Dacia náhle zastavila výrobu! Čipy došli už aj Rumunom

Polovodičová kríza naberá na obrátkach. Podľa rumunského ekonomického magazínu zasiahla aj Daciu. Tej neostávalo nič iné, ako prerušiť výrobu a zamestnancov poslať domov.

10.02.2021 18:00
debata (2)
Aj Dacia má obrovské problémy s nedostatkom... Foto: Dacia
Dacia - výrobný závod Mioveni Aj Dacia má obrovské problémy s nedostatkom čipov pre výrobu áut. Situácia dospela až tak ďaleko, že zastavila výrobu v domovskom závode v Mioveni neďaleko Pitešti.

To, čo teraz automobilky najviac potrebujú, je po pandémii vyrábať a predávať autá. Vlani totiž padol len európsky trh takmer o 25 percent, takže dohnať straty nebude ľahké. O to dramatickejšie sú následky polovodičovej krízy, ktorá zasiahla prakticky celý automobilový priemysel. Nedostatok čipov pre autá už postihol spoločnosti Ford, Audi, Mercedes-Benz, Volkswagen, Škodu, Hondu, Toyotu a mnohé ďalšie, ktoré museli pre nedostatok polovodičových súčiastok pre elektroniku áut zastaviť alebo obmedziť produkciu.

K nedostatku týchto súčiastok došlo z viacerých dôvodov. Po obrovskom marcovom a najmä aprílovom prepade výroby v dôsledku koronakrízy automobilky nakontrahovali malý objem čipov, keďže nevedeli odhadnúť, kedy sa výroba áut opäť skonsoliduje. Lenže automobilový trh sa pozviechal o čosi rýchlejšie, ako predpokladali. Medzitým však najväčší výrobcovia čipov ako STMicroelectronics, Infineon Technologies, NXP Semiconductor, Texas Instruments či Toshiba presmerovali svoju produkciu na výrobu smartfonov, no najmä notebookov, o ktoré bol počas pandémie, keď začali ľudia pracovať z domu, mimoriadny záujem.

Najnovšie dorazila polovodičová kríza ja do Rumunska, presnejšie do Mioveni, kde má Dacia svoju domovskú fabriku. Podľa rumunského ekonomického magazínu Profit neostávalo automobilke pre nedostatok čipov nič iné, ako zastaviť výrobu a zamestnancov poslať na nútenú dovolenku. Týkať sa to má približne 8 000 ľudí. Dacia dokonca požiadala štát o podporu. Kedy sa linky opäť rozbehnú, nie je jasné. Skôr to vyzerá tak, že kríza ešte len kulminuje. Volkswagen napríklad oznámil, že kvôli nedostatku elektronických komponentov vyrobí tento rok asi o 100 000 áut menej, ako plánoval. A navyše podal žalobu na svojich dodávateľov Continental a Bosch, ktorí problém s čipmi podcenili.

Dobré správy pre automobilky nemá ani Maurice Geraets, šéf spoločnosti NXP, ktorá vyrába spomínané súčiastky a dodáva ich aj do automobilového priemyslu. Tvrdí, že čipy nebudú tento rok dodané pre stovky tisíc áut, pretože vyrobiť ich trvá tri až šesť mesiacov. To znamená, že polovodičová kríza nebude otázkou týždňov, ale skôr mesiacov a bude mať výrazný dopad počas celého roka 2021. Geraets to vidí dokonca na niekoľko kvartálov, kým sa dopyt a ponuka opäť stretnú. Do starých koľají sa tak automobilová výroba dostane až budúci rok. Dovtedy budeme pravdepodobne z času na čas počuť o zatváraní fabrík.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Dacia #výroba áut #čipy
Články podľa značiek