
Škoda má za sebou komplikovaný rok, napokon, ako väčšina automobiliek. Kým v Európe padli jej predaje vplyvom pandémie o 15,7 %, čo je asi o 10 % menej ako celý európsky trh, v Číne, v jej kľúčovom teritóriu, má oveľa vážnejšie problémy. Vlani predala v ríši stredu približne 150 000 vozidiel, čo znamená medziročný prepad o 46 %, najhorší výsledok od roku 2009 a štvrtý najhorší, odkedy v Číne pôsobí. Samozrejme, aj Čína bola zasiahnutá koronakrízou, ale kým čínsky trh sa koncom roka pozviechal z najhoršieho, Škode sa to nepodarilo. Asi najlepšie to demonštruje december 2020 s 13 687 registráciami, ktoré si česká značka pripísala.
To je 61-percentný pokles v porovnaní s decembrom 2019. Pritom predaje áut v Číne v poslednom mesiaci roka stúpli o 6,2 %. Za hlavný dôvod tohto nečakaného oslabenia je považovaný príchod novej lacnej koncernovej značky Jetta. Jej SUV VS5 a VS7 jednoducho vzali vietor z plachiet dovtedy úspešnému Karoqu a Kodiaqu. A lacný sedan VA3 zas ukradol zákazníkov Octavii. Stačil necelý rok a pol a neznáma Jetta celkom zvalcovala predaje Škody v Číne. Česká značka tak potrebuje súrne „záchrancu“. Mohla by ním byť nová Škoda Octavia Pro. Automobilka už zverejnila prvé skice.

Octavia Pro bude útočiť na emócie čínskych zákazníkov ich najväčšími slabosťami. Ako je totiž známe, Číňania milujú veľké autá. A v tomto smere im Octavia Pro vyjde v ústrety predĺžením rázvoru o 71 mm a celkovej dĺžky o 85 mm. Najväčší osoh z toho majú mať zákazníci na zadných sedadlách, kde pribudne asi šesť plusových centimetrov na kolená. A ako ukazujú obrázky, Škoda skombinuje predĺženú Octaviu s tuningom verzie RS. To znamená napríklad športový dizajn nárazníkov či matné pozadie reflektorov.
Pod kapotou sa ale zas tak veľa nezmení. O pohon sa postará v Európe dnes už nepoužívaný 4-valec 1,4 TSI s výkonom 110 kW, teda okrem plug-in hybridnej verzie iV. Novinku budú naďalej produkovať v čínskom závode SAIC-Volkswagen v Šanghaji. Uvidíme, či tento „liek“ na čínsku krízu zaberie. Ale ak nie, mohla by Škoda nájsť náhradu za stratených čínskych zákazníkov v Indii, kde, ako je známe, chystá veľkú premiéru nového lacného SUV Kushaq. Pomôcť by tiež mal predaj pôvodnej Octavie III, ktorý bude v Číne bežať naďalej, a to s nižšími cenami ako doteraz.