Toyota prešla uplynulým „koronakrízovým“ rokom relatívne dobre. Aj keď jej predaje v roku 2020 medziročne klesli približne o 11 percent, podľa niektorých zdrojov sa s 9,53 milióna predaných áut stala najúspešnejšou značkou na svete. Podľa iných tesne prvenstvo obhájil Volkswagen.
Januárový strmý medziročný prepad predaja áut ukazuje, že minimálne v Európe nebudú mať automobilky na ružiach ustlané ani v tomto roku. A aby sa náhodou jeden globálny problém niekomu zdal málo, začiatkom roku 2021 sa k vírusu pridal aj ďalší – nedostatok čipov.
Jeden problém nestačí
Tie dodávatelia pre automobilový priemysel nestíhajú vyrábať, pretože po minuloročnom spomalení predaja áut sa preorientovali na dodávanie komponentov pre výrobcov počítačov, tabletov, smartfónov a inteligentných televízorov, ktorým sa naopak v minulom roku darilo dobre. Navyše sa k tomu pridala obchodná vojna medzi USA a Čínou, vďaka ktorej niektorí ich významní čínski výrobcovia polovodičov stratili prístup nielen na americký trh, ale kvôli hrozbe sankcií aj na európsky.
Nedostatok polovodičov zasiahol viaceré automobilky po celom svete. Okrem GM ovplyvnil produkciu Fordu, Volkswagenu, Renaultu, Toyoty, Hondy, Nissanu, Mazdy či Subaru. Americké automobilky Ford a General Motors zhodne vyhlásili, že nedostatok čipov im spôsobí zníženie zisku „rádovo v miliardách dolárov“. Ford musel dočasne kvôli nedostatku čipov výrazne znížiť aj výrobu najpredávanejšieho pickupu na svete, série F-150.
Výrobu zrejme až do polovice marca z rovnakého dôvodu obmedzí nielen Toyota, ale aj Mazda, ktorá musela kvôli nedostatku čipov dočasne obmedziť produkciu v kľúčovom segmente SUV, hlavne modelov CX-5 a CX-30, našťastie len pre miestny japonský trh.
Toyota má však okrem čipov aktuálne aj ďalší vážny problém – zemetrasenie. K tomu prišlo pred niekoľkými dňami pri pobreží prefektúry Fukušima na severovýchode krajiny a malo magnitúdu až 7,3. Bez elektriny sa ocitol vraj až milión domácností. A práve kvôli nemu musela japonská automobilka Toyota dočasne zastaviť produkciu v deviatich miestnych fabrikách v piatich prefektúrach. V nich sa vyrábajú vozidlá od Lexusu až po športovo-úžitkové SUV, model Harrier.
Akého objemu výroby sa odstávka závodov dotkne, firma neuviedla. Zemetrasenie závody Toyoty vraj priamo nepoškodilo, no zasiahlo jej dodávateľov, čo viedlo k meškaniu dodávok niektorých komponentov. Tento problém môže ako lego v najbližších dňoch postihnúť aj ďalšie automobilky, pretože od Toyoty, respektíve jej subdodávateľov odoberá komponenty viacero výrobcov áut. Koho sa to však bude týkať, je v tejto chvíli prakticky nemožné povedať.
Aspoň pár dobrých správ
Ale aby sme nekončili negatívne. Dobrou správou je aspoň to, že pri problémoch s čipmi sa už začína črtať riešenie. Izraelská spoločnosť Tower Semiconductor práve oznámila, že plánuje investovať ďalších 150 miliónov dolárov do výroby čipov. Vďaka tomu zvýši ich produkciu vo svojich závodoch v Izraeli, v americkom Texase a v Japonsku.
V rovnakom čase aj skupina amerických výrobcov čipov vyzvala v liste prezidenta Joea Bidena, aby v rámci svojich plánov obnovy hospodárstva a infraštruktúry poskytol „značné financie na stimuly pre výrobu polovodičov“. Taiwanskí výrobcovia čipov zároveň prisľúbili, že čo najskôr zvýšia produkciu pre automobilky.