Registrácia áut by mohla prejsť z polície na okresné úrady. Je to dobrý nápad?

Ak by prešla registrácia áut na okresné úrady, bolo by to na jednej strane pre štát lacnejšie, na druhej by však bolo potrebné zabezpečiť kompatibilitu medzi softvérmi, ktoré využívajú dopravné inšpektoráty pri evidencii vozidiel a okresné úrady pri schvaľovaní ich technickej spôsobilosti.

03.02.2021 16:00
debata (12)
Obvodný úrad dopravy napríklad môže pred... Foto: Ivan Majerský
STK Obvodný úrad dopravy napríklad môže pred schválením ojazdeného vozidla uložiť žiadateľovi vykonanie skúšok v poverenej technickej službe overovania vozidiel. K agende, týkajúcej sa technickej spôsobilosti by mohol pridať aj evidenciu vozidiel.

Novela cestného zákona z dielne koaličných poslancov okolo Mariána Viskupiča (SaS) nie je len o prenositeľnosti značiek. Otvorila aj diskusiu o ďalšom probléme – či je efektívne, aby autá aj naďalej evidovali policajti, alebo či by nebolo lepšie, aby táto agenda prešla pod obvodné úrady. Zatiaľčo nápad s prenositeľnosťou EČV sa pozdáva aj ministerstvu vnútra, pri prenose kompetencií pri evidencii vozidiel upozorňuje aj na možné problémy.

Ministerstvo návrh víta

„V zásade s prenositeľnosťou súhlasíme; malo by to uľahčiť a zjednodušiť zmeny v evidencii tak pre obyvateľov a podnikateľov, ako aj pre evidenčné orgány,“ tvrdí ministerstvo v odpovedi na našu otázku s tým, že dokonca už v tomto čase sa jeho informatici v spolupráci s dodávateľom systému Národnej evidencie vozidiel zaoberajú technickými požiadavkami na niektoré z navrhovaných zmi­en.

Nie je dôvod, aby silové zložky riešili evidenčné a databázové úlohy tohto typu. To je ako keby polícia riešila kataster.
Martin Vlachynský, INESS

Kto by mal mať registráciu áut v budúcnosti na starosti, je námet na dlhšiu diskusiu, aktuálna novela ho nevyrieši. V Európe totiž nie je vôbec bežné, aby tento úkon spadal pod políciu. A to napríklad už len preto, lebo ide o administratívny proces, pričom policajti sú školení na úplne iný druh práce.

„Nie je dôvod, aby silové zložky riešili evidenčné a databázové úlohy tohto typu. To je ako keby polícia riešila kataster,“ hovorí analytik inštitútu INESS Martin Vlachynský. Podľa neho by táto činnosť mala prejsť pod odbory cestnej dopravy na okresných úradoch.

Podobný presun by privítal i dopravný analytik Jozef Drahovský. „Presun kompetencií s registráciou vozidiel z ministerstva vnútra na okresné úrady je dobrý zámer, ale je ho potrebné doplniť o centrálnu časť,“ hovorí.

Za centrálny informačný systém musí byť podľa Drahovského zodpovedná jediná organizácia – napríklad ministerstvo vnútra. „Treba navyše efektívne premyslieť aj prístup pre občana s elektronickým podpisom na čítanie a podávanie žiadostí,“ dodáva dopravný analytik.

Viskupič: Som za

S presunom kompetencií súhlasí aj samotný predkladateľ novely cestného zákona. „Vedenie evidencie vozidiel priamo políciou je vo vyspelom svete dosť zriedkavý jav. V krajinách Európskej únie to tak majú len Rumunsko, Bulharsko a Slovensko,“ hovorí Viskupič. Určite je možné uvažovať o inom spôsobe, dodáva. Evidenciu by mohli podľa poslanca robiť okresné úrady. Priestor však vidí aj pre súkromný sektor.

Viskupič si myslí, že veci treba riešiť postupne. Najdôležitejším krokom je podľa neho teraz odbúranie byrokratickosti celého procesu. „Ak by sme byrokratický proces presunuli kamkoľvek, zásadný prínos a efektivitu to neprinesie,“ hovorí. Prioritou je zrušenie dvojkrokového odhlásenia a prihlásenia vozidla a jeho nahradenie jednokrokovým, realizovateľným na ktoromkoľvek dopravnom inšpektoráte na Slovensku, vysvetľuje Viskupič.

Problémom môže byť nekompatibilita softvéru... Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
ekolky, kolky Problémom môže byť nekompatibilita softvéru medzi dopravnými inšpektorátmi, ktoré autá registrujú a obvodnými úradmi, schvaľujúcimi ich technickú spôsobilosť.

Ministerstvo vnútra vidí za prenosom registrácie na okresné úrady aj niektoré technologické problémy, ktoré treba tiež zohľadniť a predstavujú zároveň aj dodatočné náklady. „Úvahy o presune evidencie vozidiel pod okresné úrady pomerne značne komplikuje fakt, že okresné úrady, ktoré okrem iného vedú agendu schvaľovania technickej spôsobilosti vozidiel, majú iný systém ako ten, ktorý používajú dopravné inšpektoráty pri evidencii vozidiel. Oba systémy sú technologicky inak spracované a majú samostatných dodávateľov,“ upozorňuje ministerstvo.

Zjednodušenie procesu

„Vo Veľkej Británii prebieha proces evidencie vozidiel výhradne elektronicky, respektíve poštou,“ hovorí Viskupič. Po definitívnom schválení novely bude možné napríklad ťažné zariadenia a ráfiky – teda pneumatiky, zaregistrovať na vozidlo elektronicky, bez nutnosti fyzickej návštevy dopravného inšpektorátu.

Nakoľko sa poslanci Národnej rady dokážu stotožniť s návrhom zmien v cestnom zákone, je otázne. Aj keď ide o jeden z mála návrhov, ktorý vyvolal vo verejnosti temer výlučne pozitívny ohlas, Viskupič o jeho prijatí hovorí len opatrne. „Vychádzajúc zo skúseností z minulosti nečakám jednoduchý proces schvaľovania,“ hovorí poslanec. Je však presvedčený, že napokon ho poslanci odobria a podarí sa ho uviesť od budúceho roka do praxe.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #ministerstvo vnútra #obvodné úrady #registrácia vozidiel #STK #evidencia vozidiel #schaľovanie technickej spôsobilosti
Články podľa značiek