Ak niekto zachráni automobilky, bude to Čína

V Európe jazdí 610 vozidiel na 1000 obyvateľov. Ich počet rastie tempom iba 2,2 % ročne. Čína eviduje len 196 vozidiel na 1000 obyvateľov, pričom rast v posledných desiatich rokoch bol na úrovni 15 % ročne.

15.02.2021 16:00
debata
Očakáva sa, že do konca tejto dekády sa v Číne... Foto: SITA/AP, Ng Han Guan
čína konzulát Čcheng-tu Očakáva sa, že do konca tejto dekády sa v Číne predá približne 260 miliónov áut. A to je pre automobilky zaujímavé.

Trh s automobilmi v Európe a USA je pomerne nasýtený a dochádza už len k obmene vozového parku. Výraznejšie možnosti na zvýšenie odbytu majú automobilky na rozvíjajúcich sa trhoch, akým je najmä Čína. Tá sa zároveň chopila príležitosti a zatiaľ čo v Európe sú elektromobily dlho diskutovaná téma, Čína vo výrobe týchto vozidiel rýchlo napreduje, uviedol analytik Across Private Investments Dominik Hapl.

O expanzii automobilového priemyslu v Číne svedčia aj nasledujúce čísla. Predaj nových áut tam v januári prudko vzrástol, medziročne až o 30 percent. Zároveň január bol už desiatym mesiacom v rade, keď trh s autami v tejto ázijskej krajine zaznamenal rast. V Európe boli predaje v januári katastrofálne, na väčšine kľúčových trhov nastal medziročný pokles v rádoch desiatok percent.

Podľa najnovších údajov čínskeho združenia výrobcov áut (CAAM) v januári 2021 sa na domácom trhu predalo celkovo 2,5 milióna nových vozidiel. Predaj tzv. nových energetických vozidiel (NEV), kam patria nielen elektromobily, ale aj hybridné autá a vozidlá na vodíkové palivové články, v sledovanom období vzrástol o 239 % na 179.000 kusov.

Len pre zaujímavosť: Stačí sa pozrieť na priemerné ceny elektromobilov a ich ponuku v Číne, ktorá je lídrom na trhu s elektrickými autami a porovnať ju so situáciou v Európe. V Číne si dnes zákazníci môžu vyberať z takmer 140 čistých elektromobilov, v Európe zo 60 a v USA je ich v predaji len 17.

Ak si odmyslíme dotácie a pozrieme sa na oficiálne cenníky a predaje, tak priemerná cena elektromobilu, ktorý sa v prvom polroku 2020 predal v Európe, bola 41 300 eur, no v Číne stálo čisto elektrické auto priemerne len 25 700 eur.

V Európe je predaj spaľovacích automobilov... Foto: Transport & Environment
Berlin - elektromobily V Európe je predaj spaľovacích automobilov čoraz viac obmedzovaný, no predaj elektrických áut sa zatiaľ nedarí rozbehnúť tak, ako by si to politici priali.

A pridajme ešte niekoľko čísiel. V Európe jazdí 610 vozidiel na 1000 obyvateľov, keď v posledných desiatich rokoch ich počet rástol tempom iba 2,2 % ročne. „Po európskych cestách jazdí 312 miliónov áut. V USA pripadá na 1000 obyvateľov dokonca až 838 motorových vozidiel, po cestách ich tam jazdí 287 miliónov. Čína eviduje len 196 vozidiel na 1000 obyvateľov, pričom rast v posledných desiatich rokoch bol na úrovni 15 % ročne,“ spresnil Hapl.

To podľa analytika vytvára obrovský priestor na budúci rozmach, ktorého dôvodom je stále silnejúca stredná vrstva. Celkový počet vozidiel v Číne je na úrovni 340 miliónov kusov. Podľa University of California sa očakáva, že do roku 2022 by sa počet automobilov v Číne mohol zvýšiť na 420 miliónov a do roku 2030 by mal dosiahnuť až 500 miliónov kusov. „To by predstavovalo rast nových vozidiel o 4,4 % ročne,“ skonštatoval Hapl.

„Predpokladá sa, že v Číne sa predaj elektrických vozidiel zdvojnásobí už v roku 2021. Počet vozidiel by mal dosiahnuť približne 3,7 milióna,“ spresnil Hapl. Po čínskych cestách v súčasnosti jazdí viac ako 1,8 milióna elektromobilov. „Elektrické vozidlá sa v Číne považujú za budúcnosť, pričom trh a dopyt budú neustále rásť. Očakáva sa, že elektrické vozidlá budú do roku 2025 predstavovať 25 až 50 % celého trhu s osobnými vozidlami v krajine,“ tvrdí Hapl.

debata chyba
Viac na túto tému: #automobilový trh #predaj áut #elektromobilita
Články podľa značiek