Dostane Lancia druhú šancu? Stellantis jej dáva nádej

To, že Lancia ešte žije, je vlastne zázrak. Čakalo sa už len na umieráčik. Veci sa však pohli dobrým smerom. Záchranné koleso má prísť od DS a Alfy Romeo.

22.02.2021 12:00
debata (1)
Slávna Lancia skončila ako výrobca jediného... Foto: IAA
Lancia Ypsilon Slávna Lancia skončila ako výrobca jediného modelu Ypsilon, predávaného na jednom jedinom trhu. A to v Taliansku.

Lancia, ktorá nám dala také legendy ako Stratos, Themu, Deltu či prvé sériové auto so samonosnou karosériou a vidlicovým motorom, je posledné roky v útlme. Autorské Lancie sú dávno minulosťou a dokonca aj tie na základoch Chryslerov. V ponuke má jeden jediný model – staručkú Lanciu Ypsilon s technikou Fiatu Panda. Aj tú predáva len na domácom talianskom trhu. A i keď sa jej stále darí, v porovnaní so slávnou minulosťou tejto značky je len smutným torzom. Všetky prostriedky investoval koncern FCA (Fiat-Chrysler) do reštartu Alfy Romeo a na Lanciu s nejasnou orientáciou sa už neušlo. Posledné roky sa tak čaká iba na umieračik. Teraz však prichádzajú nečakané správy.

Carlos Tavares, šéf koncernu Sellantis, ktorý vznikol zlúčením PSA a FCA, oznámil, že každá zo značiek portfólia tohto automobilového gigantu dostane šancu. V košiari ich je celkom štrnásť, takže pôvodne sa očakávali skôr škrty. A na prvej rane mala byť práve Lancia. Lenže s rozsiahlou synergiou, ktorá má za cieľ znížiť náklady na vývoj a výrobu, sa Lancii otvárajú nové obzory. Najprv však dôjde k veľkému upratovaniu. Značky sa rozdelia podľa cieľových skupín. Citroen s Fiatom ostanú masovou ponukou, Chrysler a Dodge sa budú naďalej orientovať len na USA, Opel s Peugeotom zamieria na vrchol masového segmentu, Maserati osloví tých najnáročnejších, a potom vznikne trojlístok prémiových značiek.

Patriť sem bude šarmantné francúzske DS, Alfa Romeo a Lancia. Každá skupina bude v maximálnej miere zdieľať techniku a komponenty. Práce na revitalizácii sa už začali. „Pracujeme s talianskymi kolegami na špecifickom šasi, motoroch a ďalších prvkoch, ktoré odlíšia prémiové značky od tých tradičných,“ vyhlásila produktová riaditeľka značky DS Marion Davidová na nedávnej prezentácii DS 4. Výsledky sa však nedostavia rýchlo. DS napríklad nebude meniť svoje plány v najbližších rokoch, takže unifikácia sa dotkne až ďalšej generácie modelov. Zato Alfa a Lancia budú môcť v nižších segmentoch zdieľať francúzsku platformu EMP2 od PSA, napríklad nová Giulietta, a DS zas taliansku platformu Giorgio so zadným náhonom, známu z Alfy Romeo Giulia a Stelvio.

Takto je šanca, že Lancia sa opäť vráti do hry. Presná stratégia je však zatiaľ tajomstvom. Takže nevieme, či Lancii „prischne“ opäť úloha luxusnej značky medzi mestskými kompaktmi, alebo si trúfne zamieriť vyššie. Hoci to vďaka technologickej synergii bude možné, otázkou ostáva, ako zareagujú na návrat zákazníci. Veď reštart sa nepodaril ani samotnej Alfa Romeo, do ktorej Fiat už stihol nalial stámilióny eur. Jej celoeurópske predaje sú nižšie ako predaje Lancie Ypsilon. Nové luxusné Lancie pritom môžu predstavovať ešte väčší problém. Lesk sa už dávno stratil. A ak vezmeme do úvahy fakt, že ani DS sa nedarí zďaleka tak, ako si PSA pôvodne predstavovalo, bude práve prémiový trojlístok Stellantisu tým najrizikovejším.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Alfa Romeo #Lancia #DS #Stellantis
Články podľa značiek