Byton: Skrachoval ďalší elektrický sen. Po šéfovi ide polícia

Čínska značka Byton mala monumentálne plány vrátane elektrickej expanzie do Európy. Investovala stámilióny, aby nakúpila najlepších manažérov, dizajnérov a technikov a postavila konkurencieschopné produkty. Lenže z tejto vízie ostali len dlhy, prázdne kancelárie a zatykač na nemeckého šéfa Daniela Kircherta.

04.02.2021 16:00
debata (2)
Byton mal priviesť na svet úžasné elektromobily... Foto: Byton
Byton M-Byte Byton mal priviesť na svet úžasné elektromobily plné elektroniky a displejov. Aj preto sa názov spoločnosti skladá zo slovného spojenia bytes on wheels.

Zarábať na elektromobiloch nie je jednoduché. Ak je to dnes vôbec možné. Taká Tesla bola síce vlani prvýkrát v zisku, no len vďaka predaju emisných kreditov konkurencii, inak by skončila v červených číslach. Predaj elektromobilov brzdia dokonca aj samotné automobilky. Hovoria o nich ako o budúcnosti, no v skutočnosti ich potrebujú dostať na cesty len toľko, aby sa zmestili do emisných limitov. Ani o kus viac. Dôvod je zrejmý – nízka marža či dokonca strata. Tú akceptujú len do tej miery, kým je to „lacnejšie“ ako pokuty za nadlimitné flotilové emisie.

Nie je to tiež tak dávno, čo po obrovských investíciách do vývoja elektromobilu vzdal svoje snaženie britský miliardár James Dyson. Jednoducho zistil, že tento biznis nemôže byť ziskový, a tak radšej projekt zastavil. So stratou, no nižšou, ako keby pokračoval. Kým však Dyson zaťal sekeru len vo vlastnej kase, príbeh čínskej spoločnosti Byton je trochu „pikantnejší“. Tá sa o slovo prihlásila v roku 2018, keď predstavila rovnomenný futuristický koncept plný displejov a najmodernejšej elektroniky. Po krku chcela ísť priamo Tesle a trúfala si aj na Európu.

Aby sa jej podarilo prekročiť čínsky tieň, nakúpila tých najlepších ľudí. Šéfom sa stal Daniel Kirschert, bývalý vysoký manažér BMW, dizajn si zas vzal pod palec Benoit Jacob, autor BMW i3 a i8. Čínska strana poskytla najmä finančné zázemie, napríklad cez čínsku automobilku FAW Group, a tiež lacnú pracovnú silu. Zdalo sa, že všetko šliape ako na bežiacom páse. Po koncepte nasledovali prototypy SUV M-Byte a plány na sedan K-Byte, dokonca ich spoločnosť poskytla novinárom na testy. Projekt bol už teda vo vysokom štádiu, prakticky pred spustením sériovej produkcie.

Prvým sériový modelom malo byť toto SUV Byton... Foto: Byton
Byton M-Byte Prvým sériový modelom malo byť toto SUV Byton M-Byte

Napokon, predaj mal odštartovať už koncom vlaňajšieho roka a v tom súčasnom aj v Európe, napríklad v Nemecku, Nórsku, Francúzsku, Holandsku či Švédsku. Firma mala na stole 65 000 záväzných objednávok, z toho 25 000 zo starého kontinentu. No potom prišiel koronavírus. Nie je síce isté, či za problémami stojí práve pandémia, ale v každom prípade spoločnosť stratila schopnosť splácať svoje záväzky. Bytonu sa síce po koronaodstávke podarilo opäť obnoviť aktivity, ale v júni spoločnosť oznámila, že svojich zamestnancov pošle na 6-mesačnú nútenú dovolenku.

Niektorým z nich pritom už vraj dlhovala výplaty aj štyri mesiace a dlhy narastali aj z dôvodu neplatenia nájmu. Dovolenka sa však akosi pretiahla.Dnes má Byton svoje kancelárie prázdne a nepodniká žiadne aktivity. Dlhy sa vyšplhali tak vysoko, že o šéfa Kircherta sa začala zaujímať polícia. Podľa nej mal odďaľovať bankrot, čím poškodil veriteľov. Ku cti mu slúži, že do projektu investoval aj vlastné peniaze. Tým ale justíciu nijako neobmäkčil, a tak sa rozhodol pre útek z Nemecka do Hongkongu, kde naňho polícia nedosiahne. To aspoň tvrdí nemecký Bild.

Z veľkého sna tak ostali len prázdne priestory a obrovské dlhy. Pikantné je, že Byton stále nie je v bankrote. Uvidíme, či sa značky chytí iný investor a zachráni, čo sa dá. Automobilka zašla naozaj ďaleko a odviedla veľký kus práce. Lenže automobilový biznis je krutý. Vyžaduje obrovské úsilie a investície, no odmenou sú v porovnaní s takými IT firmami doslova smiešne marže.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Byton #Byton M-Byte
Články podľa značiek