Nemci zakazujú parkovať elektrickým autám v garážach! Čo bude ďalej?

Zatiaľ majú zakázané parkovať v podzemných garážach len autá na LPG. Môže sa však ľahko stať, že sa takýto zákaz rozšíri na elektromobily. V nemeckom Klumbachu sa to už stalo. Rozhodnutie tamojšej radnice majú nasledovať ďalšie mestá.

19.02.2021 05:00
debata (22)
Nemecké mesto Klumbach je prvým, ktoré sa... Foto: Youtube
Požiar - elektromobil Nemecké mesto Klumbach je prvým, ktoré sa rozhodlo zakázať vjazd elektrických áut vrátane plug-in hybridov do podzemnej garáže. Chce sa vyhnúť požiarom, akým bol tento v Šanghaji.

Neexistujú relevantné štatistiky, ktoré by potvrdzovali, že elektromobily horia častejšia ako autá s konvenčnými motormi, ale ak sa tak stane, je to hotová pohroma. Priebeh požiaru je radikálne odlišný. Tieto autá nie je v podstate možné hasiť štandardným spôsobom. Dôvodom sú li-ion batérie. Podľa požiarnikov treba elektromobily jednoducho nechať dohorieť, čo môže trvať aj niekoľko dní, a požiar len kontrolovať. To nie je až taký problém, pokiaľ k takémuto incidentu dôjde kdesi na ulici alebo na parkovisku, teda v exteriéri. Ak ale elektrické auto vzplanie v podzemnej garáži, môže to mať extrémne následky.

Elektromobily sú pritom v podzemných garážach v súčasnosti realitou. To aj preto, že práve v týchto priestoroch sú často inštalované nabíjacie stanice, zvlášť v nákupných centrách. Je to pohodlné. Vaše auto je v suchu, nabíja sa, a vy zatiaľ nakupujete alebo navštívite kino. Holandský inštitút bezpečnosti IFV (Instituut voor Fysieke Veiligheid) však už dávnejšie varoval, že dobíjanie elektrických áut predstavuje na takýchto miestach veľké riziko. Samozrejme, kvôli požiaru a jeho komplikovanému haseniu. Dôjsť môže nielen k poškodeniu iných vozidiel.

Ako pre web infranken.de povedal Michael Kuhnlein z oddelenia inžinierskych stavieb nemeckého Klumbachu, môže dôjsť dokonca k oslabeniu statiky budovy. „Ak sú nosné stĺpy dlho vystavené vysokej teplote, hrozí prasknutie betónu, roztavenie železnej konštrukcie a následné zrútenie budovy.“ Navyše upozorňuje, že podzemné garáže sú príliš nízke na to, aby sa do nich hasiči dostali s potrebnou ťažkou technikou, čo záchranné práce veľmi sťažuje či dokonca znemožňuje. Napríklad nie je možné horiace auto dostať z garáže.

Preto hrozí, že v budúcnosti by mohli mať elektromobily pri vjazde do podzemných garáží „stopku“, podobne ako autá upravené na spaľovanie propán-butánu (LPG). A už sa tak aj stalo. Po vážnom požiari v parkovacích priestoroch Eku-platz v Klumbachu, kde si odstránenie následkov vyžiadalo päť mesiacov prác a 195 000 eur, sa miestna radnica po konzultácii s hasičmi rozhodla zakázať parkovanie elektromobilov v tejto garáži a to vrátane plug-in hybridov. Počíta s tým, že toto opatrenie sa rozšíri na celé mesto. Podobné kroky vraj zvažujú aj ďalšie nemecké mestá.

To by mohla byť pre elektromobily, ktoré majú stále množstvo nevýhod ako krátky dojazd, dlhú dobu nabíjania, a navyše sú drahé, ďalšia rana. Mohlo by to totiž odradiť zákazníkov od ich kúpy. Napríklad tých, ktorí si platia za kryté parkovacie miesto vo svojich domovoch. A ak sú horiace elektromobily naozaj rizikom aj pre statiku budov, nemusí byť vylúčené, že nakoniec nebudú môcť parkovať v žiadnych uzavretých priestoroch. A ani sa tam nabíjať. To je, samozrejme, čierny scenár, ale logiku má.

© Autorské práva vyhradené

22 debata chyba
Viac na túto tému: #hasiči #požiar #parkovanie #elektromobily
Články podľa značiek