Krafcik pracuje v Google na projekte Waymo – presnejšie, šéfuje mu. Waymo je americká spoločnosť na vývoj technológií pre autonómneho jazdenie, pracuje na nich už vyše jednej dekády . Je dcérou Alphabetu Inc, materskej spoločnosti spoločnosti Google.
Jej cieľom je priniesť na trh funkčné plne autonómne vozidlá, v podstate taxíky, ktoré sú už od začiatku navrhované úplne bez možnosti riadenia človekom. A pokročila v ich vývoji natoľko, že po viac než dvoch rokoch testovacej prevádzky ich na jeseň minulého roku začala nasadzovať do komerčnej prevádzky, aj keď zatiaľ iba v obmedzenom rozsahu v americkom meste Phoenix.
Waymo technológiu prevezme aj Daimler
Waymo sa však nezaoberá výlučne vlastnými autonómnymi autami, cieľom spoločnosti je vyvinúť technologické riešenie, ktoré by mohli s minimálnymi úpravami prevziať aj ďalšie firmy. A už sa tak dokonca aj deje. Nižšie uvedené video ukazuje,ako vyzerá jazda v autonómnom taxíku Waymo:
Systém Waymo prevezmú aj trucky nemeckej značky Daimler. A to aj napriek tomu, že táto nemecká spoločnosť vývoji autonómnych vozidiel tiež výrazne pokročila, dokonca ašpirovala na to, že bude v tejto oblasti lídrom. Nemci zastavenie vývoja autonómnych áut a spoluprácu s Waymom okomentovali pomerne lakonicky s tým, že nebudú pokračovať v súťaži, v ktorej nemajú šancu vyhrať.
Tento pomerne dlhý úvod slúži na to, aby sme ukázali, že šéf projektu, ktorý dokázal autonómnu jazdu uviesť do komerčnej prevádzky, má k tejto technológii čo povedať. A v čom spočíva najväčšia výhrada Krafcika voči autonómnemu projektu Tesly? Na pomerne racionálnom predpoklade.
Autonómny systém nevznikne z asistentu
Krafcik totiž tvrdí, že Tesla svojo „autopilota“ začala vyvíjať ako asistenčný systém, ktorý má pomáhať vodičovi. A to je podľa Krafcika zlý predpoklad, pretože architektúra takého systému sa nebude postupne zdokonaľovať tak, až raz ten človek potrebný nebude.
Cesta evolučného vylepšovania totiž predstavuje spôsob, ktorým do autonómnej architektúry preniká rad chýb a polovičatých riešení, pretože stále sa v tej či onej miere spolieha na zásahy „zvonku“.
Jazda s Autopilotom v Tesle vyzerá takto:A preto vraj nikdy nebude tak spoľahlivý, ako autonómny systém, ktorý už od začiatku je vyvíjaný – aj z hľadiska zabudovania a citlivosti rôznych senzorov a celkovej výkonnosti použitého hardvéru – tak, že človek do neho nebude vôbec zasahovať.
Podľa Krafcika pracuje Tesla na výbornom asistenčnom systéme, ktorý postupne doťahuje do dokonalosti. Ale nikdy sa jej z neho nepodarí vytvoriť naozaj spoľahlivý systém pre plne autonómnu jazdu. Ich hardvér na to podľa Krafcika nie je komplexný a ani dostatočne výkonný.
Šéf Tesly na text, ktorý vyšiel nemeckom časopise Manager Magazin reagoval prakticky okamžite. Vyhlásil, že ich systém je lepší, dostatočne výkonný a predovšetkým lacnejší a určený ma masové rozšírenie.
Minimálne v tom poslednom má asi pravdu. Aj keď systém Tesly nie je dostatočne výkonný, autá s ním sa dajú zadovážiť ani nie za polovičnú cenu, než akú predpokladá zatiaľ Waymo pri implementácii ich plne autonómneho riešenia.