Na zvláštne obrnené vozidlo upozornil na Twitteri Rob Lee, expert v oblasti ruského obranného priemyslu. Tento stroj, ktorý na prvý pohľad pôsobí ako veterán z medzivojnového obdobia, by sa však mohol rýchlo stať pýchou ruskej armády. Volá sa Lasok 4-P a jeho neortodoxné hranaté tvary sú dané špecifickou funkciou. Rusi totiž potrebujú moderné obrnené vozidlo, ktoré je možné ľahko transportovať vrtuľníkom. To je dosť protichodná požiadavka, pretože pancierovanie znamená vysokú hmotnosť, ktorá je nevýhodou pre prepravu vzduchom. Zvlášť vrtuľníkmi.
Lasok 4-P má však ponúknuť prijateľný kompromis. A navyše je určený pre najnovšiu verziu ruského vrtuľníka Mil Mi-8 s označením Mi-8AMTSh. Ten bude zvládať prepravu nákladu s hmotnosťou až štyroch ton. Lasok 4-P by tak preň mal byť hračkou, hoci ľahký rozhodne nebude. Prototyp s dĺžkou 4 580, šírkou 1 880 a výškou 1 720 mm má zatiaľ hmotnosť 2 045 kg a nosnosť okolo 650 kg. V produkčnej verzii by sa ale mohol tento pomer zmeniť na prijateľnejších 1 900 ku 800 kilogramom. Vzadu disponuje nákladným priestorom spojeným s kabínou otvorom. Raritou je, že po sklopení sa dĺžka vozidla skráti na 3 970 mm.
Do kabíny sa zmestia dvaja členovia posádky a na „korbu“ ďalší traja. O dobrú priechodnosť terénom sa postarajú obrovské kolesá a svetlá výška 260 až 370 mm. Lasok má tiež zvládnuť brody hlboké 0,9 metra. Vozidlo je chránené pancierom s hrúbkou 4,6 mm, no na exponovaných miestach dosahuje hrúbku šesť až osem milimetrov. Trup v tvare písmena V je pripravený odolávať mínam. Ako inak, okná sú nepriestrelné. Balistickú úroveň 4 možno zvýšiť na úroveň 5, ktorá zodpovedá klasickému GAZ-u 233036 Tiger používanému ruskými protiteroristickými jednotkami.
Okrem skvelého ochrancu je však Lasok 4-P aj útočným strojom. Výsuvná veža môže byť vybavená guľometom PK či RPK s kalibrom 7,62, prípadne ťažkým guľometom Kord s kalibrom 12,7 mm. Výrobca uvádza, že Lasok 4-P sa dá upraviť ako obrnené veliteľské a štábne vozidlo, pre veliteľov jednotiek na úrovni práporu, pre hliadkové skupiny alebo dokonca pre digitálny boj, schopný rušiť ovládanie nepriateľských dronov. Spolu s prívesom by Lasok 4-P dokázal prepraviť celú bojovú jednotku. V budúcnosti sa tiež plánujú superľahké obojživelné verzie.
Prototyp má stáť na modulárnej platforme z obrneného útočného vozidla Locust alebo BShM, ale obsahuje ľahší podvozok s pohonom všetkých kolies. O motore a prevodovke nič nevieme. Má však pochádzať z už existujúcich modelov a najmä z domácich zdrojov. Vývoj prebiehal enormne rýchlo. Stojí za ním spoločnosť Innovative Chassis Research Center, ktorá začala s prácami len v roku 2019. Samozrejme, ak má Lasok 4-P vstúpiť do služby, bude musieť ešte absolvovať náročné skúšky.