Naftový škandál sa so spoločnosťou Daimler ťahá už niekoľko rokov a nie a nie skončiť. Začal v máji v roku 2018 s pomerne marginálnou záležitosťou. Vtedy Úrad pre motorové vozidlá KBA nariadil spoločnosti zvolať na úpravu viac ako 6 000 dodávok Mercedes-Benz Vito s naftovým motorom s objemom 1,6 litra.
Začalo to nenápadne
Dospel totiž k záveru, že systém úpravy emisií v týchto autách porušuje predpisy. Podľa KBA nie sú v súlade s normami dve naprogramované funkcie systému. Tie sú súčasťou komplexnej kontroly výfukových plynov, ktorá majú za cieľ ich čistenie v rôznych režimoch prevádzky počas celej životnosti vozidla. Objavilo sa zároveň podozrenie, že palubný softvér áut Mercedes-Benz mohol pomáhať naftovým modelom prejsť emisnými kontrolami.
Daimler sa odvolal s tým, že nemá v autách žiaden hardvér a ani softvér, ktorý by bol nelegálny a pomáhal by „klamať o emisiách“. Avšak kontroly sa rozšírili a postupne začali pribúdať podozrenia a množili sa súdne príkazy na stiahnutie toho či ono modelu, respektíve konkrétnej série. A z tisícov áut sa razom stali desaťtisíce, potom státisíce a napokon počet problémových mercedesov výrazne prekročil miliónovú hranicu.
Aktuálne ich je až 1,4 milióna. Patria k ním autá, vyrobené v rokoch 2008 až 2018 a navyše takmer všetkých tried – od kompaktného „áčka“ až po luxusnú triedu S a veľké pracovné dodávky Sprinter. A Daimler je stále presvedčený, že je v práve, obvinenia a následná nútená zvolávačka sú nespravodlivé.
Spor s vládou
Nemecká vláda to však odmieta a spolkový minister dopravy Andreas Scheuer v rozhovore dokonca obvinil výrobcu automobilov zo „zdržiavacej taktiky“. Scheuer sa sťažoval, že nový predseda predstavenstva Ola Källenius ho ubezpečil, že v prípade neprípustných emisných technológií „vyčistí stôl“, no v skutočnosti sa tomu vyhýba a podáva rôzne odpory a námietky.
Pred niekoľkými dňami Daimler s takýmito námietkami voči rozhodnutiu Spolkového úradu pre cestnú dopravu (KBA) opäť neuspel a vyzerá to tak, že sa megazvolávacej akcii pre naftové modely nevyhne. Úrad takmer všetky námietky zamietol, iba v jednom prípade ešte čaká na zdôvodnenie koncernu.
KBA stále trvá na tom, že Daimler použil v státisícoch dieselových vozidiel značky Mercedes neprípustnú techniku čistenia emisií a zvolávacia akcia je nevyhnutná. Zvolávačka v Európskej únii sa dotkne približne 1,4 milióna áut, z čoho je 600 000 v Nemecku.
Koncern vozidlá postupne zvoláva, no svoje odvolania znova kontroluje a zvažuje právne prostriedky, pretože je presvedčený, že je v práve. Spolkové ministerstvo dopravy preto nevylúčilo žalobu ako ďalší právny prostriedok, kým nie je proces ukončený a rozhodnutia KBA nenadobudli účinnosť.