MAZ-7907: Bieloruské monštrum malo voziť zbraň skazy. Našťastie skončilo v múzeu

Studená vojna priniesla svetu tie najničivejšie zbrane. Patril k nim aj tento gigant s pohonom 24x24. Sovieti z neho plánovali odpaľovať medzikontinentálne jadrové zbrane. Samozrejme, na USA.

05.02.2021 18:00
debata (36)
Pravdepodobne najväčší nákladný automobil sveta... Foto: MAZ
MAZ-7907 Pravdepodobne najväčší nákladný automobil sveta mal na dĺžku 28 metrov a na šírku 4,7 metra. Jeho nosnosť bola gigantických 150 ton. Napokon, išlo o odpaľovaciu rampu pre rakety s jadrovými hlavicami.

Svet bol na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov stále v ohrození tretej svetovej vojny, tentoraz jadrovej. Aj keď už existovala dohoda SALT 2. Znepriatelené mocnosti, Sovietsky zväz a USA, investovali do zbrojenia gigantické čiastky. A výsledkom boli aj gigantické zbrane. Rusi vyvíjali naplno medzikontinentálnu raketu RT-27 Molodec, schopnú vypustiť jadrovú hlavicu na vzdialenosť 11 000 kilometrov, čo bolo dosť na to, aby zasiahla Spojené štáty americké. Táto zbraň skazy však potrebovala aj mobilné zariadenie, s ktorým by ju bolo možné prevážať a odpáliť prakticky kdekoľvek. Nešlo pritom o žiadnu „maličkosť“. Ruský „junák“ mal na výšku 22,6, priemer 2,4 metra a vážil neskutočných 104 ton.

Úlohy sa zhostili v roku 1983 Minské automobilové závody (MAZ). Pod hlavičkou projektu Celina-2 postavili dva transportéry – 16-kolesový MAZ-7606 a najmä 24-kolesový MAZ-7907. Ten väčší ostal dodnes neprekonaný rozmermi aj technikou. Na dĺžku meral tento „odkaz Reaganovi“ 28,1, na šírku 4,5 a na výšku 4,7 metra. Jeho podvozok s nosnosťou 150 ton vyzbrojili technici dvanástimi nápravami. Takže spolu tu bolo 24 kolies s priemerom 1,66 metra. A čo viac, všetky kolesá boli poháňané. Dodnes je tak jediným strojom s pohonom 24×24. Klasický rozvod kardanmi neprichádzali do úvahy, rovnako ani bežné motory. Tie by nezvládli takúto záťaž. Veď transportný systém mal aj bez nákladu takmer 66 ton.

Konštrukčným unikátom je 24 hnaných kolies.... Foto: MAZ
MAZ-7907 Konštrukčným unikátom je 24 hnaných kolies. Šestnásť z nich sa pritom natáčalo, aby bolo možné s týmto kolosom vôbec manévrovať.

O pohon sa postaralo 24 synchrónnych elektromotorov v ráme, pričom každý mal na starosti jedno z kolies. Dostatok energie zabezpečovala hybridná sústava – kombinácia tankovej plynovej turbíny s výkonom 1 250 a dieselový motor s výkonom ďalších 330 koní. Spolu dávali 1 580 koní, čo je 1 162 kW. Bieloruský obor sa pohyboval maximálkou 25 km/h a na otočenie potreboval 27 metrov, čo nie je pri jeho dĺžke až tak veľa. Starali sa o to štyri predné a štyri zadné riadené nápravy. Kolos bol dokončený v roku 1985 a nasledujúce dva roky absolvoval skúšky. Testy prebiehali podľa presnej časovej schémy, keď sa nad Bieloruskom nenachádzali špionážne satelity. Pochopiteľne, projekt bol utajený.

Miesto balistických rakiet viezol MAZ-7907... Foto: MAZ
MAZ-7907 Miesto balistických rakiet viezol MAZ-7907 nakoniec výletnú loď z rieky Beresina na jazero Narač.

MAZ-7907 najazdil približne 2 000 testovacích kilometrov, počas ktorých konštruktéri odstránili množstvo nedostatkov. Napríklad znížili neznesiteľný hluk v kabíne a vyriešili aj otázku transportu zariadenia po železnici. Takto boli oba stroje prevezené do Volgogradu. S príchodom Michaila Gorbačova však nastalo politické oteplenie a zbrane tohto kalibru začali strácať opodstatnenie. Sovietskemu zväzu navyše dochádzal dych, jeho centrálne riadená ekonomika nezvládala financovať vývoj zbraní tak zničujúcom tempom. Veľmoci tiež podpísali niekoľko zmlúv o obmedzení strategických zbraní. Na svete boli dohody SALT I. a SALT II. MAZ-7907 preto nikdy neslúžil svojmu účelu, našťastie, a na niekoľko rokov sa pod ním akoby prepadla zem.

Náhle sa objavil až v roku 1996, no raketu zamenil za 88-tonovú loď, ktorú potrebovali previezť dvaja ruskí podnikatelia z rieky Bresina na jazero Narač. Jednoducho si tento vojenský stroj prenajali. Žiaden iný by to nezvládol. Podarilo sa, hoci cesta dlhá približne 200 km trvala tempom 5 km/h celé štyri dni. Návrat už ale takou veľkou slávou nebol. MAZ-u zlyhal elektrický pohonný systém a musel byť do Minska potupne odtiahnutý. A to bol aj záver jeho kariéry. Z dvoch existujúcich exemplárov sa zachoval vo funkčnom stave už len jeden. Život mu darovalo jeho dvojča, pretože slúžilo ako cenný zdroj náhradných dielcov. Dnes je súčasťou múzea závodu MAZ.
MAZ-7907
MAZ-7907
+10MAZ-7907

© Autorské práva vyhradené

36 debata chyba
Viac na túto tému: #MAZ #MAZ-7907
Články podľa značiek