Tatra 87: Vo Francúzsku je na predaj tento úžasný kus. Stojí ako Rolls-Royce

Tatra 87 predstavuje vrchol predvojnovej produkcie českej automobilky. Nevyrobilo sa ich veľa, a tak cena zachovalých exemplárov neustále rastie. Jeden z nich má v garáži aj slávny Jay Leno. A asi by ho nepredal. Teraz ale jeden v ponuke predsa len je. Asi hodinku od Paríža.

20.02.2021 14:00
debata (3)
Toto auto bolo vyrobené v roku 1947, tesne pred... Foto: rajveteranu.cz
Tatra 87 - 1947 Toto auto bolo vyrobené v roku 1947, tesne pred nástupom komunistov. Ide o poslednú sériu s vystupujúcimi reflektormi. V nasledujúcich dvoch rokoch výroby boli svetlá integrované do blatníkov.

Tatru 87 vyrábali v Kopřivnici od roku 1937 až do roku 1950. Išlo o nástupcu Tatry 77 zapísanej do dejín automobilového priemyslu ako prvé sériové auto s aerodynamickou karosériou. V porovnaní so sedemdesiatsed­mičkou bola novinka o čosi menšia, ľahšia a mala výrazne lepšie jazdné vlastnosti. Pod zadnou kapotou však stále „priadol“ vzduchom chladený 8-valec 3,0 OHC, ktorý dával síce len 55 kW, no vďaka nízkemu odporu vzduchu Cx 0,36 uháňala osemdesiatsedmička rýchlosťou 150 až 160 km/h. Za jej konštrukciou nestál nik iný ako geniálny inžinier Hans Ledwinka.

K majiteľom Tatry 87 patrili slávne osobnosti ako František Burian, spisovateľ John Steinbeck, automobilová pretekárka Eliška Junková a dokonca vynálezca rotačného motora Felix Wankel. Lenže osemdesiatsedmička sa zrodila v ťažkých časoch. Predo dvermi bol najväčší vojenský konflikt v dejinách. Nie div, že pozornosti neunikla ani nacistom. Po mníchovskej zrade sa česká automobilka ocitla takmer zo dňa na deň v Sudetoch, mimo územia novovytvoreného protektorátu Čechy a Morava a doslova vstúpila do služieb Wehrmachtu.

Ríšsky minister vojenského priemyslu Fritz Todt o Tatre 87 vyhlásil: „Toto je auto pre naše nové diaľnice.“ Osobne ju používal generál Erwin Rommel, Heinrich Himmler či letecký konštruktér Ernst Heinkel a mnoho ďalších vysokopostavených predstaviteľov fašistického režimu. Lenže kariéru končila Tatra 87 v celkom iných časoch. Posledné exempláre zišli z liniek v roku 1950. To boli už pri moci pre zmenu komunisti, a tak sa z nej stalo auto pre stranícke špičky. V Tatre sa vyvážal Klement Gottwald či neskôr Antonín Zápotocký.

Interiér vonia novotou, hoci má 64 rokov.... Foto: rajveteranu.cz
Tatra 87 - 1947 Interiér vonia novotou, hoci má 64 rokov. Všetko je zrenovované do pôvodného stavu.

Našťastie, najlepšiu reklamu jej urobili slávni cestovatelia Miroslav Zikmund a Jiří Hanzelka, ktorí s Tatrou 87 absolvovali v rokoch 1947 až 1950 expedíciu do Afriky a Južnej Ameriky. Tak sa z nej stalo auto známe prakticky na celom svete. Dnes je vyhľadávaným artikolom. V roku 2010 získala dokonca Tatra 87 v USA titul Veterán roka. Jednu z nich vlastní aj známy americký komik a moderátor Jay Leno. Vo svojej rozsiahlej kolekcii áut ju považuje za jeden z najobľúbenejších kúskov. Predať sa ju rozhodne nechystá. Takže ak si náhodou brúsite zuby na kúpu takéhoto auta, navyše v perfektnom stave, získať ho nie je ľahké a už vôbec nie lacné.

Z Tatry 87 vyrobili v Kopřivnici počas štrnástich rokov len 3 023 kusov. Obzvlášť vzácna je séria pred modernizáciou s trojicou reflektorov, ktoré ešte vystupujú z blatníkov a kapoty. Väčšinu z týchto Tatier už zožrala za desaťročia hrdza. Lenže teraz sa jeden exemplár objavil na českom inzertnom portáli rajveteranu.cz i keď samotné auto je registrované vo Francúzsku. Predávajúci o ňom poskytol pomerne rozsiahle informácie. Má ísť o vozidlo dodané zákazníkovi v roku 1947 v Prahe. Používané bolo celých päťdesiat rokov. Potom čakalo predlhých 14 rokov na kompletnú renováciu.

Absolvovalo ju v rokoch 2008 až 2012 v tých najlepších možných rukách – a to v českej spoločnosti Ecorra, sídliacej priamo v Kopřivnici, ktorá je svetoznámym reštaurátorom Tatier. Z tisícok hodín prác, ktoré si toto auto vyžiadalo, pripadlo 2 000 len na karosériu. Jej diely dokonale lícujú a perfektný je aj lak, chróm či čalúnenie sedadiel. Motor a prevodovka boli úplne demontované a repasované do pôvodného stavu. Predávajúci tvrdí, že 8-valec beží hladšie, ako keď bol nový. Došlo totiž aj na zopár citlivých zlepšení.

Vozidlo dostalo napríklad modernejší olejový filter, ktorý sa ľahšie vymieňa a lepšie chráni motor. Má tiež elektrické palivové čerpadlo. Osvetlenie doplnili novšie elektrické smerové svetlá. Napriek tomu reštaurátori zachovali aj pôvodné výsuvné šípky. Odvtedy najazdil tento exemplár na rôznych veteránskych podujatiach približne 7 000 kilometrov, no stále vyzerá, akoby práve zišiel z montážnej linky. Súčasný majiteľ ho parkuje vo vyhrievanej garáži. Kde presne sa nachádza, známe nie je, ale má to byť asi hodinu jazdy od Paríža.

Ak máte záujem, je tu teda príležitosť. Ale nie lacná. Pripravte si 245 000 eur. To je toľko, koľko zaplatíte za niektoré nové modely Rolls-Royce, Bentley či Maybach.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #veterány #Tatra #vetarán #Tatra 87
Články podľa značiek