Vyzerá to tak, že politici si povedali, že Európania jendoducho na elektrických autách budú jazdiť aj napriek tomu, že ich zákazníci nechcú kupovať a automobilky sa nie veľmi ochotne púšťajú do ich výroby. Ale vedia, že musia, nič iné im totiž nezostáva.
Neférový tlak na automobilky
Teraz to dokonca vyzerá tak, že ich budú musieť vyrábať povinne. Keď ani mnohotisícové dotácie pre záujemcov o elektrické autá nevyvolali o ne veľký záujem u zákazníkov, tak politici sa rozhodli obmedziť, respektíve zakázať autá so spaľovacími motormi cez prísnu emisnú politiku.
Najprv cez emisné pokuty a zákazy spaľovacích áut (ktoré pripravujú už temer tri desiatky krajín) a potom prípravou novej emisnej normy, ktorú autá so spaľovacími motormi nemajú možnosť splniť. O tejto téme sme písali v článku Chystá sa nová emisná norma Euro 7. Zlikviduje autá so spaľovacím motorom?
Najnovšia iniciatíva však chce dokonca cez kvóty automobilkám priamo povinne nariadiť výrobu elektromobilov. Za touto výzvou stojí vplyvná asociácia Eurelectric, združujúca hlavne výrobcov energie a prevádzkovateľov distribučných sietí. Za Slovensko je jeho členom napríklad Zväz zamestnávaeľov energetiky Slovenska, za susednú Českú republiku je to ČSZE (Český svaz zaměstnavatelů v energetice). Táto asociácia už priamo vyzvalo Európsku úniu, aby stanovila povinné kvóty pre výrobcov automobilov na predaj vozidiel s nulovými emisiami.
Ťažko splniteľné ciele
Zvýšený predaj elektromobilov by totiž znamenal aj zvýšené investície do elektrickej infraštruktúry. A reč nie je o stovkách miliónov, ale miliardách eur. Európska únia má stanovený ambiciózny cieľ, aby na konci roku 2030 jazdilo po jej cestách aspoň 30 miliónov elektromobilov. V roku 2018 bol tento cieľ splnený približne na 10 percent, o rok neskôr ich počet dosiahol 550 tisíc. Ak by EÚ svoju víziu chcela naplniť, musela by v najbližšej dekáde predávať v priemere 2,4 milióna elektrických áut ročne.
Keď vezmeme do úvahy predaj v „nekrízovom“ roku 2019, tak podiel elektromobilov by sa musel každoročne až do roku 2030 pohybovať na úrovni 15 percent všetkých predaných áut. V roku 2020 dosiahol ich podiel na trhu s autami v EÚ necelých 5 percent, ak prirátame aj plug-in hybridy, dostal sa na hranicu 10 percent.
Vzhľadom na vysokú cenu elektromobilov tak ide len o ťažko splniteľné ciele, pokiaľ nepríde k naozaj masívnym dotáciám. Stačí sa pozrieť na priemerné ceny elektromobilov a ich ponuku v Číne, ktorá je lídrom na trhu s elektrickými autami a porovnať ju so situáciou v Európe. V Číne si dnes zákazníci môžu vyberať z takmer 140 čistých elektromobilov, v Európe zo 60 a v USA je ich v predaji len 17.
Ak si odmyslíme dotácie a pozrieme sa na oficiálne cenníky a predaje, tak priemerná cena elektromobilu, ktorý sa v prvom polroku 2020 predal v Európe, bola 41 300 eur, no v Číne stálo čisto elektrické auto priemerne len 25 700 eur. A keď si „čínsku cenu“ spojíte navyše aj s dotáciami, už to začína byť zaujímavé.
Pre zásadné rozšírenie elektromobilov v Európe by sa teda aj cena musela dostať výrazne nižšie, nie je možné len tlačiť automobilky, aby ich vyrábali. Myslí si to aj analytik inštitútu INESS Martin Vlachynský: "Ak by sa elektromobily predávali ako prvé auto do rodiny, alebo firemné flotilové autá, cena bude musieť ísť radikálne dole. A to bude možné len ak automobilky spravia krížové dotácie medzi svojimi modelmi – nižšie ceny elektrických áut vykúpia vyššími cenami áut so spaľovacími motormi.“
Riziková infraštruktúra
Takže ak by sa predsa len EÚ podarilo cez vyššie uvedené nástroje dosiahnuť jej cieľ, musel by sa zároveň zákonite radikálne zvýšiť počet dostupných nabíjacích miest. A v tejto sfére sú politici oveľa menej iniciatívni, upozorňuje na to aj Eurelectric.
Na konci roku 2019 ich bolo k dispozícii približne štvrť milióna. Ich počet sa pritom musí do roku 2030 zvýšiť minimálne na 3 milióny, aby Únia splnila svoje zelené ciele a elektromobily bolo možné relatívne komfortne nabíjať, dodáva Eurelectric.
Toto rozšírenie nabíjacej infraštruktúry si bude vyžadovať investície vo výške 20 miliárd eur do verejných nabíjacích staníc a 60 miliárd eur do súkromných. S tým ale súvisí aj ďalší problém. Rýchly nástup elektromobilov vyvoláva obavy týkajúce sa stability rozvodnej sústavy. Ak nemá prísť ku kolapsu, musia „skrotiť“ nároky majiteľov elektrických áut.
Upozornili na to nedávno britskí aj francúzski výrobcovia a distribútori elektrickej energie. Súčasné rozvodné siete nie sú schopné dodávať dostatok energie pre elektromobily, najmä ak sa ich veľké množstvo nabíja v rovnakom čase. Briti si už vymáhajú právo od tamojšieho regulačného orgánu odpájať na diaľku elektrické autá od sietí a Francúzsko, ktorému hrozil nedávno dokonca blackout, vyzvalo obyvateľov, aby šetrili elektrickou energiou. Na diaľku chcú mať možnosť vypínať najmä ultrarýchle nabíjačky aj Nemci. O tomto probléme sme viac písali v článku Aj Nemecko chystá ‘vypínanie‘ elektromobilov. Ak nechce blackout