Predaj áut na Slovensku zaznamenal v januári dramatický pokles – dokonca jeden z najväčších v celej Európe. V januári tohto roku sa podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu na Slovensku predalo v kategórii M1 3 325 nových áut, v januári roku 2020 to bolo 6 733 nových áut. To značí ročný pokles na úrovni 50,62 percenta.
Dáta treba brať s rezervou
Ide o naozaj extrémny pokles, predsa len však pri ňom treba zohľadniť jeden dôležitý fakt. Turbulentný vývoj v roku 2020 znamenal že predajcovia nie celkom dobre odhadli dopyt a koncom roku niektorým zostalo relatívne veľa áut, ktoré by však už tento rok kvôli pravidlám EÚ, súvisiacim s emisiami, nemohli predávať. Na časť z nich sa vztiahla celoeurópska výnimka, časť z nich nakúpili od importéra predajcovia a zaregistrovali na seba. Ak vás táto téma zaujíma, viac sme o nej písali v článku: Nové auto vám teraz tak ľahko nepredajú. Na vine sú emisie
Dialo sa tak výrazne aj pri nízkoemisných autách, respektíve elektromobiloch – pomohli takto znížiť priemerné emisie značky (emisný koš) a tým pádom „padali“ za emisie nižšie pokuty.
Ale rozhodne za týmto poklesom netreba hľadať nejaké koncoročné špekulovanie našich predajcov. Podobná situácia je totiž v celej Európe. Predaj áut vo Veľkej Británii na začiatku roka bol najslabší od roku 1970. Extrémny prepad zaznamenal v januári aj španielsky trh. V medziročnom porovnaní sa tam predalo o viac než polovicu menej áut, prepad bol na úrovni 51,5 percenta (zaň ale mohla aj ničivá snehová búrka a zvýšenie registračnej dane), počet zaregistrovaných nových osobných automobilov. V januári klesol v Nemecku o viac ako 30 percent a v Rakúsku o 40 percent.
A aby toho nebolo málo, už od prelomu rokov nás ťaží ďalší globálny problém, ktorý v tejto dobe ešte len kulminuje a teoreticky sa môže tiahnuť rádovo mesiace – globálny nedostatok čipov. Ten zníži produkciu už v januári, niektoré automobilky museli dokonca odstaviť celé továrne. (O tomto probléme sme viac píšali v článku: Ďalšia rana pre automobilky. Výrobu brzdí nedostatok čipov!)
Pozrime sa teda na to, ktoré automobilky si nás medziročne pohoršili najviac a ktoré najmenej. Tu má výpovednú hodnotu skôr percentuálny údaj, počty predaných áut z vyššie zmienených dôvodov berte skôr ako zaujímavosť. Niektoré automobilky sa totiž dohodli s predajcami, že v decembri autá kúpia na seba. Preto tu máme v januári také kuriozity ako napríklad, že Porsche predalo na Slovensku minulý mesiac takmer toľko áut, ako Mazda.
Pár konkrétnych čísiel
Aby mali dve nižšie uvedené tabuľky nejakú výpovednú hodnotu, nezaradili sme do nich z hľadiska predajov marginálne značky. To sú z nášho pohľadu tie, ktoré v januári roku 2020 predali menej ako 20 áut.
Značky s najväčším medziročným poklesom predaja
Značka | Pokles predaja (%) | Predané autá 01/20 | Predané autá 01/21 |
---|---|---|---|
Mitsubishi | –96,63 | 89 | 3 |
Renault | –85,04 | 234 | 35 |
Suzuki | –81,94 | 216 | 39 |
Kia | –80,62 | 418 | 81 |
Dacia | –77,54 | 236 | 53 |
Honda | –77,50 | 80 | 18 |
SEAT | –75,44 | 114 | 28 |
FIAT | –70,59 | 85 | 25 |
Opel | –61,33 | 256 | 99 |
Subaru | –55,00 | 20 | 9 |
Značky s najmenším medziročným poklesom predaja
Značka | Pokles predaja (%) | Predané autá 01/20 | Predané autá 01/21 |
---|---|---|---|
Land Rover | –20,41 | 49 | 39 |
Audi | –21,74 | 92 | 72 |
Mazda | –23,68 | 38 | 29 |
Jeep | –32,35 | 34 | 23 |
Mercedes | –32,40 | 250 | 169 |
BMW | –32,69 | 260 | 175 |
Peugeot | –35,07 | 345 | 224 |
Ford | –40,00 | 75 | 45 |
Hyundai | –42,02 | 526 | 305 |
Citroën | –43,39 | 242 | 137 |
Poslednú tabuľku berte skôr ako kuriozitu. Sem sme zaradili bez akýchkoľvek iných kritérií automobilky, ktoré si oproti minulému januáru medziročne polepšili. V prípade SsangYongu sa napríklad zaktivizoval importér a koncom uplynulého roku aj rozšírila modelové ponuka.
Ale ak sa lepšie pozriete na tabuľku áut, ktoré prepad postihol postihla najmenej a ktoré si polepšili, dobre sa ukáže fakt, o ktorom sa hovorí už dlhšie: kríza najviac postihla ľudí, ktorí nemajú peniaze a (u nás ekonomicky skoro neexistujúcu) strednú triedu. Drahé autá sa predávali relatívne dobre (alebo aspoň lepšie), kríza-nekríza.
V tejto súvislosti môžeme uviesť aj jednu kuriozitu zo sveta. Ferrari oznámilo, že za 4. kvartál minulého roka mu tržby narástli približne o 15 % a zisk o polovicu. Výsledky potiahol o viac než desatinu vyšší predaj áut. Celkovo ich Ferrari v poslednom kvartáli minulého roka predalo 2679 áut, tržby predstavovali 1,07 miliardy eur. U nás sa pre zmenu dobre darilo napríklad značke Porsche.
Značky, ktoré si medziročne polepšili
Značka | Nárast predaja (%) | Predané autá 01/20 | Predané autá 01/21 |
---|---|---|---|
Smart | +100 | 2 | 4 |
SsangYong | +100 | 14 | 28 |
DS | +72,73 | 11 | 19 |
Lexus | +66,67 | 12 | 20 |
Porsche | +42,11 | 19 | 27 |
Janárové predaje, pokiaľ ide o percentá, neveštia nič dobré, ale absolútne čísla treba brať s rezervou. Ako sme už vyššie napísali, môže za to viacero príčin – od registrácií v minulom roku až po problémy s čipmi. Zaujímavejšie budú dáta z februára, tie z marca a apríla opäť budeme musieť brať s veľkou rezervou, pretože predaje v týchto mesiacoch u nás ovplyvnil tvrdý lockdowvn a nútené odstávky, ktoré postihli všetky „naše“ automobilky a aj väčšinu ostatných v Európe. Veríme, že podobný scenár sa tento rok opakovať nebude.