Predaj áut vo Veľkej Británii na začiatku roka bol najslabší od roku 1970, keďže zotavovanie trhu sa zastavilo. Podľa údajov britského Združenia výrobcov a obchodníkov s automobilmi (SMMT) bolo v Británii minulý mesiac zaregistrovaných iba 90 249 nových áut, čo bol medziročný pokles o 39,5 percenta. Zároveň to bol najslabší januárový predaj za viac ako polstoročie.
Elektromobilom sa prekvapivo darilo
Dopyt bol slabý zo strany súkromných kupujúcich (-38,5 %), ako aj zo strany firiem (-39,7 %). Údaje SMMT ukázali tiež, že v januári sa predalo menej benzínových (-50,6 %) aj naftových vozidiel (-62,1 %), zatiaľ čo predaj vozidiel na batérie (BEV) vzrástol o 54,4 % a tieto autá získali už 6,9-percentný podiel na trhu.
Slabý januárový predaj nasledoval po tom, ako britské automobilové odvetvie v roku 2020 zažilo „stratený rok", keďže odbyt nových áut v krajine sa prepadol o 29 percent na 1,63 milióna, čo bolo najmenej od roku 1992.
SMMT zmenilo svoju prognózu, ktorá rátala s tým, že predaj áut v Spojenom kráľovstve sa v tomto roku zotaví naspäť nad úroveň 2 miliónov. Združenie teraz predpokladá, že hoci nastane zlepšenie oproti roku 2020, za celý rok sa predá menej ako 1,9 milióna automobilov.
Pandémia a snežná búrka k tomu
Extrémny prepad zaznamenal v januári španielsky trh. V medziročnom porovnaní sa tam predalo o viac než polovicu menej áut, prepad bol na úrovni 51,5 percenta, čo značení, že sa dostal len mierne nad hranicu 40-tisíc kusov. Ide o najväčší medziročný prepad predaja od roku 1989.
Tak výrazný prepad má niekoľko príčin. Hlavnou sú samozrejme obmedzenia v súvislosti s epidémiou Covid-19, ktoré ešte pred rokom neboli zavedené. Pridali sa k nim aj problémy, spojené so snehovou búrkou Filomena, ktorá len v Madride napáchala miliardové škody a hlavne zvýšenie registračnej dane v spojení s ukončením niektorých dotačných programov.
Počet zaregistrovaných nových osobných automobilov v Nemecku v januári klesol o viac ako 30 % na zhruba 170 000 vozidiel. Uviedol to v stredu zdroj z odvetvia, ktorý nechcel byť menovaný. Na oficiálne výsledky sa ešte čaká.
Nedarí sa ani Nemcom
Predajcov vozidiel zasiahla druhá blokáda na zastavenie šírenia pandémie nového koronavírusu v Nemecku. Obchody, ktoré nepredávajú tzv. základný tovar, sú zatvorené od polovice decembra a daňové úľavy pre spotrebiteľov sa na konci roka 2020 skončili. Pred mesiacom, v decembri 2020, pritom predaj nových automobilov na najväčšom európskom trhu stúpol o takmer 10 %.
V Poľsku za január medziročne predali o 18 percent menej áut, v porovnaní s decembrom minulého roku je však prepad takmer 40-percentný. Aj napriek 18-percentnému medziročnému poklesu predaja ovládla v januári poľský trh Toyota – najpredávanejším modelom bola Corolla, za ňou nasledoval Yaris, tretie miesto patrilo mladobolesavskej Octavii. Podobný pokles – na úrovni 14 percent – zaznamenali aj v Belgicku
Predaj áut vo Francúzsku klesol medziročne o necelých 7 percent, pravdou však je, že tam mali pomerne zlý aj január minulého roku. Zaujímavé je, že výrazne klesli domáce značky. Citroën o vyše 21 percent, Renault temer o 19 a Peugeot o necelých 11 percent.
Naopak, predaje Dacie vystrelili v januári strmo nahor, na francúzsky trh totiž prišlo nové Sandero. „Strmo“ znamená, že v medziročnom porovnaní sa predaj temer zdvojnásobil a Diacia predala na (takmer) domácom francúzskom trhu vyše 11-tisíc vozidiel.