
Za budúcnosť sa vo všeobecnosti považujú čisté elektromobily s batériami a tiež vodíkový pohon s palivovými článkami. Ktoré z týchto riešení je ale najefektívnejšie? Tak na to dáva odpoveď štúdia organizácie Transport & Environment (T&E), ktorá porovnala ich efektivitu a tiež efektivitu pohonu klasických áut na benzín a naftu. Ukázalo sa, že ak sa zohľadnia energetické straty vo všetkých fázach, od výroby energie cez jej transport až po efektivitu samotných motorov, vychádzajú ako jasný víťaz batériové elektromobily. A nič na tom by sa nemalo zmeniť ani v najbližších 30 rokoch, teda do roku 2050, keď chce Európa dosiahnuť uhlíkovú neutralitu v doprave.
Podľa analýzy má batériový pohon už v súčasnosti efektivitu 77 %. To znamená, že z vyťaženej energie sa stratí len 23 %. Pri vodíkovom pohone však straty predstavujú 67 %, pri naftových autách 80 a pri tých benzínových až 84 %. Ešte predtým ako elektromobil nabijeme, odíde v procese výroby a transportu do nenávratna šesť percent energie. Pri vodíku je to 32 %, z čoho 24 % pripadá na elektrolýzu a 11 na transport a uskladnenie. Pri nafte a benzíne stratíme dokonca 45 % energie.
Ďalšie straty elektromobilov vychádzajú z nabíjania vozidla. O päť percent nás pripraví nabíjačka, o ďalších päť nabíjací systém vozidla, ďalších päť percent strát pripadá na inverziu striedavého na jednosmerný prúd (AC/DC) a päť percent sa stratí priamo v elektromotore. Aj tak hovorí výsledná štatistika jednoznačne v prospech batériových elektromobilov. Tie vodíkové majú síce rovnaké straty v elektromotore a pri inverzii, ale až 66 % energie „zmizne“ premenou vodíka na elektrinu v palivových článkoch.
Efektivita jednotlivých pohonov
Straty | Elektromobily | Vodíkové autá | Naftové autá | Benzínové autá |
---|---|---|---|---|
Straty pri výrobe, transporte a skladovaní | 6 % | 32 % | 45 % | 45 % |
Straty pri nabíjaní/tankovaní | 15 % | 51 % | 0 % | 0 % |
Straty v pohone | 5 % | 5 % | 64 % | 70 % |
Celková účinnosť v súčasnosti | 77 % | 33 % | 20 % | 16 % |
Predpokladaná celková účinnosť v roku 2050 | 81 % | 42 % | 22 % | 18 % |
Ak to pripočítame k stratám, ktoré vzniknú ešte pred natankovaním vodíka do nádrže a ktoré predstavujú zhruba jednu tretinu, ukazujú sa vodíkové vozidlá ako dosť neefektívne, i keď efektívnejšie ako tie naftové a benzínové. Klasické pohony doplácajú totiž najmä na nízku účinnosť spaľovacích motorov, ktorá je len 36 % (nafta), respektíve 30 % (benzín). Naproti tomu účinnosť elektromotorov v batériových a vodíkových autách je až 95 %. T&E zároveň ukazuje, ako sa bude efektivita pohonov zvyšovať. Najväčší pokrok, až o 9 %, sa očakáva pri vodíkových autách.
Pri tých elektrických vzrastie zo 77 na 81 %, pri vodíkových z 33 na 42 a pri klasických palivách z 20 na 22 % pri nafte a zo 16 na 18 % pri benzíne. Ani nasledujúci vývoj pohonov teda nemá šancu zmeniť tento rebríček. Batériové elektromobily budú stále o 39 % efektívnejšie ako vodíkové a minimálne o 59 % efektívnejšie ako najdokonalejšie autá so spaľovacím motorom. Zaujímavé je, že hoci je z tohto pohľadu na úplnom chvoste benzínový pohon, práve ten vytláča zo scény efektívnejšie autá s naftovými motormi.