkosti aj v Bratislave, potvrdzuje hovorkyňa hlavného mesta Katarína Rajčanová. „Vítame, že už nebude potrebné čakať, kým sa administratívne určí, že vozidlo je vrakom, čo celý proces značne predlžovalo,“ povedala.

Novela zákona o cestnej premávke otvára nové možnosti aj mestskej polícii, dodala.

Podľa Rajčanovej v Bratislave občania ročne nahlásia priemerne okolo tristo autovrakov. V uplynulom roku bolo napríklad umiestnených 224 výziev majiteľom na vozidlo, približne 215 vozidiel si majitelia odstránili sami. Odtiahnutých na určené parkovisko bolo 90 vozidiel. Hlavné mesto odstraňuje autovraky z komunikácií I. a II. triedy a pozemkov, ktoré sú vo vlastníctve alebo v správe hlavného mesta, vysvetlila Rajčanová.

Na východe chystajú vrakovisko

Zjednodušenie odťahovania autovrakov a áut nespôsobilých na premávku by uvítali aj v Trnave. „V roku 2020 bola mestská polícia v Trnave vyslaná 153-krát na preverenie autovrakov,“ vysvetľuje hovorkyňa mesta Veronika Majtánová. Nie vždy však išlo podľa nej o vozidlo, ktoré spĺňalo znaky autovraku v zmysle súčasne platného zákona o odpadoch. Situáciu tak riešili v 95 prípadoch, z toho 73 vozidiel bolo odstránených z verejného priestranstva ich držiteľmi, ktorých na to vyzvali, vysvetlila Majtánová. A ďalších 22 prípadov bolo postúpených na Mestský úrad v Trnave.

V oblasti odstraňovania autovrakov sa ľady pohli aj v Košiciach. No ďalšie zjednodušenie by maximálne privítali. Miestny magistrát má totiž konečne po rokoch k dispozícii konkrétne miesto, kam odložiť autovraky. Na základe iniciatívy primátora mesta Jaroslava Polačeka (nezávislý) má Bytový podnik mesta Košice zabezpečiť, aby sa v jeho areáli mohlo v druhom polroku 2021 začať s prevádzkou takto zameraného parkoviska s kapacitou až dvetisíc áut. Podľa hovorcu mesta Vladimíra Fabiana už teraz evidujú 134 vozidiel, ktoré by mohli začať postupne odťahovať.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #cestný zákon #novela cestného zákona #odťahovanie áut #autovraky #vraky
Články podľa značiek